بهره‌برداری از سد «شرفشاه» سومار با دستور رییس جمهوری کشورمان، امیدها را برای بازگشت اهالی بخش مرزی سومار- نفت شهر تازه کرد تا به حسرت و چشم انتظاری ۴۰ ساله مردمان این منطقه پایان دهد.
کد خبر: ۸۷۰۴۲۱
تاریخ انتشار: ۱۳ تير ۱۳۹۹ - ۱۲:۰۳ 03 July 2020

به گزارش خبرگزاری تابناک کرمانشاه به نقل از ایرنا،ساکنان بخش مرزی سومار نفت شهر در شهرستان قصرشیرین با آغاز جنگ تحمیلی و اشغال این منطقه توسط رژیم بعثی مجبور به مهاجرت شدند که اکنون به همت دولتمرداران زیرساخت های لازم برای بازگشت آنها فراهم شده و اهالی منطقه می توانند رفته رفته به سرزمین مادری و آباء و اجدادی خود برگردند.

بخش سومار در فاصله ۹۰ کیلومتری شهر قصرشیرین واقع شده و با کشور عراق ۸۶ کیلومتر مرز مشترک دارد، این بخش دارای ۲ شهر سومار و نفت شهر و ۱۳ روستا است.

مرز سومار در فاصله ۶۷ کیلومتری گیلانغرب و ۹۰ کیلومتری شهر قصرشیرین واقع شده، در آن سوی مرز و در عراق، نزدیک ترین شهر به سومار، شهر مَندلی از توابع فرمانداری بلدروز است که ۱۵ کیلومتر با سومار فاصله دارد.

قبل از جنگ تحمیلی، سومار ۲ هزار و نفت شهر پنج هزار تن جمعیت داشتند که پس از پایان جنگ تحمیلی به دلیل وجود میادین مین و حضور نیروهای نظامی و عدم پاکسازی منطقه امکان بازگشت مردم میسر نبود.

با تلاش های صورت گرفته سومار و نفت شهر از وجود مین پاکسازی و اراضی کشاورزی آن نیز مهیای کشت شد ولی مشکل عمده ای که مردمان این منطقه داشتند نبود آب شرب و آب مورد نیاز برای اراضی کشاورزی بود.

عملیات بازسازی نفت شهر و زیرساخت های این منطقه در سال ۹۳ توسط دولت تدبیر و امید با نام امام جواد الائمه (ع) آغاز شد و امروز دولت هدیه بزرگ خود را تقدیم اهالی چشم انتظار این منطقه کرد.

احداث سد شرفشاه در بخش مرزی سومار از نوع خاکی با هسته رسی در حوزه استحفاظی شهرستان گیلانغرب از سال ۸۹ شروع و پس از ۹ سال با ۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار در دولت دوازدهم به بهره برداری رسید تا مشکل آب منطقه را در بخش شرب و کشاورزی برطرف کند تا شاهد حضور اهالی منطقه بعد از ۴۰ سال انتظار باشیم.

ایجاد بازارچه مرزی سومار - مندلی، وجود تاسیسات نفتی، منابع آب مناسب و در دسترس با بهره برداری از سد کنگیر، اجرای طرح سامانه گرمسیری، اجرای طرح بزرگ کشاورزی و باغداری همگی دلیل اشتیاق مردم برای بازگشت به منطقه و سکونت در این نقطه مرزی است که منجر به تقویت بیش از پیش امنیت پایدار خواهد شد.

 به ثمر نشاندن ۵۳ سد مرزی در کشور

رییس جمهوری روز پنجشنبه در آیین بهره برداری از طرح های ملی وزارت نیرو که در قالب پویش الف ب و به صورت ویدیو کنفرانس برگزار شد، گفت: ما در نقاط مرزی غرب کشور ۵۳ سد به ثمر رساندیم که از این ۵۳ سد، ۲۴ سد در دولت های یازدهم و دوازدهم انجام گرفته و به ثمر رسیده است.

حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی افزود: شهرهای غرب کشور در دوران دفاع مقدس در اوج حملات دشمن بودند و بخشی از اینها در اشغال دشمن بود و ما الان از سد شرفشاه حرف می زنیم که در کرمانشاه است و آب آن به گیلان غرب و منطقه غرب سومار که در زمان جنگ ویران شده بود، منتقل و باعث آبادانی این شهر می شود.

وی اظهار داشت: در واقع ما امروز به جهاد و ایستادگی مردم گیلان غرب، سومار و کرمانشاه که در آن شرایط سخت مقاومت و ایستادگی کردند، پاسخ می دهیم.

 تاکید رییس جمهوری بر تلاش وزرای خارجه و راه و شهرسازی برای آبادانی سومار

رییس جمهوری در ادامه از وزیر امور خارجه و وزیر و راه و شهرسازی خواست برای آبادانی سومار که نقطه مرزی تجاری با عراق است، تلاش کنند چون رو به روی سومار شهر مندلی عراق است که نزدیک ترین راه به بعقوبه، شمال بغداد، سامرا و کردستان عراق است.
روحانی اضافه کرد: سومار در آینده می تواند یک شهر مرزی برای تبادل کالا با کشور عراق باشد بنابراین امروز یک قدم مهم و بسیار خوبی برداشته شد.

وی تاکید کرد: تا پایان سال برای استان های غربی یعنی ایلام، کرمانشاه و خوزستان قدم های خوبی برداشته خواهد شد.این سدها و اجرای طرح گرمسیری بیشتر به منطقه کرمانشاه و ایلام مربوط می شود و تا پایان سال افتتاح های خوبی در بخش کشاورزی خواهیم داشت.

رییس جمهوری گفت: در حال طراحی لوله کشی برای کانال کشی و زه کشی برای تجهیز ۱۸ هزار هکتار از اراضی غرب کشور هستیم که تاکنون بیش از ۱۰ هزار هکتار آماده شده است بقیه هم در سال جاری آماده می شود.

 سد شرفشاه بیش از سه هزار هکتار زمین های کشاورزی را مشروب می‌کند

محمدحاج رسولیها مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران هم در آیین افتتاح سد شرفشاه سومار گفت: این سد سه هزار و ۵۵ هکتار اراضی کشاورزی زیردست سدها را آبیاری می کند و ۶۰ درصد شبکه این میزان اراضی ۲ ماه آینده وارد مدار بهره برداری می شود.

 افتتاح سیزدهمین سد مخزنی کرمانشاه

استاندار کرمانشاه گفت: سد شرفشاه سومار سیزدهمین سد مخزنی استان است که امروز (پنجشنبه دوازدهم تیرماه) توسط رییس جمهوری در بخش مرزی سومار مورد بهره‌برداری قرار گرفت.

هوشنگ بازوند در حاشیه افتتاح سد شرفشاه در گفت وگو با خبرنگاران افزود: فاصله سد شرفشاه سومار تا نقطه صفر مرزی ۳۳ کیلومتر است که هدف از احداث آن عمران و آبادانی منطقه و ایجاد زیرساخت های لازم در سومار و نفت شهر است و می تواند مشکلات ناشی از تخریب منطقه برای مردم که در زمان جنگ تحمیلی پیش آمد را برطرف کند.

وی اظهارداشت: آبرسانی به شهر سومار، بازارچه و روستاهای اطراف یکی دیگر از اهداف احداث این سد است.

نماینده عالی دولت در استان کرمانشاه گفت: یکی از دلایلی که مردم در منطقه سومار حضور ندارند دسترسی نداشتن به آب شرب است که با افتتاح این طرح و راه اندازی این طرح، مشکل آب شرب سومار حل می شود و مردم می توانند به موطن خود برگردند هرچند که مستلزم هزینه های زیاد است.

بازوند ادامه داد: مقداری از آب شرب سد هم برای نفت شهر در نظر گرفته شده که در بلندمدت مثمر ثمر است و علاوه بر آن سه هزار و ۵۰۰ هکتار زمین در محدوده نفت شهر سومار را زیرپوشش آبیاری تحت فشار قرار می دهد که زمینه اشتغال را برای مردم فراهم خواهد کرد تا مردم برگردند و ساکن این مناطق شوند.

 بهره برداری از سد شرفشاه منجر به اشتغال پایدار و توسعه اقتصادی منطقه می شود

فرماندار گیلانغرب گفت: امکان استفاده از ظرفیت ها و پتانسیل های سد شرفشاه برای سرمایه گذاری در جهت توسعه صنعت آبزی پروری، باغداری و گردشگری منجر به ایجاد اشتغال پایدار و توسعه اقتصادی منطقه می شود.

کوروش محمودیان افزود: سد شرفشاه سومار از نوع خاکی با هسته رسی در حوزه استحفاظی شهرستان گیلانغرب قراردارد کار احداث این سد از سال ۸۹ شروع شد و اکنون با هزینه ۵۰۰ میلیارد تومان به بهره برداری رسیده است.

وی اظهار داشت: این سد در وسعت ۴۱۸ هکتار در رقوم نرمال بر روی رودخانه کنگیر و در مجاورت روستای شرف شاه احداث شده که ۸۳ متر ارتفاع آن از پی بوده و طول تاج آن هم ۸۰۵ متر است.

محمودیان ادامه داد: پوشش سه هزار و ۵۵ هکتار از اراضی کشاورزی و باغات دشت سومار، نفت شهر و قصرشیرین، بهره برداری از منابع آب رودخانه مرزی کنگیر در منطقه سومار، تامین آب و انتقال آن به شبکه آبیاری و زه کشی و پایاب دشت های سومار، باوندپور و اردوبان، تامین آب مطمئن شبکه های سنتی حق آبه بر، تامین آب شرب بلندمدت سومار، نفت شهر و روستاهای تابعه، تامین نیاز زیست محیطی رودخانه و جلوگیری از تخریب اراضی پایین دست از اهداف احداث سد شرفشاه است.

وی اظهارداشت: پیگیر امکان بهره مندی بخشی از اراضی کشاورزی انتهای حوزه دهستان ویژنان از طریق آب سد شرف شاه نیز هستیم که امیدواریم با کمک دولت این مهم محقق شود.

امید است بخش مرزی سومار- نفت شهر پس از ۴۰ سال حراست و انتظار شاهد به آغوش کشیدن فرزندان خود باشد که به اجبار منطقه را ترک کردند.

با اهتمام دولت تدبیر و امید در مناطق مرزی شاهد شتاب چرخ حرکت این مناطق به سوی توسعه و آبادانی هستیم که شرفشاه در سومار تنها بخش کوچکی از خدمات ارزنده و بزرگی است که آثار و برکاتش به مردم منطقه می رسد.

گیلانغرب در غرب کرمانشاه با جمعیت ۷۲ هزار تن ۱۵ کیلومتر مرز با عراق دارد که بازارچه مرزی سومار در محدوده این منطقه واقع است.

 

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار