با اعتراف به عدم تعقیب برنامه ساخت سلاح هسته ای از سوی تهران؛
وزارت خارجه آمریکا در گزارشی با اعتراف ضمنی به این موضوع که ایران در حال تعقیب برنامه ساخت سلاح هسته ای نیست، به تمایل تهران برای حفظ دانش و تخصص فنی مرتبط با این گونه سلاحها اشاره می کند.
کد خبر: ۸۶۶۵۹۴
تاریخ انتشار: ۰۴ تير ۱۳۹۹ - ۰۹:۰۷ 24 June 2020

 

 

وزارت خارجه آمریکا: ایران درصدد حفظ دانش هسته ای خود است

 

به گزارش خبرگزاری تابناک قزوین ، وزارت خارجه آمریکا روز سه شنبه در گزارشی موسوم به «پایبندی و تبعیت از توافقات و تعهدات در حوزه کنترل تسلیحات، منع اشاعه و خلع سلاح ۲۰۲۰» (گزارش پایبندی) ادعا می کند که «تلاشهای ایران برای حفظ و نگهداری از پرونده ها، مدارک و پرسنل مرتبط با برنامه تسلیحات هسته ای ماقبل سال ۲۰۰۴ خود- همانطور که در آرشیو اتمی بدست آمده توسط اسرائیل در سال ۲۰۱۸ فاش شد- نشان می دهد که ایران ممکن است این اطلاعات را دست کم برای حفظ دانش و تخصص فنی مرتبط با توان تسلیحات هسته ای خود و در صورت تصمیم گیری برای ساخت سلاح هسته ای، احتمالاً برای کمک به هرگونه تلاشی در آینده در زمینه پیگیری دوباره [برنامه ساخت] اینگونه تسلیحات حفظ و نگهداری کرده باشد».

وزارت خارجه آمریکا در ادامه این گزارش مدعی می شود که «قصور عامدانه ایران در اعلام مواد هسته ای مشمول نظارت پادمانی آژانس بین المللی انرژی اتمی نشاندهنده نقض آشکار تعهدات مندرج در معاهده منع اشاعه هسته ای از سوی ایران و نقض بند سوم این معاهده است. تا زمانی که ایران توضیح کامل و دقیقی از وجود این اورانیوم ساخت بشر ارائه ندهد، نگرانی های پادمانی آژانس بین المللی انرژی اتمی همچنان دغدغه اصلی این آژانس در زمینه منع اشاعه خواهد بود».

در بخشی دیگر از این گزارش آمده است: «در دوره مورد گزارش، ایران فعالیتهای غنی سازی اورانیوم و ذخایر اورانیوم غنی شده خود را بطور پیشرفته ای توسعه داده که در صورت تصمیم گیری ایران برای پیگیری [برنامه ساخت] سلاح هسته ای، این موارد از عوامل کلیدی در تعیین میزان زمان موردنیاز برای تولید مواد فسیلی لازم جهت [ساخت] یک سلاح یا وسیله ای هسته ای خواهند بود».

این گزارش در پایان بخش مربوط به فعالیتهای هسته ای ایران می افزاید: «چنانچه ایران درصدد تولید یا کسب یک سلاح اتمی به هر نحوی باشد، این گونه اقدامات تعهدات این کشور مندرج در بند دوم معاهده منع اشاعه هسته ای را نقض می کند».

منبع : مهر

برچسب ها: امریکا ، هسته ای ، ایران
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار