کد خبر: ۸۶۱۴۴۰
تاریخ انتشار: ۲۲ خرداد ۱۳۹۹ - ۲۲:۱۵ 11 June 2020

ایرناپلاس- مجید روانستان : بحث اساسنامه فدراسیون فوتبال ما و تغییراتی که فیفا درخواست کرده بود، به محلی برای ایجاد شایعه تعلیق فوتبال ما تبدیل شده بود، اما اکنون گفته می‌شود فیفا چنین موضوعی را دنبال نکرده است.

درباره استقلال فدراسیون - با قرار گرفتن واژه عمومی در آن- و همچنین دخالت و ورود وزارت ورزش در بحث فدراسیون و تصمیم‌گیری درباره آن، از جمله ایرادات اساسی به اساسنامه فدراسیون فوتبال بود و همین موضوع باعث شد شایعه تعلیق داغ شود و اکنون با تأیید رسمی عدم تعلیق ازسوی فیفا، ظاهراً این خطر در مقطع کنونی رفع شده است.

اکنون باید منتظر نظر فیفا درباره تغییرات به وجود آمده در پیش‌نویس اساسنامه باشیم؛ پاسخی که می‌تواند تا حد زیادی سرنوشت‌ساز باشد. اگر مورد تأیید قرار نگیرد، چه بسا باز هم شایعاتی پیرامون تعلیق فدراسیون فوتبال یا تشکیل کمیته انتقالی مطرح شود، اما اگر مورد تأیید قرار بگیرد، این نگرانی تا حد زیادی از بین می‌رود و فدراسیون‌نشینان می‌توانند مراحل بعدی اصلاح اساسنامه را انجام دهند و به برگزاری مجمع فوق‌العاده و سپس، برگزاری انتخابات نزدیک شوند.

فیفا پس از دریافت پیش‌نویس اصلاح شده اساسنامه فدراسیون فوتبال ایران، ضمن استقبال از تغییرات صورت گرفته، قصد دارد این پیش‌نویس را برای اعلام نظر به AFC ارسال کند. پس از آنکه مسئولان فدراسیون فوتبال اصلاحات لازم را در پیش‌نویس اساسنامه این فدراسیون اعمال و آن را برای فیفا ارسال کردند، مسئولان فیفا از تغییرات صورت گرفته استقبال کردند و دیدگاه مثبتی به آن داشتند. جمعه، نهم خرداد بود که فیفا در نامه‌ای به فدراسیون فوتبال اعلام کرد پیش‌نویس ارسال شده ایرادهای زیادی دارد که باید هرچه سریع‌تر برطرف شود. آنها یک هفته یعنی تا جمعه ۱۶ خرداد به مسئولان ورزش ما فرصت دادند تا ایرادات موجود در این اساسنامه را برطرف و اصلاحیه نهایی را برای فیفا ارسال کنند.

مسئولان و هیئت رئیسه فدراسیون فوتبال پس از برگزاری چندین جلسه، اصلاحات مد نظر فیفا را اعمال کردند که یکی از مهم‌ترین ایرادهای برطرف شده در پیش‌نویس جدید، حذف وزیر ورزش و معاونش از مجمع فدراسیون فوتبال بود. تغییرات دیگری هم در این اساسنامه صورت گرفت. پیش‌نویس اصلاح شده فدراسیون فوتبال که در همان موعد مقرر برای فیفا ارسال شد، مورد استقبال قرار گرفته و تغییرات مد نظر فیفا، نگاه مثبت این نهاد به فوتبال ما را به همراه داشته است. قرار بود فیفا پس از بررسی‌های لازم، روز دوشنبه ۱۹ خرداد پیش‌نویس اساسنامه فدراسیون فوتبال را برای AFC ارسال کند تا این نهاد هم نظرات کارشناسی خود را در مورد آن اعلام کند.

AFC از آن جهت که ارتباط بیشتری با فدراسیون فوتبال ما دارد، باید این پیش‌نویس را بررسی و نظرات کارشناسی خود را اعلام نماید. فیفا و AFC فردا -‌جمعه ۲۳ خرداد- نظر نهایی خود در مورد پیش‌نویس اساسنامه فدراسیون فوتبال را اعلام خواهند کرد. مسئولان ورزش ایران برای جلب رضایت فیفا و تطبیق اساسنامه فدراسیون فوتبال با خواسته آنها، چند ایراد بزرگ پیش‌نویس اساسنامه را رفع کردند تا قدم رو به جلویی بردارند. هر چند فیفا ایرادات زیادی به پیش‌نویس اساسنامه فدراسیون گرفته بود، اما مسئولان کشورمان تأکید دارند این ایرادها به تعداد انگشتان دو دست هم نیست.

یکی دیگر از مواردی که از سوی مسئولان فدراسیون اصلاح شده، مربوط به آیین‌نامه ثبت‌نام برای ریاست و هیئت رئیسه فدراسیون فوتبال است که در اساسنامه ارائه شده، سابقه مدیریتی ۱۰ ساله را برای ریاست فدراسیون در نظر گرفته بودند که در اصلاح جدید، ۱۰ سال هم حذف شده است. بر این اساس، بازیکنانی که سابقه ملی بالایی دارند، اما سابقه مدیریت ندارند هم می‌توانند برای حضور در انتخابات فدراسیون فوتبال ثبت‌نام کنند. البته تعداد بازی ملی این بازیکنان باید حدود ۱۰۰ بازی باشد. این یعنی میدان برای حضور افرادی مانند علی دایی باز شده است!

در اساسنامه فدراسیون فوتبال تأکید شده بود افرادی که قصد ثبت‌نام برای انتخابات ریاست فدراسیون را دارند، باید ۱۰ امضای اعضای مجمع را داشته باشند که در اصلاحات جدید این میزان امضا به ۶ تا ۸ امضا رسیده است. پیش از این، داوران اجازه ثبت‌نام برای ریاست فدراسیون فوتبال را نداشتند که در اصلاحات جدید این حق هم برای داوران در نظر گرفته شده است تا مثل سایرین بتوانند برای انتخابات ریاست فدراسیون ثبت‌نام کنند. البته این بخش شامل داورانی می‌شود که تجربه بین‌المللی بالایی داشته باشند.

و اما یکی از بزرگ‌ترین ایرادهایی که فیفا به اساسنامه فدراسیون فوتبال گرفته بود، انتصابی بودن ارکان قضایی فدراسیون توسط رئیس بود که در اصلاح جدید این ارکان شامل اعضای کمیته انضباطی، کمیته استیناف و کمیته اخلاق توسط مجمع انتخاب خواهند شد. قرار است فردا -‌جمعه ۲۳ خرداد- جلسه آنلاین مسئولان فیفا، AFC، فدراسیون فوتبال و مشاوران حقوقی بین‌المللی برگزار شود و طی آن، آخرین وضعیت اصلاح پیش‌نویس اساسنامه فدراسیون بررسی و تصمیم در مورد سرنوشت این اساسنامه اتخاذ شود.

اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۰:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۳
تا زمانی ک فوتبال دس سیاسیاس وضع همینه
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار