سرپرست هیات باستان شناسی تپه اشرف از کشف ۲ سازه اشکانی در تپه اشرف اصفهان خبر داد و گفت: در گمانه پنجاهم عملیات نجات بخشی آثار تاریخی تپه اشرف به یک کارگاه و کوره ذوب فلز رسیدیم، این کارگاه از سه ردیف سفال تو در تو و بر روی پایه سنگ لاشه ساخته شده است.
کد خبر: ۸۷۴۸۸۵
تاریخ انتشار: ۲۳ تير ۱۳۹۹ - ۲۳:۲۷ 13 July 2020

علیرضا جفعزی زند گفت: سکه‌های نقره‌ای بیشتر در مرزها و خارج از امپراتوری‌ها  ساخته می شد اما سکه‌های مسی محلی هستند، سکه پیدا شده در کوره ذوب فلز تپه اشرف یک سکه مسی اشکانی  است که بر روی آن حروف یونانی کامل مشخص است.

وی افزود: به دلیل نوع سفال های این کوره  تشخیص داده بودیم که مربوط  به دوره اشکانی است اما پیدا شدن این سکه اشکانی  کامل تایید کرد که با یک سازه ذوب فلز رو به رو هستیم.

به گفته سرپرست هیات کاوش تپه اشرف در کنار کوره کشف شده سکوی بلندی وجود دارد که بخشی از آن زیر پیاده رو مدفون است.

جعفری زند در این‌ باره یادآور شد: بخش هایی از این کارگاه ذوب فلز زیر خیابان و و فضای سبز شهرداری قرار دارد و به همین دلیل بیشتر از این نمی توانیم پیشروی و کارگاه را به طور کامل پاکسازی کنیم. 

آن طور که جعفری زند به ایرنا گفت : کارگاه ذوب فلز یافت شده تنها بخشی از یک کارگاه بزرگ است که به فاصله ۱۰ متری آن یک کارگاه اشکانی تولید عصاره انگور بدست آمد و این ساختارها کامل نشان می دهد که در تپه اشرف اصفهان با یک بخش شهری متعلق به دوره اشکانی رو به رو هستیم.

جعفری زند در باره سازه و کارگاه اشکانی تولید عصار انگور افزود: این کارگاه از یک حوضچه که کف آنیک سفال تُغار مانند یا لاوک بلند مخصوص لبه دار قرار دارد ساخته شد، روی لبه تا حدود ۵۰ سانتی متر سنگ ساروج کار شد و  کنار آن  یک صفحه ساروجی بزرگ قرار دارد که آب میوه‌ها از این صفحه به وسیله آبراهه ای به این حوضچه قابل انتقال بوده است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار