کد خبر: ۸۶۶۶۵۱
تاریخ انتشار: ۰۴ تير ۱۳۹۹ - ۱۰:۴۷ 24 June 2020

 

تابناک/دنیای‌اقتصاد : هرچند ۷ ماه از اعتراضات آبان‌ماه ۹۸ می‌گذرد؛ اما انتقاد یکی از نمایندگان مجلس یازدهم از وقایع آن زمان موجب شد تا روز گذشته وزیر کشور در مورد وقایع آن زمان توضیحاتی هرچند کوتاه ارائه کند.
توضیحات وزیر کشور در مورد حوادث آبان‌ماه 98

عبدالرضا رحمانی‌فضلی که دیروز به دعوت نمایندگان مجلس برای توضیح درمورد اوضاع داخلی و امنیتی کشور در نشست علنی مجلس حضور یافته بود، درپاسخ به انتقادهای اردشیر مطهری؛ نماینده مردم گرمسار که خواهان دادگاهی شدن او به‌دلیل حوادث آبان ‌ماه ۹۸ شد، گفت که کل کشور آمادگی لازم را برای اجرای طرح افزایش قیمت بنزین داشت؛ چراکه دقیقا یک سال در سه کمیته فنی، تبلیغاتی و انتظامی پیگیری شده بود.

به گزارش خبرگزاری فارس، رحمانی‌فضلی همچنین تصریح کرد: بارها اجرای این تصمیم به عقب افتاده بود تا تدابیر لازم اندیشیده شود. وزیر کشور تاکید کرد: افزایش قیمت بنزین مصوبه‌ سران قوا بوده و در شورای‌عالی امنیت ملی و دولت مطرح شده بود. وی در ادامه گفت: هیچ‌کس راضی نیست که یک قطره خون از دماغ کسی ریخته شود. بنده از همین جا از تمام نیروهای امنیتی و انتظامی که در صحنه بودند، تشکر می‌کنم. دلیل آن اتفاقات نیز به دلایل خاصی بازمی‌گردد که اینجا جای گفتن آن نیست. به راحتی نمی‌توان به افرادی که امنیت کشور را تامین می‌کنند، اتهام زد. پیش از این ۳۹ نماینده مجلس دهم در آذر سال ۹۸ خواستار استیضاح وزیر کشور به‌دلیل عملکرد وی در ناآرامی‌های آبان‌ماه شده بودند. استیضاحی که البته به نتیجه نرسید. در نهایت ۲۹ اردیبهشت سال‌جاری نامه‌ای ازسوی رحمانی‌فضلی در مجلس دهم درخصوص حوادث آبان‌ماه قرائت شد که براساس آن ادعاهای علی مطهری، نماینده مجلس یازدهم در مورد نقش وزیر کشور در حوادث آبان‌ماه رد شده بود. پس از آن وزیر کشور با حضور در یک برنامه تلویزیونی در خردادماه سال‌جاری اعلام کرد که حدود ۴۰ یا ۴۵ نفر از کشته‌شدگان حوادث آبان‌ماه یعنی حدود ۲۰ درصد کشته‌شدگان، افرادی بودند که با سلاح‌هایی کشته شدند که سلاح سازمانی نبود و آنها شهید شدند. عبدالرضا رحمانی‌فضلی، وزیر کشور روز گذشته سخنانش را با توضیح در مورد آسیب‌های اجتماعی و مسائل مرزها و امنیت داخلی شروع کرد. اما همین که صحبت‌های او به پایان رسید، با سیل تذکرات از موضوع اعتراضات آبان ۹۸ تا وضعیت معیشتی روبه‌رو شد تا آنجا که موجب شد او در بخش دوم سخنانش به این انتقادها پاسخ دهد.

تاکید بر وحدت

وزیر کشور در بخش اول سخنانش گفت که باوجود برخی ناآرامی‌ها در کشورهای همسایه، ایران با تدبیر نیروهای نظامی و امنیتی در نرم‌های بین‌المللی برقراری امنیت بسیار موفق بوده است. به گزارش «ایسنا» رحمانی‌فضلی خاطرنشان کرد: ما از نظر جغرافیای سیاسی با گوناگونی و تنوع مواجه هستیم؛ واقعا بی‌احتیاطی، بی‌تدبیری و نگاه منسجم نداشتن به موضوعات، باعث ایجاد مشکل برای کشور می‌شود. در برخی موارد به خاطر یک بی‌احتیاطی توهینی به یک قوم می‌شود و ببینید چه مشکلاتی بروز می‌کند، بنابراین وزارت کشور باید به‌گونه‌ای عمل کند که وحدت و انسجام ملی را داشته باشیم. در شرایط کنونی هم با حمله، هجمه و اقدامات دشمن علیه ما به‌‌گونه‌ای عمل می‌کند که از همه ظرفیت‌ها برای به‌هم‌ زدن این وحدت و انسجام استفاده کنند. بنابراین این موضوع بیش از همیشه اهمیت دارد. وزیر کشور همچنین گفت: انتخابات به‌عنوان یک جریان سیاسی برای ما مهم است و ما باید آن را به بستری برای تقویت و انسجام وحدت ملی تبدیل کنیم. به گزارش «ایرنا» وزیر کشور در پایان سخنانش تاکید کرد:‌ در ۱۵ ماه باقیمانده از دولت با وحدت، انسجام و هم‌افزایی می‌توانیم در شرایط خاص کنونی به مطالبات مردم، رهبر، انقلاب و امام و شهدا پاسخ مثبت دهیم.

انتقاد نمایندگان از حجاب و وضعیت معیشتی

پس از پایان این سخنان اردشیر مطهری، نماینده مردم گرمسار از جمله افرادی بود که میکروفنش برای انتقاد به وزیر کشور باز شد و نسبت به عملکرد وزیر کشور در حوادث آبان‌ماه ۹۸ انتقاد کرد. به گزارش خبرآنلاین، او گفت: بین روش‌های کلاسیک برای امنیت کشور در تئوری‌ها و کف خیابان تفاوت وجود دارد. در جریان گرانی بنزین تدبیری در اجرا در کف خیابان در رفتار با مردم صورت نگرفت و صف معترضان و مردم با تماشاچیان تمییز داده نشد. وی با بیان اینکه بنزین باید گران می‌شد و در این شکی نیست، گفت: اما آقای وزیر کشور شما مسوول امنیت، معیشت، زندگی و سرنوشت مردم هستید؛ اما در قضیه بنزین تدبیری صورت نگرفت. مطهری ادامه داد: این همه خسارت جانی و مالی به مردم زده شد، چه کسی باید جواب بدهد؟ یک نفر از این مسوولان را پای دادگاه ببریم و سوال کنیم که نقش ما در قضیه چه بوده است؟ رئیس‌جمهور گفت کسی به من نگفت بنزین گران شده است، اینکه تدبیر نیست شما وزیر کشور هستید و اتفاقاتی که افتاد و آتش‌سوزی و خساراتی که صورت گرفت، محصول بی‌تدبیری شماست.

مطهری ادامه داد: آقای وزیر کشور باید در دادگاه محاکمه شود؛ مگر ما شوخی داریم؟ آقای وزیر آمار کشته‌ها و خسارت اقتصادی زیاد است. چرا کسی به وزیر کشور نمی‌گوید جواب دهد! در ادامه محمدرضا احمدی، نماینده رشت نیز در تذکری خطاب به وزیر کشور گفت: ما در این کشور بر خون شهدا تکیه کرده‌ایم و زندگی می‌کنیم؛ اما امروز بسیاری از افراد در شهرها بدون حجاب، روسری و پوشش اولیه و امکانات اولیه قدم می‌زنند، آقای وزیر من و شما باید پاسخ شهدا را بدهیم. هادی بیگی‌نژاد؛ نماینده ملایر نیز در واکنش به سخنان وزیر کشور گفت: چند روز پیش فردی مرا دید و پرسید آیا نماینده مجلس هستید؟ و من گفتم بله، از من پرسید خجالت نمی‌کشید که پراید ۸۰ میلیون شده باشد؟ من از این وضعیت خجالت می‌کشم، آقای وزیر کشور! آیا شما خجالت نمی‌کشید؟ حقوق کارگر حدود دو میلیون تومان است، پول پیش خانه به طور متوسط متری چهار میلیون تومان است و دلار طی چند سال گذشته هفت برابر شده است. من از این وضعیت خجالت می‌کشم، آیا شما خجالت نمی‌کشید؟

پاسخ وزیرکشور

به‌دنبال این انتقادها، عبدالرضا رحمانی‌فضلی دوباره پشت تریبون قرار گرفت تا به سوالات نمایندگان پاسخ دهد. او گفت: وزارت کشور وزارتخانه گسترده‌ای است و ماموریت‌های مختلفی برعهده دارد. بنده از همین‌جا اعلام آمادگی می‌کنم که در هر زمینه‌ای که دوستان تشخیص دادند، بنده در مجلس شورای اسلامی حاضر شوم و به آنان توضیح دهم. رحمانی‌فضلی گفت: اگر ما اصولگرا هستیم، باید به اصول اخلاقی و رفتاری پایبند باشیم و از آنها تبعیت کنیم. صحبت‌هایی که دوستان درخصوص بحران داشتند، حاکی از آن بود که از بحران هیچ اطلاعی ندارند.

او در ادامه با اشاره به مسائل طرح‌شده درخصوص اختلافات قبیله‌ای در خوزستان گفت: اختلافات در آن منطقه به حدود ۸۰ سال پیش بازمی‌گردد، اکنون نیز زمانی که این اتفاق افتاد ما از تهران نیروی ویژه به شهرستان فرستادیم و با ریش‌سفیدان صحبت کردیم و مساله حل شد. درخصوص بی‌عدالتی در اصفهان نیز بنده دقیقا متوجه موضوع نشدم؛ اما باید بگویم که قانون معیار عدالت ما است. برخی از مسائل که مطرح می‌شود در حوزه کاری وزارت کشور نیست.

به گزارش الف، وی در ادامه با اشاره به اینکه گرانی کالاها به وزارت کشور بازنمی‌گردد، گفت: بنده به‌عنوان یک کارشناس آماده هستم تا در این حوزه صحبت کنم و راه‌حل و پیشنهاد ارائه کنم، اما اینکه بگوییم پراید گران شده و اکنون وزیر کشور باید پاسخگو باشد، ربطی به وزارت کشور ندارد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار