این روز‌ها افزایش غیر متعارف نرخ تاکسی‌های شهر همدان در برخی خطوط با اعتراض شهروندان همدانی روبرو است چراکه سالانه نرخ کرایه تاکسی در همدان به فراخور افزایش تورم، درصد مشخصی افزایش پیدا می‌کرد؛ اما امسال افزایش بی‌سابقه‌ای را در نرخ تاکسی‌ها شاهدیم، به‌گونه‌ای که در برخی از خطوط این افزایش به ۵۰ درصد هم می‌رسد.
کد خبر: ۸۶۲۷۰۱
تاریخ انتشار: ۲۵ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۵:۲۹ 14 June 2020
درحالی ستاد تنظیم بازار استان همدان میزان افزایش کرایه تاکسی‌های همدان را ۲۹.۴ درصد اعلام کرده که رانندگان تاکسی به آن پایبند نبوده و در برخی مسیر‌ها تا افزایش ۴۵ درصدی کرایه را شاهدیم.

به گزارش مهر، نزدیک ۴ ماه از شیوع ویروس کرونا در کشور می‌گذرد؛ ویروسی که بخش‌های مختلف اقتصادی و اجتماعی را تحت تأثیر قرار داد و حتی در بخش‌هایی به ابزاری برای دور زدن قانون تبدیل شد.

این روز‌ها افزایش غیر متعارف نرخ تاکسی‌های شهر همدان در برخی خطوط با اعتراض شهروندان همدانی روبرو است چراکه سالانه نرخ کرایه تاکسی در همدان به فراخور افزایش تورم، درصد مشخصی افزایش پیدا می‌کرد؛ اما امسال افزایش بی‌سابقه‌ای را در نرخ تاکسی‌ها شاهدیم، به‌گونه‌ای که در برخی از خطوط این افزایش به ۵۰ درصد هم می‌رسد.

برای بررسی وضعیت موجود راهی سطح شهر شدیم و در جمع شهروندان همدانی به بررسی موضوع پرداختیم و نرخ گذاری در چند خط تاکسی را طی دو ساعت با استفاده از نقلیه عمومی تاکسی بررسی کردیم.

میدان امام همدان مبدا مسیر برخی تاکسی‌ها در ۶ خیابان اصلی شهر است؛ در ابتدای خیابان تختی سوار بر یک تاکسی که مقصدش اعتمادیه همدان عنوان شده جویای وضعیت شدم و در ابتدا با چند راننده تاکسی به گفتگو پرداختم.

۹ میلیون تومان خرج سرویس تاکسی کرده‌ام آیا رواست افزایش نرخ‌ها به گونه‌ای باشد که از جیب خرج کنیم
بیات که مردی جاافتاده بود در گفتگو با مهر و در توضیح به این سوال که چرا هنوز نرخ نامه مشخصی در اختیار ندارید، گفت: هنوز وضعیتمان مشخص نیست، تو را به خدا واقعیت‌ها را منعکس کنید من دیروز ۹ میلیون تومان خرج سرویس تاکسی کرده‌ام آیا رواست افزایش نرخ‌ها به گونه‌ای باشد که از جیب خرج کنیم.

وی با بیان اینکه به نظر می‌رسد مسئولان فقط شعار می‌دهند چراکه ما هنوز هم که هنوز است احساس نمی‌کنیم مسئولان خود را از ما مردم بدانند، گفت: بار‌ها اعلام شده حامی قشر تاکسی دار در همدان هستند، اما واقعیت اینگونه نیست.

وی با بیان اینکه در ایام شیوع کرونا خبر از تدابیر مختلف برای حفظ جان رانندگان تاکسی داده می‌شد، اما هنوز هم که هنوز است فضای جداکننده راننده تاکسی از مسافران را ندیده‌ایم، گفت: آنقدر سختی متحمل می‌شویم که دیگر این چیز‌ها برایمان مهم نیست.

یکی دیگر از رانندگان تاکسی هم با بیان اینکه از ما درخواست شده ۳ مسافر را در هر مسیر جابجا کنیم در حالی که افزایش کرایه‌ای که در نظر گرفته‌اند اگر آن یک مسافر را کم کنیم حتی از سال گذشته هم کمتر خواهد شد، گفت: شما الان تاکسی‌ها را یک به یک چک کن آیا کسی پروتکل بهداشتی را رعایت می‌کند که حال یک نفر مسافر کمتر به آن کمک کند.

تهیه ماسک هزینه دارد و اگر متقاضی اجرای پروتکل بهداشتی هستند باید تدابیر آن هم اندیشیده شود
وی با بیان اینکه تهیه ماسک هزینه دارد و اگر متقاضی اجرای پروتکل بهداشتی هستند باید تدابیر آن هم اندیشیده شود، گفت: هر سال این موقع تکلیف ما به لحاظ افزایش نرخ کرایه مشخص بود، اما امسال هنوز هم بلاتکلیف هستیم.

وی با بیان اینکه افزایش ۲۹ درصدی نرخ تاکسی را قبول نداریم چراکه جوابگو نیست، افزود: خرج زندگی به اندازه‌ای بالا رفته که اگر حتی نرخ‌ها را تا ۵۰ درصد هم افزایش دهند باز هم به سختی می‌توان زندگی کرد، اما به هر حال ما درخواست داریم وضعیتمان مشخص شود که بالاخره تکلیفمان را بدانیم.

سوار بر تاکسی مسیر اعتمادیه در حالی که ۴ مسافر در تاکسی نشسته بودند راهی مقصد شدیم که در مسیر گفتگو با مسافران این مسیر را ادامه دادم.

یکی از مسافران با بیان اینکه طی روز‌های اخیر نه از رعایت پروتکل‌های بهداشتی خبری هست و نه از نظارت دستگاه‌های متولی، گفت: رانندگان در پاسخ چرایی دریافت اضافه‌کرایه با مسافران بحث می‌کنند.

وی با بیان اینکه مسیری که پیش از این کرایه آن ۱،۴۰۰ تومان بود ۲،۰۰۰ تومان شده است و این افزایش کرایه رقمی حدود ۴۳ درصد است، گفت: به نظر می‌رسد نظارت‌ها رها شده و خبری از این درخواست نیست.

این روز‌ها جروبحث بین مسافر و راننده و برنده شدن راننده در این میان به یک موضوع معمول برای مسافران تبدل شده است
یکی دیگر از مسافران نیز با بیان اینکه این روز‌ها جروبحث بین مسافر و راننده و برنده شدن راننده در این میان به یک موضوع معمول برای مسافران تبدل شده است، گفت: نظارت و بازرسی لازمه قانونمند شدن در هر بخش است.

آنچه از گفتگو‌ها بر می‌آید اینکه به هر حال نه مسافر و نه راننده راضی به ناراحت کردن یکدیگر نیستند، اما شرایط به گونه‌ای رقم خورده که هر روز چند جر و بحث بی فایده اعصاب خردی را برای آنان رقم می‌زند.

افزایش نرخ غیر متعارف از سوی شهروندان همدانی با توجه به افزایش تنگنای اقتصادی در پس بروز بیماری کرونا، به یک گلایه‌مندی بدل شده که برای بررسی زمان پایان این وضعیت با مسئولان نیز به گفتگو نشستیم.

رئیس کمیسیون خدمات شهری شورای شهر همدان در همین خصوص در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه سوار کردن ۴ مسافر در تاکسی خلاف مصوبه ستاد مقابله با کرونا است، گفت: در شهر‌های بزرگ نامه‌ای از شهرداری به شورای شهر ارسال و مجوزی گرفته شده که رانندگان تاکسی یک نفر کمتر سوار کنند منتهی کرایه آن یک مسافر بین سایر مسافران سرشکن شود.

شورای شهر همدان میزان افزایش نرخ تاکسی‌ها را ۳۵ درصد اعلام کرده بود

علی فتحی با بیان اینکه شورای شهر همدان میزان افزایش نرخ تاکسی‌ها را ۳۵ درصد اعلام کرده بود، اما ستاد تنظیم بازار به موضوع ورود کرد و آن را به ۲۹.۴ درصد رساند، گفت: پس از این اتفاق موضوع مورد اعتراض قرار گرفت و مقرر شد مجدد در جلسه‌ای مطرح شود.

وی در توضیح به این سوال که در حال حاضر رانندگان تاکسی قانونمند رفتار نمی‌کنند و مدیریت نرخ کرایه تاکسی در همدان به دست آن‌ها افتاده و بی نظمی در این بخش را شاهدیم و این سوال پیش می‌آید که دلیل تقدیر از مدیرعامل تاکسیرانی همدان در صحن شورای شهر چه بوده است، گفت: مدیرعامل تاکسیرانی همدان به دلیل پیگیری‌های انجام شده در تهیه بسته‌های معیشتی برای رانندگان تاکسی که از سوی ستاد اجرایی فرمان امام و بنیاد مستضعفان تأمین شد مورد تقدیر قرار گرفت و پیگیر ۴۰۰ فقره وام دو میلیون تومانی برای رانندگان تاکسی بود که به تعداد زیادی از رانندگان تاکسی پرداخت شده است.

رئیس کمیسیون خدمات شهری شورای شهر همدان در توضیح اینکه افزایش نرخ کرایه تاکسی در برخی خطوط همدان تا ۵۰ درصد بوده است و حال جوابگوی این وضعیت چه کسی است، گفت: متأسفانه نامه معاون اول رئیس جمهور سبب شد که به واسطه آن اختیارات نرخ گذاری بر روی تاکسی‌ها از ما سلب شود.

فتحی با بیان اینکه طبق بند ۲۷ ماده ۸۰ افزایش نرخ نامه تاکسی و اتوبوس دست ماست، گفت: طبق نامه ارسالی معاون اول رئیس جمهور هرگونه افزایش قیمت باید با مصوبه ستاد تنظیم بازار انجام شود که همین نامه اختیارات را از ما گرفت.

نرخ نامه ستاد تنظیم بازار مبنی بر افزایش ۲۹.۴ درصدی نرخ کرایه به تاکسی داران اعلام شده است
وی در توضیح اینکه ۳ ماه از سال می‌گذرد، اما همچنان هیچ گونه نرخ نامه‌ای بر روی شیشه تاکسی‌ها برای اطلاع شهروندان نصب نشده است، گفت: نرخ نامه ستاد تنظیم بازار مبنی بر افزایش ۲۹.۴ درصدی نرخ کرایه به تاکسی داران اعلام شده، اما نسبت به آن اعتراض شد و ابلاغ صورت نگرفت و مجدد پیگیری‌ها در دست اقدام است تا حداقل افزایش ۳۵ درصدی نرخ کرایه تاکسی‌ها به تصویب برسد.

فتحی با بیان اینکه جلسه‌ای با معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار همدان به عنوان رئیس ستاد تنظیم بازار نیز برگزار شد، گفت: این موضوع نیز در دستور کار ستاد تنظیم بازار بود، اما رسیدگی به موضوع به زمان دیگری موکول شد.

رئیس کمیسیون خدمات شهری شورای شهر همدان بی توجهی به این موضوع تبعات اجتماعی دارد و باید رسیدگی به آن در اولویت قرار گیرد، گفت: ستاد تنظیم بازار باید رسیدگی به موضوع را اولویت قرار دهد.

وی در توضیح به این سوال که طی ماه‌های اخیر بار‌ها موضوع پرداخت الکترونیکی کرایه تاکسی رسانه‌ای شده، اما عملاً خبری از این اتفاق نیست و تعداد انگشت شماری از رانندگان تاکسی به دستگاه پرداخت وجه مجهز هستند و برخی نیز که دستگاه کارت خوان را خریداری کرده‌اند به سامانه پرداخت الکترونیکی متصل نشده‌اند حال این وضعیت چه موقع ساماندهی خواهد شد، گفت: شرکتی همدانی تعداد ۷۰ تا ۸۰ دستگاه پوز خریداری کرده تا در اختیار تاکسی داران قرار دهد منتهی هر یک از این دستگاه‌ها حدود دو میلیون تومان هزینه دارد و تاکسی دار عدم توانایی در خرید آن را مطرح می‌کند.

فتحی با بیان اینکه شرکت هم توانایی رایگان در اختیار گذاشتن این دستگاه‌ها را ندارد چراکه برای آن هزینه کرده است، گفت: عنوان شده برای حدود ۳ هزار تاکسی فعال در همدان اعتباری حدود ۵ تا ۶ میلیارد تومان ردیف بودجه لحاظ شود تا دستگاه‌ها به صورت رایگان در اختیار رانندگان تاکسی قرار گیرد.

اعتبار لازم برای خرید این دستگاه‌ها را در ردیف بودجه امسال نیاورده‌ایم

وی با بیان اینکه متأسفانه اعتبار لازم برای خرید این دستگاه‌ها را در ردیف بودجه امسال نیاورده‌ایم، گفت: در تلاشم یا اصلاح ردیف بودجه صورت گیرد و یا در بودجه سال آینده اعتبار مورد نیاز لحاظ شود تا این مساله رفع شود.

رئیس شورای اسلامی شهر همدان با بیان اینکه در بند ۲۷ ماده ۸۰ شورا‌ها تصریح شده نرخ‌گذاری در خصوص کرایه وسایل نقلیه درون شهری برعهده شورا‌ها است، گفت: این روند تا سال‌های گذشته اجرایی می‌شد، اما طی چند سال اخیر گویا دولت و مجلس علاقه‌مند به تقویت شورا‌ها نیستند بنابراین در این باب تعیین نرخ کرایه منوط به تأیید ستاد تنظیم بازار شد.

کامران گردان با بیان اینکه در کمیته نرخ‌گذاری نمایندگان فرماندار، تعزیرات، صنعت و معدن، شورا و تاکسیرانی همگی حضور دارند، اظهار کرد: در نرخ‌گذاری شاخص‌های مختلفی همچون طول مسیر، شیب مسیر و چراغ مسی، جاذب مسافر بودن و ... مورد توجه قرار می‌گیرد، اما در نرخ‌گذاری دو رویکرد نگاه به وضعیت معیشت مردم و دیگری نگاه به وضعیت تاکسیران مورد توجه ماست.

وی عنوان کرد: وجود سه هزار و ۵۰۰ تاکسی بیانگر لزوم توجه به این قشر است، چراکه با احتساب خانوار آن‌ها، به‌طور میانگین این افراد یک خانواده حداقل ۱۳ یا ۱۴ هزار نفری را تشکیل می‌دهند.

این صحبت‌ها در حالی عنوان شده که سرپرست معاونت نظارت و بازرسی صنعت، معدن و تجارت استان همدان معتقد است بر اساس بند ۲۰ مصوبات سومین جلسه ستاد تنظیم بازار استان همدان در تاریخ دهم اردیبهشت‌ماه نرخ کرایه تاکسی ابلاغ و این مهم به فرمانداری، معاون خدمات شهری شهرداری، معاون سازمان تاکسیرانی و اداره کل تعزیرات اعلام شده است.

داریوش صفاری با تأکید بر اینکه طبق مصوبه مذکور نرخ کرایه تاکسی در شهر همدان به‌طور میانگین ۲۹.۴ دهم درصد افزایش یافته است، گفت: این نرخ به تاکسیرانی برای اجرا ابلاغ شده است.

صفاری با بیان اینکه در صورتی که ضمن رصد بازرسان از سطح بازار مشخص شود میزان دریافت کرایه تاکسی از نرخ ۲۹.۴ درصدی بیشتر است با متخلفان برخورد قانونی خواهیم کرد، افزود: اگر کسی خارج از نرخ‌نامه ابلاغی اقدام کند، متخلف محسوب می‌شود.

با این تفاسیر‬ به نظر می‌رسد این روز‌ها در تاکسیرانی همدان هرکس ساز خود را می‌زند و کسی پاسخگوی تضییع حقوق شهروندان همدانی نیست و نه تنها مشکل حل نشده بلکه اختلاف بین دو مرجع تصمیم گیری به مشکلات دامن زده است.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار