شاهکار طرح‌های قالیش بر دار گویی شعر‌هایی هستند که به زبان تصاویر سروده شده‌اند و تو این زیبایی شعر‌ها را مدام با نگاهت زمزمه می‌کنی و زمزمه این شعر حال دلت را به راه می‌کند؛ و او این‌گونه گل‌های رنگارنگ بهار را با گل‌های رنگارنگ نارنج و ترنج و شقایق ماندگار می‌کند و خستگی هایش را رج می‌زند و دلبستگی هایش را می‌بافد و نخ به نخ شعرهایش را از دفتر گل‌ها می‌نویسد.
کد خبر: ۸۶۳۴۷۹
تاریخ انتشار: ۲۷ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۴:۴۹ 16 June 2020
با هر گره در گره از نخ سرخ و عنابی، لاکی و نیلی، آبی و سبز رج به رج با رقص سرانگشتان با ظرافت و هنرمندانه اش شکوه تاروپود این هنر اصیل فاخر ایرانی را در برابرت جان می‌بخشد و با دست نوازش بر قوس «اسلیمی»‌ها گویی گل‌های قالیش به یکباره شکوفه می‌دهند.

به گزارش ایسنا، آنگاه که از روی دفتر مشق گل‌ها رج به رج طرحی نو می‌زند نغمه آمدن بهار را در گوششان زمزمه می‌کند تا نقشی خوش پدید آید و با این نقش خوش هر نگاهی دلداده و مسحور نظاره بار دیگر بر تاروپود این باغ هزاران رج شود.

شاهکار طرح‌های قالیش بر دار گویی شعر‌هایی هستند که به زبان تصاویر سروده شده‌اند و تو این زیبایی شعر‌ها را مدام با نگاهت زمزمه می‌کنی و زمزمه این شعر حال دلت را به راه می‌کند؛ و او این‌گونه گل‌های رنگارنگ بهار را با گل‌های رنگارنگ نارنج و ترنج و شقایق ماندگار می‌کند و خستگی هایش را رج می‌زند و دلبستگی هایش را می‌بافد و نخ به نخ شعرهایش را از دفتر گل‌ها می‌نویسد.

عصمت مرادی، یکی از بانوان کارآفرین با ذوق و هنرمند اسدآبادی است که با کارآفرینی از جنس فرش دستباف با عزم راسخ خود ضمن حفظ این هنر اصیل فاخر ایرانی و صادرات تولیداتش به کشور‌های همسایه و حتی آمریکا توانسته برای جمعی از بانوان این دیار اشتغال ایجاد کند و راه را برای علاقمندان به یادگیری و حفظ این هنر اصیل هموار سازد.

این بافنده صادرکننده فرش دستباف و کارآفرین نمونه شهرستان اسدآباد در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: فرش دستباف به عنوان شناسنامه و پرچم دوم کشور شناخته شده و هیچ کالایی مثل فرش دستباف حامل فرهنگ، هنر و تمدن ایرانی در جهان نیست.

مرادی با اشاره به فعالیت خود در زمینه تولید، آموزش و صادرات فرش دستباف، گبه و گلیم گفت: سالیانه به صورت میانگین بسته به سفارشات ۷۰ تا ۸۰ متر تولید فرش دستباف و تابلو فرش، گلیم و گبه دارم که این سفارشات علاوه بر داخل کشور به خارج از کشور نیز صادر می‌شود.

وی فرش دستباف و گبه را از بیشترین سفارشات خود توسط متقاضیان و علاقمندان به این هنر عنوان کرد و افزود: پیش از تحریم بیشترین سفارشات بنده به کشور آمریکا و کشور‌های عربی بود که متأسفانه در زمان آغاز تحریم فرش دستباف و صنایع دستی ایران جزء لیست تحریم قرار گرفت و به همین منظور صادرات فرش‌های تولیدی بنده به آمریکا و کشور‌های عربی متوقف شد.

مرادی با اشاره به اینکه از صفر تا ۱۰۰ تولید، فروش و گرفتن سفارشات بازاریابی را خود انجام می‌دهم و حتی برای صادرات شخصاً خود تولیداتم را تا پای هواپیما می‌برم، خاطرنشان کرد: در حال حاضر اربیل عراق و استانبول ترکیه از جمله کشور‌هایی هستند که تولیداتم را به این کشور‌ها صادر می‌کنم.

این بانوی کارآفرین با بیان اینکه کشور‌های برون مرزی اکثراً خود شخصاً طرح‌های مورد نظرشان را به بنده سفارش می‌دهند، تصریح کرد: در داخل کشور به طرح اصیل ایرانی (طرح هندسی) بیشتر علاقه دارند و اکثریت سفارش‌ها در داخل کشور در این رابطه است که نسبت به تولید آن اقدام می‌کنیم.

وی تابلو فرش، فرش‌های زیرپایی یک زرع و نیمی تا شش متری و ۹ متری و ۱۲ متری را بسته به ذائقه بازار از ابعاد تولیدات فرش دستباف خود دانست و بیان کرد: در روستای منورتپه اسدآباد یک کارگاه تولید فرش داشتم که برای ۳۰ نفر نفر از زنان روستا به صورت مستقیم و برای ۵۰ نفر به صورت غیرمستقیم اشتغال ایجاد کرده بود، اما به علت مشکلات اقتصادی از اواسط سال گذشته به صورت نیمه فعال در حال فعالیت است و اکثراً سفارشات متفرقه را بافندگان فرش کارگاه بنده دیگر در منزل انجام می‌دهند.

مرادی با بیان اینکه تاکنون از هیچ تسهیلاتی استفاده نکرده ام، خاطرنشان کرد: با توجه به مشکلات اقتصادی، تحریم ها، گرانی مصالح فرشبافی، بالا بودن دستمزد فرش بافان و نیمه فعال شدن کارگاه اکنون نیازمند حمایت مسئولان در بحث پرداخت تسهیلات در راستای سرپا نگه داشتن این کارگاه تولیدی فرش برای حفظ اشتغال بانوان بافنده فرش در کارگاه خود هستم.

وی هدف خود در تولید فرش دستباف را علاوه بر حفظ این شاهکار و هنر فاخر ایرانی اصیل، ایجاد اشتغال برای زنان بی سرپرست، بدسرپرست و آسیب پذیر عنوان کرد و گفت: بسیاری از بانوان به ویژه در روستا‌ها با بافت این هنر ارزشمند اصیل آشنا هستند و به علت نداشتن سرمایه اولیه متأسفانه قادر به نشان دادن هنر خود در این زمینه نبوده اند که بنده با راه اندازی این کارگاه ضمن ایجاد اشتغال برای این بانوان، به ویژه زنان بی سرپرست، بدسرپرست و آسیب پذیر به برخی از شغل‌ها در بحث رنگرزی خامه رونق داده بودیم.

مرادی تصریح کرد: ارائه تسهیلات لازم با حمایت مسئولان به کارگاه فرشبافی ما موجب آن خواهد بود تا ضمن افزایش تولیدات و حفظ اشتغال پایدار کارگاه و ارتقاء بخشیدن به بحث اشتغال بانوان بی سرپرست، بدسرپرست و آسیب پذیر بحث فرش دستباف اسدآباد را بیشتر مطرح کنیم.

وی تحریم ها، گرانی مواد مصرفی مصالح فرش بافی و بالا بودن دستمزد بافندگان فرش را از عمده مشکلات کنونی بافت فرش دستباف دانست و افزود: این امر موجب شده تا میزان تولید فرش از جمله در کارگاه تولیدی ما کاهش یابد که در این رابطه نیازمند حمایت هستیم.

این بانوی کارآفرین که مربی آموزش بافت قالی، گلیم و گبه در فنی و حرفه‌ای شهرستان اسدآباد هم است، خاطرنشان کرد: تحصیلات بنده کارشناسی صنایع دستی بوده و ۲۷ سال سابقه تدریس در زمینه آموزش بافت قالی، گلیم و گبه دارم و از کودکی ضمن تحصیل به بافت فرش علاقمند بودم و بافت فرش دستباف توسط مادرم در منزل در این علاقه بی تأثیر نبود.

وی با بیان اینکه صدای خوش دفه و گره و طرح زدن هنرمندانه مادر بر فرش دستباف از همان کودکی مرا به شوق فراگرفتن این هنر زیبا سوق داد، یادآور شد: در سن ۱۰ تا ۱۳ سالگی در کنار مادر قالیبافی را فراگرفتم و از ۱۳ سالگی به بعد در کنار ادامه تحصیل به صورت مستقل از مادر در منزل فرش می‌بافتم.

این بانوی کارآفرین مطرح کرد: از سال ۸۵ در منزل تولید فرش را آغاز کردم و سفارشات را در منزل تولید و تحویل می‌دادم که در سال ۹۳ با راه اندازی کارگاه بافت فرش دستباف کار خود را گسترش داده و برای برخی از بانوان به ویژه بانوان بی سرپرست و آسیب پذیر نیز ایجاد اشتغال کردم.

وی با بیان اینکه هنر صنعت فرش دستباف مصداق کامل اقتصاد مقاومتی در آن محقق می‌شود، گفت: فرش تنها هنر صنعتی است که ۱۰۰ درصد در بحث تولید و تمام جوانب کارش در داخل کشور محقق می‌شود و تمام امکانات از مواد اولیه تاروپود و نیروی انسانی در داخل کشور تأمین و تنها هنر صنعت ارزآور در کشور است.

مرادی با اشاره به اینکه اگر مسئولان توجه کنند خود به خود این امر جاذبه در افراد و بانوان ایجاد می‌کند، مطرح کرد: این هنر و صنعت جذاب سرآمد همه هنر‌های اصیل فاخر ایرانی است و ضمن حفظ هویت این هنر ایرانی، اشتغال خوب و با کمترین سرمایه گذاری را برای فرد ایجاد می‌کند.

رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت شهرستان اسدآباد هم از تولید ۱۱۰۰ متر فرش دستباف توسط فرشبافان اسدآبادی در این شهرستان خبر داد و اظهار کرد: سال گذشته این میزان فرش دستباف توسط شرکت تعاونی فرشبافان، پشتیبانان و فرشبافان مددجوی بهزیستی و کمیته امداد شهرستان تولید شده است.

رحیم قربانی در گفت‌وگو با ایسنا، ارزش این میزان فرش تولید شده را سه میلیارد و ۳۰۰ میلیون ریال برشمرد و افزود: تعداد ۲۲۵۰ نفر در قالب شرکت تعاونی فرشبافان، پشتیبان و مددجوی کمیته امداد و بهزیستی این میزان فرش دستباف را تولید کرده اند.

وی تعداد فرشبافان شهرستان را در مجموع ۵۰۰۰ نفر نفر عنوان کرد و یادآور شد: از این تعداد قالیبافان اسدآبادی پنج درصد بیمه بوده و سال گذشته تعداد سه نفر از فرشبافان اسدآبادی بازنشسته شده اند.

وی با اشاره به وجود ۲۰۰۰ دار قالی فعال در شهرستان خاطرنشان کرد: سال گذشته افزون بر یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال تسهیلات به سه پشتیبان فرش در حال فعالیت شهرستان پرداخت شد.

قربانی همچنین با اشاره به پرداخت سه میلیارد ریال تسهیلات به ۶۰ نفر از فرشبافان مستقل شهرستان بیان کرد: در حال حاضر شهرستان اسدآباد در بحث تولید فرش در سطح استان دارای رتبه سوم است.

وی با اشاره به نامگذاری امسال از سوی مقام معظم رهبری به نام سال «جهش تولید» اضافه کرد: در تلاش هستیم در سال جهش تولید واحد‌های صنعتی و تولیدی راکد در سطح شهرستان به چرخه تولید بازگردند که در این راستا آمادگی حمایت را داریم.

در پایان اینکه تارو پودی که از انگشتان دست سرچشمه می‌گیرد و هنری که با هماهنگی دست و چشم و تلفیق رنگ و کلاف‌های نخ و البته ذوق و سلیقه بافنده چشم هر بیننده‌ای را به خود خیره می‌کند و یکی از شاهکار‌های نامی هنر‌های زیبای اصیل ایرانی است را حفظ کنیم و با حمایت مسئولان همواره نظاره گر هنر فرش ایرانی در گوشه گوشه و جای جای دنیا باشیم ضمن اینکه توجه به صنعت فرش به عنوان یک اقتصاد غیرنفتی پویا توجه به شرایط قالیبافان را نیز مهمتر می‌کند، قالیبافی هنر صنعتی است که حمایت از آن علاوه بر کمک به افزایش اشتغال و گسترش مشاغل خانگی موجب احیای هنر‌های دیرینه می‌شود.

ناگفته نماند یکی از خواسته‌های همیشگی قالیبافان بهره مندی از خدمات بیمه ای، داشتن کارگاه‌های متمرکز برای کار و حمایت مالی از آنان با پرداخت تسهیلات است.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار