گزارش تابناک از جمع آوری فراورده های دارویی غیر مجاز در شهر یاسوج
آنچه از سطح بازار با عنوان داروهای غیر مجاز جمع آوری شد عمدتا از عطاری های شهر یاسوج بود عطاری هایی که برخی از آنان در این روزها هر چیزی را تحت عنوان گیاهان دارویی یا داروهای گیاهی به فروش می رسانند.
کد خبر: ۸۷۴۸۳۲
تاریخ انتشار: ۲۴ تير ۱۳۹۹ - ۰۸:۴۸ 14 July 2020

به گزارش تابناک کهگیلویه و بویراحمد ، کارشناسان معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی کهگیلویه و بویراحمد مقادیر زیادی دارو و مکمل های غذایی غیر مجاز را از سطح بازار یاسوج که عمدتا از عطاری ها بود جمع آوری و ضمن برنامه ریزی برای معدوم سازی ، اقدام به تشکیل پرونده برای متخلفان و ارسال به مراجع ذی صلاح جهت اعمال قانون کردند.
آنچه از سطح بازار با عنوان داروهای غیر مجاز جمع آوری شد عمدتا از عطاری های شهر یاسوج بود ، عطاری هایی که برخی از آنان در این روزها هر چیزی را تحت عنوان گیاهان دارویی یا داروهای گیاهی به فروش می رسانند !
معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی در حاشیه جمع آوری فرآورده های غیر مجاز از سطح شهر یاسوج به تابناک کهگیلویه و بویراحمد می گوید : سیاست سازمان غذا و دارو این است که داروها و مواد آرایشی و بهداشتی حتما اصالت برچسب داشته باشند و هر کدام که چنین برچسب هایی را نداشته باشند داروهای قاچاق محسوب می شوند.
امام بخش قائدی افزود : بسیاری از این بسته ها با موادی نامشخص در مکان های زیر زمینی و بدون مجوز تهیه می شوند و فاقد برچسب اصالت دار هستند هر چند برخی از این بسته ها برچسب هایی با نوشتن برخی خواص بر روی آن ها وجود دارد که البته این برچسب ها دارای اصالت نیستند . 
قائدی ادامه داد : حتی ممکن است بسیاری از موادی که در این بسته ها وجود دارد برای سلامت افراد مضر باشند . 
وی افزود : بیشتر مواد جمع آوری شده از سطح عطاری های شهر بوده که بدون مجوز تولید شده اند و یا اینکه به صورت غیر مجاز از خارج وارد شده اند.
قائدی گفت : این فرآورده های غیر مجاز همگی یک جا جمع و معدوم می شوند.
 
داروهای گیاهی یا گیاهان دارویی؟!
مسئولیت نظارت و جمع آوری این گونه فراورده های غیر مجاز در سطح مراکز تولید ، توزیع و فروش ، بر عهده کارشناسان معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی است .
روهینا یکی از کارشناسان این معاونت در حاشیه جمع آوری فراورده های غیر مجاز سطح شهر یاسوج به تابناک کهگیلویه و بویراحمد ، گفت : در سیایست های سازمان غذا و دارو هر فراورده ای داخل سبد غذایی یا دارویی شهروند قرار می گیرد باید دارای برچسب اصالت باشد و باید تاییدیه غذا و دارو را داشته باشد.
وی افزود : هر فرآورده ای که در این قالب جای می گیرد باید از تهیه و تولید تا توزیع و مصرف آن تحت مدیریت و نظارت کامل سازمان غذا و دارو و مجوز سازمان یا همان سیب سلامت را داشته باشد.
روهینا ادامه داد : یکی از ملزومات چنین اقدامی در سطح جامعه آگاهی بخشی عمومی است که در این زمینه هم از طریق کارشناسان و هم از طریق رسانه چنین اطلاع رسانی صورت گرفته است و الان هر شخصی ابتدا به برچسب و تاریخ تولید و انقضای فراورده توجه ویژه دارد.
این کارشناس معاونت غذا و دارو توضیح داد : در مورد اقلام غذایی و دارویی می توان گفت که همه " از تولید کننده گرفته تا توزیع کننده و مصرف کننده " به طور دقیق از شرایط تولید ، توزیع و مصرف دارو کاملا آگاهند.
وی ادامه داد : در بخش دارویی نظارت بیشتر بر شرکت های دارویی ، داروخانه ها و عطاری ها صورت می گیرد و اگر در قفسه های این مکان هایی که گفته شد ، فراورده ای دیده شود که فاقد مجوز باشد جمع آوری می شود.
خواهش نیک گفت : بنابراین هر فراورده ای در این 3 محل توزیع مشاهده شود که فاقد برچسب باشد به عنوان فراورده غیر مجاز به کمیسیون ماده 11 دانشگاه فرستاده شده و برای آن پرونده تخلف تشکیل می شود.
وی افزود : در عطاری ها باید گیاه دارویی به فروش برسد چرا که تعریفی که برای عطاری وجود دارد فروش گیاه دارویی است و فروش دارو در آن ها ممنوع است . به عنوان مثال شربت آویشن یک فراورده دارویی است و باید در داروخانه به فروش برسد و گیاه آویشن یک گیاه دارویی است و باید در عطاری به فروش برسد.
فروش چه فراورده هایی مجاز نیست؟
روهینا در بخش دیگری از توضیحات خود گفت : اولین گروه از فراورده های غیر مجاز مربوط به فراورده های وارداتی است به این معنی که یک فراورده به صورت قانونی و از طریق گمرک وارد کشور می شود اما نمونه هایی از آن هم به صورت غیر رسمی وارد می شوند که این نمونه های وارد شده غیر رسمی به عنوان فراورده قاچاق محسوب و جمع اوری می شود.
وی ادامه داد : موارد دیگری فراورده های غیر مجاز هستند که نه تولید کننده آن مشخص است و نه مسیر توزیع آن ضمن اینکه دارای برچسب اصالت هم نیستند که می تواند شامل مواد آرایشی یا بهداشتی هم باشد.
وی دیگر موارد غیر مجاز را شامل بسته های دست ساز تقلبی عنوان کرد و گفت : برخی ازاین بسته ها ادعا می شود که دارای خواص دارویی هستند در حالی که فروش هر گونه فراورده دارویی در عطاری ها به طورکلی ممنوع است .
وی ضمن اشاره به این نکته که فروش هر گونه داروی شیمیایی درعطاری ممنوع است افزود : فروش روانگردان ها ، مواد مخدر که در قفسه های عطاری ها مشاهده می شود جز تخلفات آن ها محسوب می شود.
این کارشناس حوزه غذا و دارو ادامه داد : اقلام تاریخ گذشته و یا اقلامی که تاریخ آن ها مخدوش باشد حتی اگر مجوز هم داشته باشند یا کد" آی آر سی" و یا مجوز غذا و داروی آن ها مخدوش باشد ، به عنوان فراورده غیر مجاز جمع اوری می شوند.
روهینا در پایان گفت : فراورده هایی که تحت عنوان کپسول های درمان ترک اعتیاد ، فراورده های چاقی و لاغری ، فراورده های درمان ناتوانی های جنسی عرضه می شود به عنوان موارد غیرمجاز درعطاری های متخلف جمع آوری می شود.
 چند توصیه مهم به مردم
دانلود
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار