کد خبر: ۸۶۹۷۳۷
تاریخ انتشار: ۱۱ تير ۱۳۹۹ - ۱۶:۱۹ 01 July 2020

 

خسارت 1500 میلیارد تومانی کرونا در گیلان؛ «سهل انگاری» آسیب‌های بیماری را افزایش داد

تابناک/گروه استان‌ها- مدیرکل سازمان بازرسی گیلان با اشاره به خسارت هزار و ۵۰۰ میلیاردی کرونا به گیلان گفت: برخی خوش‌باوری‌ها آسیب‌های کرونا را افزایش داد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از رشت، سیف‌الله مسرور پیش از ظهر امروز در نشست خبری به‌مناسبت هفته قوه قضائیه با اشاره به حادثه تلخ هفتم تیرماه سال 1360 و شهادت بهترین مدیران‌ کشور در این حادثه اظهار داشت: یکی از مهم‌ترین اقدامات شهید بهشتی پایه‌گذاری قوه قضاییه بر مبنای شرع اسلام بود و اگر حضور داشتند قطعاً آثار پویا و موثری از ایشان مشاهده می‌کردیم.

مدیرکل سازمان بازرسی گیلان سالروز ولادت امام رضا(ع) را تبریک گفت و خاطرنشان کرد: دهه باسعادت کرامت را به همه مردم استان گیلان تبریک عرض می‌کنم و از آنجا که امام رضا(ع) برکت ایران اسلامی هستند امیدوارم که همه از برکت وجود آن حضرت بهره‌مند شویم.

مسرور با بیان اینکه سازمان بازرسی به‌عنوان دستگاه‌ نظارتی وابسته به قوه قضاییه فعالیت می‌کند و صرفاً یک تشکیلات پلیسی یا شبه پلیسی نیست بلکه یک دستگاه نظارتی راهبردی است ابراز داشت: اصل 44 قانون اساسی از جمله اهدافی که برای سازمان بازرسی کل کشور در نظر گرفته در واقع نظارت بر حُسن انجام کار و اجرای صریح قانون است.

وی افزود: سازمان بازرسی در راستای انجام وظایف خود ممکن است با مدیر یا کارشناسی مواجه شود که درکی از قانون ندارد یا قوانین راهگشایی برای مبارزه با فساد در آن مجموعه وجود نداشته باشد یا حتی برخی دستورالعمل‌ها در تعارض با قوانین باشد اما تفاوتی که با سایر دستگاه‌های نظارتی داریم این است که وظیفه اصلی ما نظارت بر حُسن قانون و اجرای صریح قانون در مجموعه‌های مختلف است.

مسرور با بیان اینکه این وظیفه راهبردی در قانون به دو شکل نظارت و بازرسی تدوین شده که نظارت نسبت بر بازرسی ارجح است چون جنبه پیشگیرانه دارد گفت: نظارت نافذ و دارای پشتوانه قانونی برای ما بسیار اهمیت دارد و به 3 شیوه در قانون کشور پیش‌بینی شده که شیوه نخست با حضور ناظران و بازرسان سازمان بازرسی در کمیته‌ها و مجامعی که مسائل مالی در آن مطرح است اجرا می‌شود.

مدیرکل سازمان بازرسی گیلان افزود: بازرسان ما با حضور در کمیته‌ها و مجامع مختلف از تصمیماتی که برخلاف قانون باشد جلوگیری کرده و یا تذکر می‌دهند که در این راستا امسال در بیش از 270 جلسه و 24 کمیته و مجمع مهم و کاربردی جهت مقابله با فساد و نظارت سیستماتیک حضور موثر و فیزیکی داشتیم.

وی در تشریح ارائه گزارش‌های هشداری به دستگاه‌های اجرایی و مجامع مختلف ابراز داشت: ما هرجا که احساس کنیم اتفاق ناگواری قرار است رخ دهد یا کسی مرتکب جرمی شده و یا اقداماتی در یک مجموعه یا دستگاه اجرایی به‌نوعی انحراف از قانون باشد موظف به تذکر و هشدار جهت پیشگیری از وقوع جرم هستیم که در این راستا 33 گزارش هشداری امسال در حوزه‌های مختلف ارائه دادیم.

مدیرکل سازمان بازرسی گیلان با اشاره به هشدارهایی مبنی بر ورود ویروس کرونا در بهمن سال 98 خاطرنشان کرد: در بهمن سال گذشته به دانشگاه علوم پزشکی گیلان هشدار دادیم که ویروس کرونا در آستانه ورود به گیلان است و لازم است که تدابیر لازم از جمله انسداد مرزها اندیشیده شود اما برخی خوش‌باوری‌ها باعث شد تا هشدار ما جدی گرفته نشود.

مسرور دیگر اقدامات پیشگیرانه سازمان بازرسی استان را مورد اشاره قرار داد و بیان کرد: رفع تصرف بیش از هزار هکتار اراضی کشاورزی در شهرستان رودبار و همچنین از ترخیص محموله 3 هزار تنی کنجاله و خوراک دام که آلوده به سم مهلک و کشنده بود و قرار بود بین دامداری‌ها توزیع شود جلوگیری کردیم.

وی با بیان اینکه بر لزوم اتخاذ تدابیری برای افزایش ذخایر آبی در لنگرود و عدم واگذاری تالاب این شهر هشدار دادیم عنوان کرد: با توجه به اینکه شهر لنگرود در معرض سیلاب‌ها قرار دارد لازم است که تالاب این شهر احیا و برای ذخایر آبی آن‌ فکری شود که در این زمینه هشدار دادیم و خوشبختانه اقدامات لازم در حال انجام است.

مدیرکل سازمان بازرسی گیلان اطلاع‌رسانی و آگاهی‌بخشی عمومی از طریق رسانه‌های عمومی را جزو دیگر راهکارها جهت مقابله با فساد دانست و خاطرنشان کرد: البته در این اطلاع‌‌رسانی‌ها موظف به رعایت ضابطه‌هایی هستیم که خوشبختانه با حضور آقای رئیسی در دستگاه قضا این امر تسهیل شد و در آینده بیشتر در خدمت اصحاب رسانه هستیم.

مسرور‌ با بیان اینکه حضور در دستگاه اجرایی، اعلام ایرادات و ارائه پیشنهادات فنی و تخصصی جهت مقابله با جرم و فساد را نیز جزو راهکارهای مبارزه با فساد می‌دانیم تصریح کرد: دستگاه‌های اجرایی هم مکلف به اجرای پیشنهادات ما هستند در غیر این صورت مرتکب جرم می‌شوند چون پیشنهادات ما لازم‌الاجرا است.

وی وضعیت اقتصادی کشور و سیاست‌های اتخاذی رئیس قوه قضاییه و همچنین بیانات رهبر معظم انقلاب در راستای بهبود اقتصاد و مبارزه با فساد را مورد اشاره قرار داد و بیان کرد: در این زمینه، سمت و سوی بازرسی‌ها‌ را در محورهایی همچون شناسایی موانع تولید و تلاش در جهت رفع آنها و همچنین تحقق جهش تولید قرار دادیم که به وسیله آسیب‌شناسی‌ها و اتخاذ برنامه‌های مناسب محقق می‌شود.

مدیرکل سازمان بازرسی گیلان ورود به عرصه صنعت و کشاورزی، شناسایی مشکلات این عرصه‌ها و همچنین بررسی دلیل تعطیلی کارخانجات به‌عنوان دیگر محورهای پیش‌بینی شده در بازرسی‌های این سازمان مورد توجه قرار داد و افزود: دومین استراتژی در زمینه جلوگیری از تعطیلی واحدهای تولیدی است که تحت تملک بانک‌ها قرار می‌گیرند.

مسرور گفت: یکی از معضلاتی که امروز بسیاری از واحدهای تولیدی پس از دریافت تسهیلات از بانک‌ها با آن مواجه می‌شوند خطر تعطیلی است و متاسفانه امروز 55 واحد تولیدی گیلان تحت تملک بانک‌ها هستند و تعطیل شدند و این برای استان گیلان یک فاجعه است لذا شایسته نیست که افرادی به‌دلیل بدهکاری واحد تولیدی به بانک بیکار شوند و در این راستا جلساتی با حضور کارشناسان تشکیل دادیم تا راهکاری برای احیای مجدد این واحدها پیدا کنیم.

وی با اشاره به آثار زیانبار مالی و جانی ویروس کرونا تصریح کرد: 230 نفر از مردم گیلان در بیمارستان‌های استان به‌دلیل مبتلا به کرونا بستری هستند که حدود 50 نفر وضعیت وخیمی دارند و روزانه تعدادی از بیماران فوت می‌کنند و روزانه 40 تا 60 بیمار جدید مبتلا به کرونا در گیلان شناسایی می‌شود که یک معضل است و جلوگیری از گسترش این بیماری نیازمند اتخاذ تدابیری از سوی دولت و همراهی مردم است.

مدیرکل سازمان بازرسی گیلان با بیان اینکه ویروس کرونا بیش از هزار و 500 میلیارد تومان به این استان خسارت وارد کرد افزود: بیش از 145 هزار شغل در 211 رسته شغلی آسیب دیدند که این نشان می‌دهد این ویروس واقعاً خطرناک بوده و هست لذا ما برای آن جلوگیری از گسترش آن و بررسی دلیل تلفات‌گیری این ویروس، بازرسی‌هایی تعریف کردیم و هدف از این بازرسی‌ها شناسایی آسیب‌ها است.

مسرور با اشاره به اینکه امروز میزان انتظارات مردم از سازمان بازرسی کشور به شدت افزایش یافته و خوشبختانه مردم احساس کردند که از طریق سیستم‌های تعریف شده و حضور در این مکان می‌توانند مطالبات خود را در راستای مبارزه با فساد پیگیری کنند عنوان کرد: مبارزه با فساد صرفاً فقط بر عهده قوه قضاییه و این سازمان نیست.

وی ابراز داشت: برای مبارزه با فساد همه دستگاه‌ها باید پای کار باشند از جمله دستگاه‌های فرهنگی که در این زمینه تلاش می‌کنند و کسانی‌که تریبون‌ها را در اختیار دارند و حتی قوه مقننه که می‌تواند با تدوین قوانین راهگشا برای رفع بیکاری و بهبود اقتصاد قوانین تلاش کند و دولت نیز برنامه‌های لازم را برای مبارزه با فساد اجرا کند همه اینها در مبارزه با فساد موثر است و این بی انصافی است که بگوییم مبارزه با فساد فقط بر عهده قوه قضائیه است‌

مدیرکل سازمان بازرسی گیلان پیشگیری اجتماعی و اولیه، تنفر فرد از فساد، تربیت افراد در دانشگاه‌ها و جامعه برای مبارزه و اظهار تنفر از فساد را ضروری دانست و بیان کرد: پلیس هم می‌تواند میزان دسترسی افراد به فساد را کاهش دهد و اجرای دولت الکترونیک نیز از جمله کارهایی است که در مقابله با فساد ضروری و موثر است.

مسرور با بیان اینکه پیشگیری کیفری و ثانویه در مرحله آخر مبارزه با فساد قرار دارد که در این راستا هر کسی که مرتکب جرم شود طبق قانون و عدالت با وی برخورد می‌شود گفت: افراد بسیاری این روزها به ما هجمه وارد می‌کنند که تخلفات زیاد است و شما بیکار نشسته‌اید در صورتی‌که اصلاً چنین چیزی صحت ندارد زیرا ما با کمترین امکانات درحال مبارزه با فساد و تخلفات هستیم.

وی خاطرنشان کرد: حدود 153 دستگاه اجرایی و 52 شهرداری و هزار و 800 دهیاری در سطح استان داریم که بر همه آنها نظارت داریم از طرفی تمام دستگاه اجرایی‌های می‌توانند گزارشات تخلفات درون مجموعه خود را به ما ارائه دهند که متاسفانه بسیاری از آنها ارائه نمی‌کنند و باید در این زمینه مطالبه‌گری شود.

مدیرکل سازمان بازرسی گیلان افزود: ما در حد توان خود بلکه بیشتر از توان خود کار و نظارت می‌کنیم اما این دلیل نمی‌شود که دستگاه‌ اجرایی دست روی دست بگذارد و گزارشی ارائه ندهد و از دستگاه‌هایی که از ما انتقاد می‌کنند می‌پرسم که آیا حرکتی در جهت مبارزه با فساد در درون دستگاه خود داشته‌اند از طرفی ما در این کشور بحران مدیریت داریم.

مسرور با بیان اینکه برای مبارزه با فساد همه باید بسیج شوند خاطرنشان کرد: در طول سال 98 حدود 105 گزارش اصلاحی و آسیب‌شناسی دستگاه اجرایی داشتیم که در این 105 گزارش حدود 572 پیشنهاد به دستگاه ارائه کردیم که حداقل 50 درصد توسط دستگاه اجرا شد.

مدیرکل سازمان بازرسی گیلان با اشاره به 92 گزارش تعقیب اداری در سال 98 که 231 نفر به‌عنوان متخلف معرفی شدند ابراز داشت: میزان آرای محکومیت در سال 98 در گیلان بیش از 213 مورد بوده که در این راستا متهمان براساس گزارشات و مستنداتی که ارائه شد محکوم شدند و 76 نفر نیز برائت گرفتند و 28 گزارش کیفری داشتیم که پرونده آن مقامات قضایی ارائه دادیم و 22 نفر هم تبرئه شدند. 

مسرور با بیان اینکه بیشتر جرائم در حوزه اختلاس یا مسائل مالی، جعل اسناد، رشوه‌خواری و سایر جرم‌ها بوده است تصریح کرد: این تخلفات اصلاً افتخار ندارد و شایسته استان نیست اما مبارزه با فساد و تخلفات همواره از مطالبات مردم و مسئولان است که باید انجام شود و در سال گذشته حدود 83 میلیارد تومان اثربخشی حین بازرسی داشتیم و هزار و 850 فقره شکایات مردمی در سامانه ما ثبت شد که 45 درصد از سال 97 بیشتر بود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار