معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمانشاه، از آغاز مرمت اضطراری خانه تاریخی ساری اصلانی شهرستان کنگاور پس از تخریب آن در بارش‌های سیل آسای بهار سال گذشته خبر داد.
کد خبر: ۸۷۳۷۵۳
تاریخ انتشار: ۲۱ تير ۱۳۹۹ - ۱۳:۲۶ 11 July 2020

به گزارش خبرگزاری تابناک کرمانشاه به نقل از ایسنا،داوود حسنی، با اشاره به تخریب بخش‌هایی از این بنای تاریخی در بارش‌های سیل آسای بهار سال گذشته، اظهار کرد: بارش‌های شدید اوایل سال 1398 آسیب دیدگی و تخریب تعدادی از بناهای تاریخی استان از جمله ضلع شمالی خانه تاریخی ساری اصلانی را بدنبال داشت.

وی تصریح کرد: از آنجایی که بخش فروریخته این بنا در مجاورت یک مدرسه قرار دارد و این احتمال وجود داشت که ایجاد خطر کند، برای همین از سال گذشته تلاش‌هایی برای تخصیص اعتبار به آن انجام گرفت.

معاون میراث فرهنگی استان تاکید کرد: خوشبختانه پیگیری‌های انجام شده منجر به اختصاص 15 میلیارد ریال اعتبار برای مرمت اضطراری این بنای تاریخی شد و توانستیم در روزهای اخیر کار مرمت اضطراری آن را آغاز کنیم.

وی تصریح کرد: در این مرحله از مرمت بخش جبهه شمالی بنا که خطرساز است را آواربرداری می‌کنیم و دیوارها و پشت بام  آسیب دیده را مرمت خواهیم کرد.

حسنی بابیان اینکه مرمت اضطراری خانه تاریخی ساری اصلانی حدود دو ماه طول خواهد کشید، عنوان کرد: پس از این فاز از مرمت بنا، تلاش می‌کنیم برای انجام مرمت کامل بنا در سنوات آینده اعتبار بگیریم.

وی در ادامه یادآورشد: سال 1395 نیز یک مرحله کار مرمتی روی این بنای تاریخی انجام شده که در آن ضلع غربی بنا که تخریب شده بود را مرمت کردیم.

خانه تاریخی ساری اصلانی با مساحت ۸۳۷ متر متعلق به اواخر عهد قاجار است که توسط عبدالحسین خان ساری اصلانی در محله قدیمی " درعمارت" شهر کنگاور بنا شده است.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار