در حالی که به گفته مقامات امنیتی کابل، اعضای فاطمیون هیچ‌گونه فعالیتی در افغانستان ندارند، برخی رسانه‌های خبری با سرمایه‌گذاری هنگفت پنتاگون، پروژه هراس‌افکنی را دنبال می‌کنند.
کد خبر: ۸۷۴۰۶۶
تاریخ انتشار: ۲۲ تير ۱۳۹۹ - ۰۹:۱۶ 12 July 2020

اعلام نابودی داعش در 21 نوامبر 2017 و پیروزی جبهه مقاومت بر تکفیر و پایان فتنه با آزادی شهر «بوکمال» در سوریه رقم خورد. عملیاتی که بدون شک بخش قابل توجهی از آن به دست رزمندگان افغانستانی لشکر فاطمیون صورت گرفت.

فاطمیون یکی از نیروهای فعال شیعه و مبارز افغانستانی است که برای دفاع از حرم حضرت زینب و حضرت رقیه سلام الله علیهما در مقابل نیروهای داعش در سوریه تشکیل شد. مجاهدان افغانستانی سپاه محمد(ص) که در افغانستان در خط مقدم بودند و نیروهای تیپ ابوذر که در زمان دفاع مقدس کنار رزمندگان ایرانی به دفاع از اسلام پرداختند، هسته اولیه فاطمیون را تشکیل می‌دهند.

زمانی‌که نیروهای سپاه قدس انقلاب اسلامی ایران در اوایل دهه 1980 در پی هجوم شوروی سابق به افغانستان به فرمان امام خمینی (ره) به یاری مسلمانان این کشور شتافتند، گروه‌های مجاهد شیعی به نام احزاب هشت‌گانه که متشکل از افرادی برجسته‌ مانند؛ عبدالعلی مزاری، برهان‌الدین ربانی و احمد شاه‌مسعود بود، مبارزات خود را علیه استکبار آغاز کردند.

شاید بتوان گفت پایه‌های شکل‌گیری لشکری که امروزه از آن به عنوان «فاطمیون» یاد می‌شود، از درون مبارزات مزاری‌ها در افغانستان آغاز شده بود و به مرزهای خارج از این کشور کشیده شد. لشکری متشکل از جوانانی که کاملاً داوطلبانه برای دفاع از حریم مقدسات اسلامی مبارزه می‌کردند.

ظهور داعش در عراق و سوریه

گروه تروریستی داعش توسط «ابو مصعب الزرقاوی»، افسر اطلاعاتی رژیم بعث و رهبر القاعده عراق، تحت عنوان «جماعت توحید و جهاد» در جریان اشغال عراق در سال 2003 میلادی تشکیل شد.

پس از حملات مرگبار این گروهک تروریستی در شهرهای مختلف عراق از جمله موصل و کشتار هزاران تن از غیرنظامیان در این کشور الزرقاوی در سال 2006 به منظور متحد کردن تمام گروه‌های مسلح سنی در عراق از تشکیل «شورای مجاهدین» خبر داد. 

رهبری داعش را پس از الزرقاوی که توسط نیروهای آمریکایی کشته شد٬ ابو عمر البغدادی به دست گرفت. او نیز در سال 2010 به دست ارتش آمریکا به قتل رسید و ابوبکر البغدادی، سکان داعش را در دست گرفت. البغدادی نیز سرانجام به سرنوشت زرقاوی دچار شد و در آبان ماه سال گذشته ترامپ اعلام کرد البغدادی «مانند یک سگ» توسط نیروهای آمریکایی کشته شده است.

پس از آن که بحران سوریه به درگیری‌های داخلی مبدل شد ابو محمد جولانی، معاون پیشین البغدادی از گروه بغدادی جدا شد و در سوریه، گروه تروریستی جبهة النصرة را تشکیل داد که هنوز هم مهم‌ترین گروه تروریستی در سرزمین شام است. 

لشکر فاطمیون در سوریه

با حمله تکفیری‌ها به سوریه و در خطر قرار گرفتن حرم حضرت زینب(س)، افغانستانی‌های بسیاری که در سوریه بودند، در کنار رزمندگان نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و دیگررزمندگان محور مقاومت، از حرم اهل بیت (ع) دفاع کردند. همچنین افغانستانی‌های دیگری که در کشور افغانستان و سایر کشورها بودند نیز مانند بسیاری دیگر از داوطلبان از منطقه و حتی دیگرنقاط جهان، به سوریه رفتند.

از ۲۲ اردیبهشت ماه ۹۲ که فاطمیون شکل گرفت تا نابودی و شکست داعش در سوریه و عراق، به دلیل حضور بی‌نظیر رزمندگان افغانستانی در مناطق درگیری، این لشکر بیشترین تعداد شهدای جبهه مقاومت را از آن خود کرده است.

لشکر فاطمیون در طول جنگ سوریه، به افتخارات زیادی نائل شد که از عملیات لاذقیه در ارتفاعات کسب، عملیات آزادسازی شهر ملیحه در دمشق، عملیات دیرالعدس در درعا، عملیات تل قرین در درعا، عملیات بصری الحریر در درعا، نبرد پالمیرا و عملیات آزادسازی شهر البوکمال می‌توان یاد کرد.

«شهید علی رضا توسلی»، معروف به ابوحامد، فرمانده شجاع و حماسه آفرین تیپ فاطمیون، بود. وی سال 93 در ابتدای دهه فاطمیه اول در منطقه « درعا» در سوریه به دست تروریست های جبهه النصره به شهادت رسید. 

او به عنوان یکی از قابل اعتمادترین فرماندهان میدانی نبرد سوریه و مورد وثوق شهید حاج قاسم سلیمانی شناخته می شد. شهید توسلی در دوران هشت سال دفاع مقدس نیز در جبهه دفاع از انقلاب اسلامی حضور داشت. وی در نبرد با داعش وظیفه سازماندهی نیروهای افغان را بر عهده داشت.

شهید سپهبد حاج قاسم سلیمانی، پس از شهادت ابوحامد در دیدار خانواده وی با اشاره به سال‌ها مجاهدت این فرمانده شهید گفت: «هر زمان او (ابوحامد) را می‌دیدم، تماشایش یک شعف مضاعفی درون من ایجاد می‌کرد. برای ما حیف شد. زود از میان ما رفت. زود به آرزویش رسید. به معبود فکری خودش رسید و نائل شد.»

پشت پرده یک اقدام جنجالی علیه لشکر فاطمیون

پس از اعلام نابودی داعش در سال 2017 توسط شهید سپهبد حاج قاسم سلیمانی و برچیده شدن تکفیر از سوریه و عراق، حامیان غربی و آمریکایی این گروهک تروریستی از هیچ حربه‌ای برای ضربه زدن به حیثیت و آبروی سربازان راستین جبهه مقاومت از جمله رزمدنگان افغانستان لشکر فاطمیون دریغ نکردند.

به‌دنبال شکست گروهک تکفیری وهابی داعش در سوریه که با مجاهدت‌ها و فداکاری‌های رزمندگان افغانستانی در کنار دیگر سربازان ایرانی شهید سلیمانی، رقم خورد و همزمان با خروج این نیروها از سوریه زمزمه‌هایی از داخل افغانستان به گوش رسید مبنی بر اینکه این نیروها در حال بازگشت به افغانستان هستند و ایران قصد دارد از آنها به‌عنوان منابع خود استفاده کند.

در همین رابطه، شبکه العربیه در گزارشی یک‌سویه در این خصوص نوشته بود: دولت افغانستان می‌گوید دولت ایران، از فقر و مشکلات اقتصادی مهاجران افغان سوءاستفاده کرده و این مهاجران را برای جنگ به سوریه می‌فرستند.

این اتهام در حالی مطرح می‌شود که تمامی اعضای گروه فاطمیون، افرادی هستند که کاملاً اختیاری و با مراجعه خود و از روی عقاید مذهبی و انگیزه‌های اسلامی، عازم جبهه‌های جنگ علیه تروریسم تکفیری می‌شوند.

از طرفی دیگر نیز برخی رسانه‌های افغانستان در هفته‌های اخیر، صحنه نمایش هماهنگ تبلیغاتی علیه لشکر فاطمیون بوده است به طوری که در برخی از آنها، این گروه هم‌ردیف گروه تروریستی داعش نمایش داده می‌شود.

علاوه بر رسانه‌ها، برخی از چهره‌های درجه 2 یا درجه 3 افغانستان نیز با انتشار مطالبی در شبکه‌های اجتماعی، به این موضوع دامن می‌زنند. سلام‌تایمز، طلوع و شبکه یک افغانستان در کنار رسانه‌هایی همچون بخش فارسی آناتولی، العربیه، رادیو آزادی، ایران‌اینترنشنال، بی‌بی‌سی و ایندیپندنت از جمله رسانه‌هایی هستند که اخبار و گزارش‌هایی را علیه فاطمیون منتشر می‌کنند.

اقدام این رسانه‌ها در کنار هم قرار دادن پرچم داعش و فاطمیون، واکنش‌های فراوانی در داخل افغانستان را به همراه داشت.

اغلب واکنش‌ها بر محور تحلیل اهداف پشت پرده این تبلیغ معنادار، پیامدهای ویرانگر و زیان‌بار آن برای وحدت ملی و همزیستی صلح آمیز مذاهب در افغانستان و نیز سازمان‌ها، سفارتخانه‌ها و نهادهای اطلاعاتی نهفته در پشت این تبلیغ می‌چرخید.

عملکرد، سوگیری و سوداگری رسانه‌های غیرمسؤول سفارتی که بی‌هیچ ملاحظه‌ای دست به انتشار این تبلیغ می‌زنند نیز یکی دیگر از سوژه‌های داغ میان مردم و افکار عمومی محسوب می‌شد.

موضوع دیگر آنکه افغانستان هر روز صحنه درگیری‌های خونین و اقدامات تروریستی است اما در هیچ یک از این موارد اعضای فاطمیون حضور ندارند و به طور کلی می‌توان گفت فاطمیون در تحولات داخلی افغانستان نقشی ندارد.

نکته مهم در این میان، پیام انحرافی این تبلیغ در ارائه تعریفی غلط از تروریسم است. داعش یک گروه «تروریستی» است که حتی حامیان و پدیدآورندگان واقعی آن گروه نیز دست کم در ظاهر امر آن را «تروریستی» می‌دانند و برای نابودی‌اش، ائتلاف ضد تروریسم تشکیل داده اند. فاطمیون اما متشکل از مبارزان داوطلبی است که برای برکندن ریشه‌های داعش، تشکیل شده است. 

موضوع جالب‌تر آن است که سازمان ملل متحد، فاطمیون را یک گروه «تروریستی» نمی‌داند و هیچ‌گونه شواهدی درباره نفوذ و حضور فاطمیون در افغانستان وجود ندارد. این گروه اصولا برای افغانستان تشکیل نشده و این در حالی است که داعش قویا در افغانستان حضور و پایگاه و اردوگاه دارد و تاکنون صدها نفر را کشته است.

این هجمه‌ها علیه فاطمیون در رسانه‌ها در حالی صورت می‌گیرد که زمانیکه تمامی شبکه‌های دنیا اخبار ساقط شدن هواپیمای ارتش آمریکا در غزنی را پوشش می‌دهند، اما رسانه‌های افغانستان به گونه قابل تاملی از این موضوع اجتناب کرده و آن را سانسور می‌کنند.

روزنامه‌های افغانستان که به نظر می‌رسد از سیاست خاص و معناداری در قبال این موضوع پیروی می‌کنند، در مقابل چنین خسارت جدی سکوت را پیشه کردند. این موضوع را می‌توان در دیگر موارد نیز مشاهده کرد. 

با این حال، چرا لشکر فاطمیون، از سوی این رسانه‌ها تهدیدی علیه امنیت افغانستان معرفی می‌شوند؟

ماجرا از زمانی آغاز شد که اوضاع در عراق و سوریه به نفع جریان مقاومت تغییر یافت و با ریشه‌کن‌شدن نسبی داعش در این دو کشور، اوضاع امنیتی در منطقه تا حدی بهبود یافت و از همین رو نیروهای فاطمیون تا حدودی از سوریه خارج شدند.

بخش فارسی آناتولی ترکیه نیز در اقدامی مشکوک و مصاحبه با برخی چهره‌های افغانستان، حضور فاطمیون را برهم‌زننده امنیت افغانستان خوانده بود. مشخص است که قدرت‌یابی شیعیان، در راستای نوعثمانی‌گری‌های ترکیه نیست و به همین جهت، ترکیه از هر گونه قدرت‌یابی شیعیان واهمه دارد.

نکته قابل توجه آن است که این نوع نگاه نسبت به فاطمیون و جبهه ضد داعش در خاورمیانه، پس از شهادت سردار حاج قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس؛ فرماندهان اصلی گروه‌های ضد داعش در منطقه به دست آمریکایی‌ها تشدید و تقویت شد و اینک رسانه‌های سفارتی و پروژه‌ای نیز با راه‌اندازی یک جبهه جنگ نرم به کمک توسعه و نهادینه‌سازی این ایده مورد حمایت تندروهای مسلط بر واشنگتن آمده‌اند.

سرمایه‌گذاری پنتاگون برای پروژه ایران هراسی در افغانستان

برای رسیدن به پاسخ این سوال به سراغ «عبدالکریم خرم» مشاور رییس‌جمهور سابق افغانستان و وزیر اطلاعات و فرهنگ اسبق این کشور رفتیم.

وی در این باره به خبرنگار فارس گفت: این تبلیغ که در تلویزیون طلوع اولین بار منتشر شد، بخشی از جنگ روانی آمریکا علیه ایران در افغانستان است که از سال‌ها پیش در این کشور به راه انداخته و این قرادادها اکثرا از طرف پنتاگون با رسانه‌ها در افغانستان بسته می‌شود و این تبلیغات را آمریکا ساماندهی می‌کند. این اطلاعات را از زمانی به یاد دارم که وزیر اطلاعات و فرهنگ افغانستان بودم. 

مشاور حامد کرزی افزود: من در همان زمان از سوی رییس جمهور وقت مامور شدم تا درباره این تبلیغات که آن را نامناسب می‌دانستیم تحقیقات کنم و بعد از تحقیقاتم متوجه شدم که آمریکا مستقیم یا با واسطه یا بدون واسطه این تبلیغات را با هزینه‌های هنگفت به این رسانه‌ها می‌دهد در واقع این بخشی از جنگ روانی آمریکا در افغانستان است که قبل از آنکه برنامه‌ای را پیاده کند این ذهنیت سازی‌ را علیه آن موضوع از طریق رسانه‌ها صورت می‌دهد. 

وی ادامه داد: در واقع آمریکا از طریق تقابل قومیت‌ها و مذاهب در افغانستان اهدافی را دنبال می‌کند و حملات اخیر علیه شیعیان افغانستان در غرب کابل منجر شد تا به دنبال حرف از مسلح شدن این قوم به میان آید موضوعی که به دلایل امنیتی و جلوگیری از فرقه‌ای شدن جنگ در افغانستان بجای جنگ اصلی بعدا مطرح شد.

خرم همچنین تأکید کرد: مقامات امنیتی افغانستان بارها به صراحت اعلام کرده‌اند که فاطمیون نقشی در افغانستان نداشته و ندارند و این تبلیغات و جنگ روانی عیله این گروه با دخالت مستقیم آمریکا صورت می‌گیرد و قطعا نتایج چنین اقدامی به زیان منافع مردم افغانستان خواهد بود.

وزیر اسبق اطلاعات و فرهنگ افغانستان تصریح کرد: متأسفانه آمریکا در پشت پرده جنگی که در افغانستان به راه انداخته نیمی از آن علیه قوامی امنیتی و در بخش نظامی است و نیم دیگر آن در بخش رسانه‌های و فرهنگی است. این تبلیغات بالاخره با اعتراضات مردمی و فعلان قطع شد اما این جریان همچنان به اقدامات خرابکارانه خود ادامه می دهند.به همان میزانی که ژنرال‌های آمریکایی در افغانستان نقش دارند رسانه ها نیز تاثیرگذار هستند و جنگ را پیش می‌برند.

وی تأکید کرد این تبلیغات هیچ ارتباطی با آزادی بیان ندارد و در راستای ایجاد خشونت، تفرقه افکنی و ترویج فساد و فحشا در افغانستان است.

ظهور داعش؛ هدف اصلی آمریکا برای بی‌ثباتی در افغانستان

همچنین «جعفر مهدوی» استاد دانشگاه و نماینده سابق پارلمان افغانستان نیز درباره گفت: این تبلیغ در ابتدا عنوان شد که تجاری بوده و در ازای دریافت پول از دو شبکه تلویزیون افغانستان پخش شده که در نهایت با اعتراضاتی که صورت گرفت پخش آن متوقف شد.

وی افزود: قطعاً قرار دادن پرچم فاطمیون که گروهی شناخته‌شده با هدف مبارزه با گروهک تکفیری داعش است، در کنار پرچم داعش، در افغانستان به گفته مقامات امنیتی این کشور و آمریکا موضوعیتی ندارد.

مهدوی ادامه داد: کسانی که پشت این تبلیغ بودند ممکن است چند هدف را دنبال کنند اول آنکه فضای روانی را در افغانستان برای ظهور مجدد و قدرتمند داعش مهیا سازند و هدف دیگر آن می‌تواند این باشد که تعارضات و تنش‌های فرقه‌ای و مذهبی را در افغانستان استارت بزند؛ موضوعی که قویاً می‌تواند منافع ملی افغانستان را تهدید کند.

این استاد دانشگاه کابل همچنین خاطرنشان کرد:کشورهای پشت پرده این تبلیغ تلاش می‌کنند تا شرایط اجتماعی و روانی را در افغانستان به نحوی رقم بزنند که ناامنی در این کشور گسترش یابد و همین موضوع بهانه‌ای برای حضور بیشتر کشورهای خارجی در افغانستان باشد.

وی با تأکید بر اینکه یقیناً مردم افغانستان اجازه نمی‌دهند افغانستان به سوریه‌ای دوم تبدیل شود و کشورها با دامن زدن به اختلافات قومی و مذهبی زمینه را برای آغاز جنگ‌های درونی ایجاد کنند، گفت: در اینجا حکومت و نخبگان باید مسئولانه برخورد کرده و اجازه مداخله هیچ کشوری را در امور افغانستان ندهند.

مهدوی تصریح کرد: فاطمیون به عنوان یک جریان نظامی و مذهبی که از شیعیان افغانستان تشکیل شده و در سوریه حضور داشته امروز به عنوان بخشی از بازوی سیاسی و نظامی محور مقاومت در منطقه و جهان مطرح شده است. یقینا دامن‌زدن به قرار گرفتن نام فاطمیون کنار داعش به نحوی تحت فشار قرار دادن بازوهای مقاومت در منطقه می‌تواند باشد.

وی همچنین گفت: این موضوع می‌تواند جنبه پیشگیرانه داشته باشد اما مردم افغانستان در مقابل هر موضوعی که وحدت آنها را بر هم بزند ایستادگی می‌کنند و باید این را در نظر داشت که پروژه جدید آمریکا در افغانستان ظهور داعش و بی‌ثبات کردن این کشور است.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار