مدیر طرح تولید پراکنده شرکت برق منطقه‌ای مازندران و گلستان گفت که پنج نیروگاه مقیاس کوچک به ظرفیت تولید ۵۶ مگاوات تا پایان شهریور ماه امسال بهره‌برداری و برق تولیدی آنها وارد شبکه می‌شود.
کد خبر: ۸۷۱۴۵۱
تاریخ انتشار: ۱۵ تير ۱۳۹۹ - ۱۴:۵۹ 05 July 2020

مدیر طرح تولید پراکنده شرکت برق منطقه‌ای مازندران و گلستان گفت که پنج نیروگاه مقیاس کوچک به ظرفیت تولید ۵۶ مگاوات تا پایان شهریور ماه امسال بهره‌برداری و برق تولیدی آنها وارد شبکه می‌شود.

عباس ذاکری فرد روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا حجم سرمایه گذاری برای ساخت این نیروگاههای مقیاس کوچک را پنج هزار و ۶۵۰ میلیارد ریال اعلام کرد.

وی یکی از این طرح ها را نیروگاه ۲۵ مگاواتی با حجم سرمایه گذاری سه هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال در چمستان شهرستان نور معرفی کرد و گفت که با بهره برداری از این نیروگاه برای ۱۸ نفر هم شغل ایجاد می شود.

ذاکری فرد افزود که مالک این نیروگاه که بخش خصوصی است همچنین ایجاد گلخانه ای به مساحت ۶ هزار متر مربع را در فاز اول در مجاورت نیروگاه در دستور کار دارد که تا پایان سال به بهره برداری خواهد رسید ، ضمن این که طرح توسعه این گلخانه نیز تا ۲۰ هکتار است.

وی یکی دیگر از طرح های انرژی مقیاس کوچک را نیروگاه نیم مگاواتی در شهرستان قائمشهر معرفی کرد و گفت که این نیروگاه با سرمایه گذاری ۵۰ میلیارد ریالی و اشتغالزایی برای ۶ نفر به بهره برداری می رسد.

این مسئول سومین طرح را نیروگاه یک مگاواتی در شهرک صنعتی کوهی خیل جویبار با حجم سرمایه گذاری ۱۰۰ میلیارد ریال با اشتغالزایی سه نفر معرفی کرد.

ذاکری فرد اظهار داشت : نیروگاه پنج مگاواتی در شهرستان بابل با حجم سرمایه گذاری ۵۰۰ میلیارد ریال و ایجاد اشتغال برای هشت نفر هم چهارمین نیروگاه مقیاس کوچکی است که تا پایان شهریور بهره برداری می شود.

وی افزود : پنجمین نیروگاه هم بازسازی و نوسازی یک نیروگاه ۲۵ مگاواتی در شهرستان بهشهر با حجم سرمایه گذاری یکهزار میلیارد ریال و اشتغالزایی برای ۶ نفر است.

مدیرطرح تولید پراکنده شرکت برق منطقه ای مازندران و گلستان گفت : طبق برنامه ۹ نیروگاه مقیاس کوچک با ظرفیت ۱۱۷مگاوات در استان مازندران در حال ساخت است که پنج نیروگاه با ۵۶ مگاوات تا پایان شهریور و چهار نیروگاه دیگر با ظرفیت ۶۱ مگاوات تا پایان سال وارد مدار می شود.

ساخت نیروگاههای مقیاس کوچک از جمله اقدامات دولت تدبیر و امید با رویکرد زیست محیطی و تولید انرژی پاک است که در استان های شمالی در دستور کار قرار گرفت و بر اساس مطالعات انجام شده تا سال ۱۴۰۳ برای تامین یکهزار مگاوات برق ۴۰ نیروگاه ۲۵ مگاواتی باید در این استان ها ایجاد شود.

کاهش آلودگی بالاتر از عدد استاندارد نسبت به نیروگاه های بزرگ ،حفظ زمین های طبیعی و کشاورزی، کاهش مصرف گاز برای چرخاندن ژنراتورها درحد نیاز به گاز خانگی، تولید و مصرف در محل و نیاز به سرمایه گذاری اندک از مزیت های نیروگاه های مقیاس کوچک است.

تولید مقیاس کوچک یا تولید پراکنده یا (Distributed Generation) تأمین انرژی برق با استفاده از مولدهای تولید برق با ظرفیت حداکثر ۲۵ مگاوات است که قابلیت نصب در محل‏ های مصرف و یا اتصال به شبکه توزیع با قابلیت کارکرد دایم به منظور تأمین انرژی برق را دارد و از لحاظ مشخصه های زیست محیطی بهره برداری از آنها در مراکز مختلف میسر است.
براساس تعریف، مجموعه­ ای از دستگاه­ها یا تاسیسات تولید برق را که اتصال آن به شبکه توزیع محلی از نظر فنی امکان­پذیر بوده و ظرفیت عملی تولید آن در محل اتصال به شبکه توزیع از ۲۵ مگاوات بیشتر نباشد، مولد مقیاس کوچک می ­نامند.

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار