کد خبر: ۸۷۳۸۴۰
تاریخ انتشار: ۲۱ تير ۱۳۹۹ - ۱۷:۱۷ 11 July 2020

 چندین سال است که شفاف و مصرانه در باره عملکرد مدیران و عوامل روابط‌عمومی در قوای سه گانه کشور، نهادها، ارگانها و موسسه های خصولتی و مناطق آزاد تجاری و ... در محافل رسمی و غیر رسمی، در همایش‌ها و مکرر در رسانه های می گویم و می نویسم.

به طور طبیعی انتظار این است که مدیران به این خواسته به حق که در گام نخست صد درصد به نفع خودشان و بعد به نفع سازمان تحت مدیریت شان و در نهایت به سود افکار عمومی است توجه ویژه کنند، اما زهی خیال باطل. در همین راستا مدیران پایتخت و استان ها از استانداران استان ها گرفته تا مسئولان قوا ، مدیران کل و روسای سازمانها و به خصوص مراکز علمی و دانشگاهی و پژوهشی متاسفانه توجهی به این مهم ندارند.

 

به نظر می رسد این عدم توجه هم ناشی از عدم شناخت جایگاه و منزلت و کارآیی روابط عمومی ها در سازمان ها و نهادها است. این مدیران عزیز و بزرگوار چنانچه تصور کرده اند نویسنده یادداشت در این مسیر خسته خواهد شد، آگاه باشند به علت اهمیت موضوع تصور و برداشت شان درست نیست. بدون شک این موضوع حائز اهمیت را تا آنجا دنبال می کنم که اصلاحات اساسی در مجموعه روابط عمومی ها حتی برای یک استان " گیلان" بعنوان نمونه و مصداق صورت گیرد. به طور مشخص استاندار گیلان و رئیس مجمع نمایندگان و ریاست دادگستری استان ، بالاترین مقام های قوای سه گانه توجه داشته باشند ، چنانچه زمینه های لازم فراهم نشود که مردم نسبت به عملکردهای شما به صورت روزانه آگاهی درست و دقیق پیدا کنند، خلاف خواست امام " ره" و رهبر معظم انقلاب اسلامی حرکت کرده اید!.

 

برای تحقق این خواست درست و هدف بسیار مهم باید روابط عمومی ها را تقویت کنید، امکانات بدهید ، تامین نیروی انسانی در حوزه روابط عمومی ها کارآمد شوند و مهم تر از همه کسانی رابه عنوان مشاور مدیر عامل یا مدیر کل و مدیر روابط عمومی انتخاب کنید که توان ارتباط میان سازمان و افکار عمومی را درحد بالا داشته باشد. علم انسان شناسی و جامعه شناسی و تجربیات یک قرن اخیر حاکی است ، افراد بی انگیزه از همه جا مانده و بستگان سببی و نسبی هرگز توان و امکان انجام این رسالت مهم و تاثیر گذار را ندارند. روابط عمومی که مدیر آن سفارشی، خدای ناکرده فقط بله قربان گو و تمجید کننده بی علت مدیر با هدف های ناثواب و ذهنیت های خویش باشد، بی تعارف به مفت نمی ارزد و عزت یک سازمان را بر باد می دهد.

 

مدیران محترم و آگاه لطفا در این راستا برای خاطر خودتان هم که شده تجدید نظر فوری کنید. اینها توصیه ها و شرح علمی در کتاب روابط عمومی ستون خیمه سازمان هم به صراحت آمده است. برخی مدیران روابط عمومی در این شرایط که اخذ مدرک از مسیرهای غیر واقعی ممکن شده و پول و ارتباط در دانشگاه ها و مراکز آموزشی به ویژه مراکز غیر انتقاعی و پردیس ها رایج شده ، مدرک دکترا در رشته های علوم اجتماعی، انسانی و ارتباطات را هم دارند، اما واقعا به اندازه یک فردی که تحصیلات سیکل دارد، دانش و معلومات برای بازتاب فعالیت های سازمان و ارتباط بین سازمان و مردم و در نهایت توان ارتباط میان سازمان و مردم جامعه را به هیچ وجه را ندارند و اغلب در مسیر عکس منافع سازمان و حفظ منافع شخصی حرکت می کنند!.


به راستی چرا این افراد را در چنین مسئولیت های خطیری قرار داده اید؟ حتی اگر از بستگان و دوستان و افراد همفکر و همسوی حزبی و جناحی شما باشند؟!. مگر غیر از این است که خود شما مدیرکل و مدیر عامل به جایگاه مهم روابط عمومی در سازمان متبوع تان و منابع استانی و ملی به درستی پی نبرده اید.؟ یکی از مستندات ناکارآمدی و بی انگیزگی این روابط عمومی های 95 درصدی این است که پرتال اطلاع رسانی همه آنها گاه در هفته و حتی در ماه یک بار هم به روز نمی شود و گویی در آن مجموعه دولتی ، اقتصادی ،صنعتی ، خدماتی و مناطق آزاد، درمانی و دانشگاهی در طول ماه مدیران و کارکنان کار و خدمتی انجام نمی دهند که قابل انعکاس و انتشار باشد. علاوه بر اینکه بر اساس آنچه در کتاب " روابط عمومی ستون خیمه سازمان " آمده است: 30 تا 40 درصد کارهای روزانه روابط عمومی ها در همه مجموعه ها انتشار اخبار و مقدمات برگزاری جلسات و جشنواره و نمایشگاه و امثال آن است و 60 درصد باید در حوزه تولید محتوا، تهیه گزارش ها، نوشتن مقاله ها و سرمقاله ها براساس خواست و نظرات مردم رقم بخورد. این بخش از فعالیت ها و تلاش ها متاسفانه حتی در دولت و وزارتخانه ها هم چندان مشاهده نمی شود و علت آن انتخاب افراد خاص و گزینشی و سفارش برای روابط عمومی است که جای تاسف بسیار دارد.


متاسفانه استان گیلان در این راستا مستثنی نیست و در درصد بسیار بالایی از ارگان ها ، نهادها، سازمان ها ، بخش صنعت، تجارت، حوزه های اقتصادی آزاد و غیر آزاد روابط عمومی که توان کارآمدی بیست درصدی هم داشته باشد ، به نظر نویسنده یافت نمی شود. از صراحت کلام نویسنده دلگیر نشوید ، اما واقعیت ها بر روی زمین را باید پذیرفت به خصوص آنکه برای مدیران قوای سه گانه مستندات و مدارک بسیاری در این خصوص وجود دارد. چند سال قبل یک مدیر کل در استان گیلان در پاسخ به این پرسش که چرا اطلاع رسانی نمی کنید، چرا در روابط عمومی شما همیشه قفل است و چرا .... و توضیح داد، هر چه بدون سرو صدا کارمان را انجام دهیم خیلی بهتر است. این مدیرکل که اکنون بازنشسته شده ، افزود: رسانه ها دردسر هستند و وقتی روابط عمومی فعال شود پای رسانه ها به سازمان باز می شود و برای ما مشکل ایجاد می کنند.؟؟!!.

به نظر نویسنده در استان گیلان روابط عمومی استانداری در دوره مسئولیت دکتر نجفی و دکترسالاری و اکنون که رئیس سابق ایرنا مسئولیت روابط عمومی را بر عهده دارد به نسبت دیگران عملکرد خوب و شایسته ای داشته و این کارآیی باید به دیگر روابط عمومی ها بازآموزی و منتقل شود. روابط عمومی دفتر امام جمعه رشت، تامین اجتماعی، شرکت سهامی برق منطقه ای، شهرداری رشت هم در این عرصه فعالیت مستمر خوبی دارند و شاید به تعداد انگشتان یک دست روابط عمومی هایی هستند که به دلیل وجود مدیرانی نسبتا حرفه ای و قطعا پر انرژی در این راستا قرار گرفته اند اما این تعداد هرگز کفایت بازتاب تلاشها و خدمات یک استان را با یکصد سازمان، نهاد، شرکت، بانک،حوزه اقتصادی، مراکز علمی ، پژوهشی را نخواهد کرد.


در مقابل مستندات موجود نشان می دهد، چندین سازمان بزرگ کشوری و اقتصادی در گیلان فعالیت دارند یا سازمان های اقتصادی و اجتماعی مهمی هستند که به درستی آگاهم مدیران این مجموعه ها با تمام قوا تلاش و خدمت داشته و در مسیر توسعه قرار دارند، لیکن روابط عمومی های آنها حتی ذره ای از این حرکت ها و تلاش ها را عالمانه و حرفه ای بازتاب نمی دهند و اساسا توان و تفکر چنین کاری را ندارند" این کاره نیستند!" و حیرت انگیزتر اینکه مدیران مجموعه توجهی به این امر نداشته و ندارند و کسی هم توصیه و بازخواستی نمی کند- به راستی چرا؟


آقایان و معدود خانم های مدیران استان ، توجه داشته باشید تحقق این مهم از مسیر آموزش های حرفه ای و مداوم حین خدمت سالانه یا دو سالانه امکان پذیر است زیرا علوم در این عرصه مانند سایر بخش ها در حال تغییر و تحول بوده و اگر نیروهای مناسبی برای مدیریت مجموعه روابط عمومی تان ندارید که به نظر نویسنده ندارید، با افرادی در حوزه رسانه و علوم ارتباط که کارآمدی لازم را داشته باشد، مشورت کنید و سردبیران زبده رسانه ها یا مدیران رسانه ای کارآمد را برای این مهم انتخاب کنید، شیوه ای که در کشورهای پیشرفته هم رایج است.


کلام آخر اینکه، زمانی که روابط عمومی اداره کل و سازمان و مجموعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی شما اقتدار، دانش و انرژی لازم را برای ایفای نقش، رسالت و وظیفه سازمانی خود را ندارد یا به امور دیگری مشغول است و ارتباط شما مدیریت سازمان با مردم و افکارعمومی قطع می شود، این عامل موجب ایجاد فاصله طولانی و کاهش محبوبیت و ارتباط خواهد شد که به جرائت اعلام می کنم چنین شده است!. برای انجام و اجرای این مهم آماده برگزاری نشست ها و گفت وگو با شهردارها، فرماندارها، روسای دانشگاه ها، مراکز اقتصادی ، مراکز علمی و پژوهشی و سازمان، اداره های کل و موسسات مالی و بانک ها در سراسر کشور و دراستان گیلان هستم. برنامه هایی هم در این راستا در دست تدوین و اجرا است که به یاری حق در آینده نزدیک اطلاع رسانی خواهد شد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار