سرلشکر باقری، رئیس‌ستاد کل نیروهای مسلح کشورمان به سوریه رفت و بعد از امضای توافقنامه در زمینه گسترش‌‌ همکاری‌های نظامی همه‌جانبه، با بشار اسد رئیس‌جمهور سوریه دیدار کرد؛ سفری که رژیم صهیونیستی با نگرانی آن را دنبال می‌کند.
کد خبر: ۸۷۳۵۵۱
تاریخ انتشار: ۲۱ تير ۱۳۹۹ - ۰۱:۱۳ 11 July 2020

سردار سرلشکر محمد باقری رئیس‌ستاد کل نیروهای مسلح که به سوریه سفر کرده است با «بشار اسد» رئیس‌جمهور این کشور دیدار و گفت‌وگو کرد.
بشار اسد در این دیدار از نتایج نشست‌های طرف‌های سوری و ایرانی و امضای توافقنامه‌های همکاری نظامی و فنی بین دو کشور ابراز خرسندی کرد و آن را بیانگر سطح روابط دو کشور دانست.
رئیس‌جمهور سوریه همچنین اظهار داشت: این توافق حاصل سال‌های کار مشترک و همکاری در زمینه رویارویی با جنگ تروریستی علیه سوریه و سیاست‌های خصمانه علیه دمشق و تهران است.
سرلشکر باقری نیز در این دیدار ضمن تاکید بر اهمیتی که ایران برای ادامه روند تقویت روابط دو‌جانبه در زمینه‌های مختلف با سوریه قائل است ، دلیل آن را منافع حاصل از این روابط برای دو‌ ملت ایران و سوریه و حمایت دو کشور از یکدیگر در برابر تلاش‌های مداخله‌جویانه علیه تصمیمات مستقل ایران و سوریه عنوان کرد.
رئیس‌ستاد کل نیروهای مسلح کشورمان تاکید کرد: ایران به ادامه تقویت روابط بین دو کشور دوست در زمینه‌های مختلف به علت داشتن منفعت متقابل برای ملت‌های دو کشور و مصون نگه داشتن آنها در برابر تلاش‌ها برای دخالت در امور آنها و هدف قرار دادن استقلال آنها در تصمیم‌گیری، اهمیت می‌دهد.
«علی ایوب» وزیر دفاع سوریه و «محمد باقری» رئیس‌ستاد کل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران روز چهارشنبه در زمینه گسترش‌‌ همکاری‌های نظامی همه‌جانبه توافقنامه‌ای امضا کردند.
بر اساس گزارش المیادین ، این توافق مبتنی بر تقویت روابط نظامی و امنیتی و هماهنگی بین نیروهای مسلح دو‌ کشور است.
در همین حال روزنامه عربی معروف الکترونیکی «رأی الیوم» به نقل از منابع آگاه ایرانی و سوری گزارش داد که این معاهده دارای دو بخش نظامی و سیاسی است ولی مهم‌ترین مسئله، مجهز شدن سوریه به پدافند هوایی ایرانی «باور ۳۷۳» و «سوم خرداد» است.
به گزارش این روزنامه، این مسئله بدین معناست که طرفین سوری و ایرانی تصمیم گرفتند قواعد بازی را در حریم هوایی سوریه تغییر دهند و با حملات هوایی مکرر رژیم صهیونیستی به خاک سوریه مقابله خواهند کرد.
هدف دمشق و تهران؛فراتر از مقابله با صهیونیستها
بنابراین گزارش، دمشق و تهران این سامانه‌ها را جایگزین پدافند هوایی روسی «اس-۳۰۰» کردند و منابع مذکور تأکید دارند که هدف دمشق و تهران بسیار فراتر از مقابله با حملات هوایی صهیونیست‌هاست.
منابع آگاه خبر دادند، ایران با این اقدام، جبهه‌های متعددی را تقویت خواهد کرد تا برای مقابله فراگیر در منطقه آماده شود و استقرار این پدافند هوایی در همین راستا است.
رأی‌الیوم درباره بُعد سیاسی این معاهده گزارش داد، این بُعد مربوط به تلاش و فشارهای مداوم آمریکا و رژیم صهیونیستی برای خارج کردن ایران از سوریه است تا بتواند ائتلاف راهبردی بین این دو کشور را از هم گسسته و دمشق را از محور مقاومت خارج کند؛ زیرا این مسئله، شرط اصلی آمریکا در لغو محاصره سوریه، بازگشت آوارگان و آغاز بازسازی این کشور است.
بعد از شهادت سردار سلیمانی به‌عنوان یگانه راهبر پیروزی‌های محور مقاومت در صحنه سوریه طبعا این شائبه نزد دشمن ایجاد شده بود که زمان بیرون راندن ایران از سوریه فرا رسیده است.
اکنون با سفر و دیدارهای عالی‌ترین مقامات ایران و سوریه‌ای امیدها ایجاد شده است که مرحله تازه از اقدامات عملی در توسعه و تعمیق روابط راهبردی ایران با سوریه آغاز شود و پیام روشن و محکمی به طرف‌های منطقه‌ای و بین‌المللی مبنی بر عزم راسخ ایران منتقل شود.
جمهوری اسلامی هزینه‌های انسانی و مادی زیادی را برای صیانت از امنیت و منافع خود در سوریه داشته است و نخواهد گذاشت دستاوردهای بی‌همتایش در شکست ائتلاف بین‌المللی حامی تروریست‌های تکفیری براحتی بر باد رود.
هراس اسرائیل از احتمال استقرار سامانه سوم خرداد در سوریه
همچنین، روزنامه جروزالم پست در مقاله‌ای از احتمال استقرار سامانه موشکی سوم خرداد در سوریه درپی توافق غافلگیر‌کننده سرلشگر باقری با وزیر دفاع سوریه خبر داد و نوشت این یک تهدید برای اسرائیل خواهد بود.

منبع: کیهان

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار