برخی باشگاه‌های ورزشی همدان بدون توجه به قوانین اقدام به افزایش خودسرانه شهریه‌ها و تبدیل بسیاری از سانس‌ها به عنوان آموزش خصوصی می‌کنند.
کد خبر: ۸۶۲۹۸۱
تاریخ انتشار: ۲۶ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۲:۵۸ 15 June 2020
این روز‌ها همزمان با بازگشایی باشگاه‌های ورزشی، بازار داغ اخذ شهریه‌های نامتعارف موجب اعتراض ورزشکاران به ویژه در بخش بانوان شده است.

برخی باشگاه‌های ورزشی همدان بدون توجه به قوانین اقدام به افزایش خودسرانه شهریه‌ها و تبدیل بسیاری از سانس‌ها به عنوان آموزش خصوصی می‌کنند.

شیوع ویروس کرونا اگرچه منجر به تعطیلی سه ماهه باشگاه‌ها شد، اما با وجود بازگشایی دوباره فضا‌های ورزشی، رغبت ورزشکاران برای فعالیت در این مکان‌ها کاهش یافته است.

اغلب ورزشکاران از ترس ابتلا به ویروس کرونا قید فعالیت در باشگاه‌های ورزشی را زده اند و همین مساله باعث برهم ریختن سیستم درآمدی باشگاه‌ها شده است.

بسیاری از ورزشکاران در ماه‌های اخیر عادت به فعالیت خانگی با آموزش از فضای مجازی کرده اند و این رویه در حال تداوم است.

خالی شدن باشگاه‌ها و گرایش کم ورزشکاران برای حضور در این مکان‌ها از ترس ابتلا به کرونا باعث کاهش چشمگیر درآمد مالکان این حوزه کسب و کار شده و مشکلاتی را برای آن‌ها ایجاد کرده است.

خالی شدن باشگاه‌ها و گرایش کم ورزشکاران برای حضور در این مکان‌ها از ترس ابتلا به کرونا باعث کاهش چشمگیر درآمد مالکان این حوزه کسب و کار شده و مشکلاتی را برای آن‌ها ایجاد کرده است.

همین مساله امید باشگاه داران را به سمت و سوی کلاس‌های خصوصی برده است و افزایش شهریه‌های نامتعارف در برخی باشگاه‌ها نیز قابل مشاهده است.

شماری از ورزشکاران با گلایه نسبت به متغیر بودن شهریه باشگاه‌ها می‌گویند: وقتی برای نام نویسی مجدد مراجعه کرده ایم با ۲ الی چند برابر شدن شهریه‌ها مواجه شده ایم.

آنان اظهار داشتند: باشگاه‌ها دلیل این افزایش شهریه‌ها را محدود شدن اجباری تعداد ورزشکاران هر سانس به دلیل رعایت فاصله اجتماعی و امکان برخورداری بیشتر از وسایل تمرینی و آموزش مربیان کلاس‌ها عنوان می‌کنند.

این عده دلیل اصلی حضور دوباره خود در باشگاه‌های ورزشی را ادامه برنامه تمرینی خود برای تناسب اندام و جلوگیری از برهم خوردن دوره آموزشی خود عنوان کردند.

در واقع آن دسته از ورزشکارانی که برنامه رژیم لاغری دارند، در دوره حجم هستند و یا می‌خواهند تناسب و آمادگی خود را برای دوره پساکرونا و حضور در میادین ورزشی حفظ کنند، همچنان از حضور در باشگاه‌ها استقبال می‌کنند.

به گفته آنان، هر چند باشگاه‌های ورزشی به دلیل تعطیلی ماه‌های اخیر متحمل خسارت‌های سنگین مالی شده اند، اما دلیل نمی‌شود که با افزایش بی رویه شهریه‌ها جبران شود.

باشگاه‌ها در صدر خسارت‌های کرونایی

با این حال باشگاه‌ها در صدر خسارت‌های ناشی از شیوع ویروس کرونا و تعطیلی اجباری در حوزه ورزش قرار دارند.

حالا با بازگشایی بخشی از فعالیت‌های ورزشی نظیر باشگاه‌های خصوصی، بهانه افزایش اجاره بها نیز فراهم شده و اکنون چالش بزرگ را برای اجاره نشین‌های ورزشی ایجاد کرده است.

برخی باشگاه داران در این باره می‌گویند: مالکان همزمان با فعالیت دوباره ورزش، اقدام به افزایش اجاره بها کرده اند و این تصمیم مشکلات باشگاه داران را دوچندان کرده است.

به گفته آنان در شرایطی که انتظار می‌رفت مالکان حال ناخوش باشگاه داران را از تعطیلی چند ماه و خسارت‌های مالی درک کنند، اما نه تنها اینگونه نبود بلکه حالا با بازگشایی مجدد، افزایش اجاره بها در سال جاری را هم شاهد هستیم.

شماری از باشگاه داران عنوان کردند که میزان اجاره تعیین شده توسط مالکان بین ۲۵ تا ۴۰ درصد افزایش یافته است که از توان پرداخت خارج بوده و مشکلات عدیده را به وجود آورده است.

شماری از باشگاه داران عنوان کردند که میزان اجاره تعیین شده توسط مالکان بین ۲۵ تا ۴۰ درصد افزایش یافته است که از توان پرداخت خارج بوده و مشکلات عدیده را بوجود آورده است.

حالا باشگاه داران در میان ماندن یا رفتن در وضعیت سردرگمی قرار دارند به طوریکه که برخی از آن‌ها به دنبال واگذاری باشگاه و یا تعطیلی کامل فعالیت در این بخش هستند.

در این میان عده‌ای از باشگاه داران برای جبران خسارت‌ها و تامین منابع مالی اقدام به راه اندازی سانس‌های خصوصی با شهریه‌های بالا کرده اند.

البته هر چند حضور در این سانس‌ها اختیاری است، اما همچنان گلایه‌هایی بابت اخذ شهریه‌های بالا نیز وجود دارد.

بازدید‌های میدانی و شواهد موجود نشان می‌دهد که سانس‌های خصوصی بین ۳۰۰ تا یک میلیون تومان در ماه تعیین شده و این نرخ‌ها بستگی به مربی و موقعیت باشگاه متغیر است.

از سوی دیگر شیوع کرونا باعث شده تا میل ورزشکاران به ویژه بانوان به حضور در باشگاه‌های کاهش یابد و محدودیت‌های تعیین شده نیز منجر به فعالیت بسیار کم ورزش دوستان در محیط‌های باشگاهی شده است.

حتی در سانس‌های عمومی نیز با وجود اینکه هنوز نرخ جدید شهریه‌ها اعلام نشده، اما هستند باشگاه‌هایی که خودسرانه اقدام به افزایش تعرفه‌ها می‌کنند.

به گفته آنان با شهریه‌های سال قبل و شرایط بحرانی پیش آمده، حتی اگر تعرفه‌ها افزایش یابد بازهم نمی‌توان هزینه‌ها را جبران کرد.

محدودیت اعمال شده در حضور ورزشکاران هر سانس با توجه به پروتکل‌های بهداشتی و رعایت فاصله اجتماعی، بالا بردن اجاره بها توسط مالکان باشگاه‌ها و کاهش چشمگیر حضور ورزشکاران و نیز توقع مربیان در افزایش دستمزد‌ها باعث ایجاد وضعیت نامطلوب در امور درآمدی باشگاه‌ها شده است.

محدودیت اعمال شده در حضور ورزشکاران هر سانس با توجه به پروتکل‌های بهداشتی و رعایت فاصله اجتماعی، بالا بردن اجاره بها توسط مالکان باشگاه‌ها و کاهش چشمگیر حضور ورزشکاران و نیز توقع مربیان در افزایش دستمزد‌ها باعث ایجاد وضعیت نامطلوب در امور درآمدی باشگاه‌ها شده است.

باشگاه داران همچنین خواستار جبران بخشی از خسارت‌ها حداقل با اعطای تسهیلات بانکی شدند، موضوعی که از ۲ ماه قبل توسط مسوولان مطرح شده و هنوز اجرایی نشده است.

تشکیل کمیته نرخ‌گذاری

سرپرست اداره ورزش و جوانان شهرستان همدان با اشاره به تشکیل ۲ نشست کمیته نرخ گذاری در یک هفته اخیر گفت: این کمیته با حضور مسوولان ورزش استان، هیات‌های مرتبط با باشگاه‌ها و نماینده باشگاه داران و نیز کارشناسان ورزشی برگزار شد.

علی رشیدی افزود: هنوز تصمیم نهایی پیرامون تعیین نرخ جدید برای شهریه باشگاه‌ها نشده است و این مهم در حال بررسی کارشناسی است.

وی بیان کرد: به هر حال تمامی باشگاه‌های ورزشی از دوره شیوع کرونا متحمل آسیب‌های مالی شده اند و افزایش منصفانه در شهریه‌ها باتوجه به این وضعیت و نیز شروع سال جدید باید لحاظ شود.

رشیدی خاطرنشان کرد: حتی با افزایش شهریه‌ها با آن میزان که مدنظر است، باشگاه‌ها در تامین هزینه‌ها هم با مشکل مواجه می‌شوند.

سرپرست اداره ورزش و جوانان همدان یادآور شد: به دنبال تدوین راهکار قانونی و مناسب برای فعالیت باشگاه‌ها و نحوه درآمدزایی آنان هستیم.

سرپرست اداره ورزش و جوانان همدان: به دنبال تدوین راهکار قانونی و مناسب برای فعالیت باشگاه‌ها و نحوه درآمدزایی آنان هستیم.

وی یادآور شد: سومین نشست کمیته نرخ گذاری باشگاه‌های ورزشی در چند روز آینده برگزار می‌شود و امیدواریم بتوانیم به جمع بندی لازم دست یابیم.

مدیرکل ورزش و جوانان همدان گفت: افزایش خودسرانه شهریه باشگاه‌های ورزشی ممنوع است و با متخلفان در این زمینه برخورد قاطع و قانونی می‌شود.

محسن جهانشیر اظهار داشت: به تمامی هیات‌های ورزشی اعلام کرده ایم که هیچ یک از باشگاه‌ها حق افزایش خودسرانه شهریه‌ها را ندارند و بازرسی از این مکان‌ها انجام خواهد شد.

وی بیان کرد: تاکنون دستورالعملی مبنی بر افزایش نرخ شهریه سالن‌های خصوصی و دولتی در سال جاری توسط دستگاه ورزش ابلاغ نشده و تغییر در شهریه‌ها ممنوع است.

جهانشیر خاطرنشان کرد: بر این اساس تغییر یا افزایش خودسرانه شهریه‌ها با عنوان‌هایی مانند سانس خصوصی، نیمه خصوصی و سایر موارد غیرقانونی و تخلف محسوب می‌شود.

مدیرکل ورزش و جوانان همدان: تغییر یا افزایش خودسرانه شهریه‌ها با عنوان‌هایی مانند سانس خصوصی، نیمه خصوصی و سایر موارد غیرقانونی و تخلف محسوب می‌شود.

مدیرکل ورزش و جوانان همدان بیان کرد: واحد بازرسی اداره دستگاه ورزش همدان به صورت مستمر این مهم را پیگیری خواهد کرد.

استان همدان ۶۰۰ باشگاه ورزشی در حوزه بخش خصوصی دارد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار