معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی ابن سینا با بیان اینکه یک راه حل ساده وجود دارد و آن این است پزشکان میزان انسولین را برای مقاطع کوتاه برای بیماران بنویسند افزود: بیماری که انسولین کمی از داروخانه دریافت می‌کند این شانس را برای دیگر بیماران فراهم می‌کند تا آن‌ها نیز از سهمیه کمی که در استان توزیع شده استفاده کنند.
کد خبر: ۸۷۳۸۰۳
تاریخ انتشار: ۲۱ تير ۱۳۹۹ - ۱۵:۳۹ 11 July 2020
معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی ابن سینا با بیان اینکه انسولین در داروخانه‌های منتخب توزیع می‌شود و هیچ داروخانه‌ای حق توزیع آزاد ندارد گفت: شرط انتخاب داروخانه‌های منتخب این بود که ماه‌های قبل عمده انسولین‌های خود را از طریق نسخه‌های بیمه‌ای توزیع کرده بودند.

به گزارش فارس، ایرج خدادادی با اشاره به کمبود انسولین در استان اظهار کرد: توزیع انسولین در کشور با مشکل مواجه است، چون در این زمینه کمبود داریم.

وی با اشاره به مکاتبات استان‌ها طی هفته‌های گذشته با وزارت بهداشت در این زمینه گفت: انواع مختلف انسولین قلمی مورد درخواست استان‌ها به تواتر، اما به مقدار کم توسط وزارتخانه توزیع شده است.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی ابن سینا افزود: مشکلات تامین، واردات و انتقال ارز باعث می‌شود به مقدار نیاز دارو در اختیار بیماران قرار نگیرد، اما تمام تلاش وزارت بهداشت و دانشگاه‌های علوم پزشکی این است که زمان توزیع را به حداقل برسانند.

وی خاطرنشان کرد: خوشبختانه هفته گذشته چندین نوبت از سوی وزارتخانه سهمیه انسولین به استان‌ها در حد محدود توزیع شد که در داروخانه‌های منتخب توزیع کردیم.

خدادادی بیان کرد: با توجه به اینکه انسولین‌ها انواع مختلفی دارند گاهی انسولین توزیع شده ممکن است آن چیزی نباشد که بیماری همواره از آن استفاده می‌کرد بنابراین برخی ممکن است بگویند به داروخانه‌ها مراجعه کرده، اما انسولین درخواستی خود را پیدا نکرده‌اند در صورتی که این موضوع به معنای نبود انسولین نیست.

وی تصریح کرد: ممکن است انسولین نوومیکس در بازار باشد و لانتوس نباشد یا برعکس که این به معنای نبود انسولین نیست.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی ابن سینا با بیان اینکه یک راه حل ساده وجود دارد و آن این است پزشکان میزان انسولین را برای مقاطع کوتاه برای بیماران بنویسند افزود: بیماری که انسولین کمی از داروخانه دریافت می‌کند این شانس را برای دیگر بیماران فراهم می‌کند تا آن‌ها نیز از سهمیه کمی که در استان توزیع شده استفاده کنند.

وی تصریح کرد: بیماران اگر انتظار داشته باشند مانند گذشته که کمبود انسولین کمتر بود تمام نیاز‌های خود را یکجا دریافت کنند ممکن است بیمار دیگری به آن انسولین نیاز داشته باشد و نتواند تهیه کند.

خدادادی در پاسخ به اینکه تعدادی از بیماران هفته‌های گذشته از طریق گروه تلگرامی به یکدیگر انسولین قرض داده‌اند و از مشکلات توزیع نامناسب نیز گلایه کرده‌اند گفت: وقتی توزیع کم باشد ممکن است مشکلات جانبی نیز ایجاد شود، اما سعی وزارت بهداشت بر توزیع صحیح انسولین است و به همین خاطر کار در داروخانه‌های منتخب انجام می‌شود.

وی با اشاره به اینکه به داروخانه‌های منتخب اعلام کرده‌ایم که مکلفند دارو‌ها را در اختیار بیماران قرار دهند و اولویت ما نسخه‌های بیمه‌ای است گفت: هیچ داروخانه‌ای حق ندارد بخش اعظمی از دارو‌ها را به شکل آزاد بفروشد.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی ابن سینا با بیان اینکه شرط انتخاب داروخانه‌های منتخب این بوده که ماه‌های قبل عمده انسولین‌هایی خود را از طریق نسخ بیمه‌ای توزیع کرده بودند افزود: در این داروخانه‌ها آمار بیمه‌ای استخراج شده است و این یعنی عدالت در توزیع؛ از این طریق دارو وارد بازار آزاد نمی‌شود و به بیمار مصرف‌کننده و اصلی می‌رسد.

وی با بیان اینکه به دلیل کمبود‌های موجود ممکن است مشکلات جانبی را هم شاهد باشیم بیان کرد: ممکن است تصور بیمار این باشد که دارو وارد می‌شود، اما از چرخه اصلی خارج می‌شود و در اختیار بازار آزاد قرار می‌گیرد در حالی که اینطور نیست و نظارت دقیق داریم، قول می‌دهم چنین اتفاقی هم نمی‌افتد.

خدادادی در پاسخ به این سوال که گفته می‌شود شرکت‌هایی اقدام به تولید انسولین در کشور کرده‌اند گفت: طی سه هفته گذشته ریاست سازمان غذا و دارو خط تولید انسولین قلمی داخلی را افتتاح کرد که امیدوارم طی یک یا دو ماه آینده این محصول نیز وارد بازار شود و بخشی از مشکلات کمبود را حل کند.

وی در پاسخ به اینکه هفته‌های آینده بار دیگر انسولین در استان توزیع خواهد شد؟ گفت: سهمیه را وزارت بهداشت اعلام می‌کند و تقریبا وزارتخانه سعی می‌کند هر هفته به طور مستمر دارو را توزیع کند، اما اطلاع دقیقی از اینکه چه روزی این کار انجام خواهد شد نداریم.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی ابن سینا اظهار کرد: مشکلات استان‌ها به وزارت بهداشت اعلام می‌شود که آن‌ها نیز تلاش می‌کنند کمبود‌های استانی را در اسرع وقت حل کنند.

وی تاکید کرد: مطمئنا وزارت بهداشت سعی می‌کند فاصله‌های زمانی توزیع را کوتاه کند، اما مشکلات موجود در خصوص آزادسازی دارو، واردات آن و... با توجه به تحریم‌هایی که موجود بوده کار را با مشکل مواجه کرده است.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار