می‌توان با آرامش خبر ابتلای فرد به ویروس کرونا را به او اطلاع دهیم.
کد خبر: ۸۷۴۳۴۰
تاریخ انتشار: ۲۲ تير ۱۳۹۹ - ۱۹:۰۹ 12 July 2020

تابناک فارس به نقل از باشگاه خبرنگاران: قاسم ریحانی مسئول واحد سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد مرکز بهداشت شهرستان داراب، گفت: اغلب وقتی با اتفاقات و حوادث ناگواری مانند بیماری روبرو می‌شویم و یا در شرایطی که احساس کنترل روی موقعیت نداریم، اوضاع برایمان غیرقابل پیش بینی می‌شود که نمونه‌ای از این موقعیت غیرقابل کنترل ابتلا به کرونا ویروس در شرایط فعلی است و پیشنهاد می‌شود، خبر ابتلای افراد به کروناویروس را این گونه بیان کنیم.

او، بیان کرد: پیش از هر چیز باید مطمئن شویم که این خبر درست است و براساس حدس، گمان و نشانه‌های بالینی صحبت نکنیم، لحن مان باید آرام، صادقانه و حاکی از همدردی باشد، باید در نظر داشت که خبر و اطلاعات باید از روی بی طرفی و عادلانه باشد و به فرد مبتلا برچسب بی خیال، بی مسئولیتی و طعنه رعایت نکردن نکات بهداشتی را نزینم.

ریحانی تصریح کرد: پیش از گفتن خبر به بیمار هشدار بدهیم، به عنوان نمونه بگوییم من ناراحت هستم که حامل یک خبر بد برای شما هستم یا متاسفم که می‌خواهم یک خبر نامطلوب را به شما بدهم.

او، ادامه داد: در مورد اخبار مربوط به بیماران بهتر است که پزشک معالج اطلاع رسانی کند و در صورت نبود حضور پزشک، کارکنان بهداشتی و درمانی و یا افراد بزرگتر خانواده با توجه به شرایط بیمار، اطلاع رسانی لازم را انجام دهند.

مسئول واحد سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد مرکز بهداشت شهرستان داراب، افزود:در مکالمه‌های تلفنی، منابع حمایتی شنونده را بررسی شود، مانند الان کجا هستید؟ یا کسی همراهتون هست؟ اگر بیمار در حال رانندگی، کار در ارتفاع، کنار آب، آتش یا مناطق پُرخطر است، بگوییم بعد با شما تماس میگیرم.

ریحانی با بیان اینکه بهتر است شنونده خبر ابتلا به کرونا ویروس بهتر است بیماری را در حضور کسانی بشنود که خودش دوست دارد آن‌ها حضور داشته باشند و این خبر را نیاید در جمع بیان شود، اضافه کرد: باید از قطع مکرر گفتگو‌ها به دلایل مختلف جلوگیری کنیم.

او، با اشاره به اینکه بهتر است برای گفتن خبر بیماری، موضوع را با آن چه فرد شنونده و نزدیکان او درباره آن اطلاع دارند، آغاز کنیم، اظهار کرد: از به کار بردن واژه‌های فنی و اصطلاحات علمی بپرهیزیم.

مسئول واحد سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد مرکز بهداشت شهرستان داراب، تاکید کرد: از بیماری، اَنگ زدایی کنیم، بگوییم شما به بیماری کرونا ویروس مبتلا شده اید، نگوییم شما کرونا گرفته اید، یا کرونایی هستید.

ریحانی با تاکید بر اینکه هیجان بیمار را باید کاهش دهیم و تمرکز بر احساس مخاطب و داشتن پاسخی همدلانه و اهمیت فراوانی دارد، گفت: واکنش‌ها و احساساتی که ابراز می‌کند را تایید کرده و احترام بگذاریم.

او، بیان کرد: دشوارترین چالش‌ها در اعلام خبر نامطلوب پاسخ مناسب به احساسات مخاطب است و واکنش‌های مخاطب می‌تواند از سکوت گرفته تا باور نکردن، گریه، عصبانیت و حتی توهین باشد که واکنش‌های احساسی مخاطب اغلب براساس شوک، انزوا و اندوه بروز می‌کند و گوینده می‌تواند با احساس حمایتی که به او عطا می‌کند، همدردی خود را نشان دهد.

مسئول واحد سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد مرکز بهداشت شهرستان داراب تصریح کرد: برای نمونه بگوییم، میدونم الان حس خوبی ندارید، درک می‌کنم شرایط خوبی نیست، این بیماری ممکنه برای هر کدوم از ما‌ها اتفاق بیفتد که تعداد بسیاری به این بیماری مبتلا شده و بهبود یافته اند و بسیاری از بیماری‌ها با پیشرفت علمی پزشکی قابل درمان هستند.

ریحانی ادامه داد: وقت کافی در اختیار شنونده و همراهان او قرار دهیم تا بتوانند تمام احساسات فوری و آنی خود را ابراز کنند.

او، ادامه داد: اطلاعات راجع به بیماری و اینکه الان باید چکار کند را در بخش‌های کوچک و کم کم بیان کنیم و برای نمونه بگوییم، اگر سرفه داشتی، می‌توانی مایعات گرم بنوشی و در فضای باز قرار بگیری.

مسئول واحد سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد مرکز بهداشت شهرستان داراب، افزود: اگر احساس کردید که واکنش‌های هیجانی زیاد است، او را تنها نگذاریم و یک حامی برایش انتخاب کنیم.

ریحانی اضافه کرد: اگر در مکالمه تلفنی واکنش هیجانی تند و آسیب زننده‌ای را احساس کردیم، تماس خود را ادامه داده تا بیمار به آرامش نسبی برسد و پشت تلفن بمانیم و به بیمار بگوییم که واکنش‌های فعلی او طبیعی است.

او، اظهار کرد: مطمئن شویم بیمار و همراهانش، اطلاعات ارائه شده از سوی ما را به خوبی شنیده و درک کرده باشند و می‌توان از او پرسید که نخستین کاری که باید انجام دهد چیست؟ به عنوان نمونه قرنطینه خانگی، رعایت فاصله فیزیکی، ماسک زدن و نرفتن در تجمعات است.

مسئول واحد سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد مرکز بهداشت شهرستان داراب تاکید کرد: به فرد مبتلا اطلاع دهیم که کارشناسان سلامت روان شبکه بهداشت و درمان می‌توانند به شما و خانواده تان در زمینه کنار آمدن با بیماری و کاهش استرس و نگرانی تان کمک کنند.

برچسب ها: کرونا ، سلامت روان
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار