خودرو‌های پلاک شهرستانی که در تهران مسافرکشی می‌کنند، مشکلاتی را برای رانندگان تاکسی و ساکنان محله‌ها به وجود آورد‌ه‌اند.
کد خبر: ۸۷۶۷۳۷
تاریخ انتشار: ۲۸ تير ۱۳۹۹ - ۱۴:۳۱ 18 July 2020

جولان خودرو‌های پلاک شخصی در شهر تهران

به گزارش تابناک سمنان: شهر تهران روزانه مهمان خیلی از کسانی است که به دلایل مختلف همچون تفریح، دید و بازدید، درمان و کار‌های اداری آمده‌اند، این در حالی است که یکسری از خودرو‌ها هستند که برای این کار‌ها به تهران نیامده‌اند، اما در شهر حضور پر رنگی دارند. آن‌ها مسافر نیستند که در تهران تردد می‌کنند، آن‌ها آمده‌اند که بمانند. شاید برای شما هم پیش آمده باشد که خودرو‌های پلاک شهرستان را در حال مسافرکشی ببینید.

چند سالی است که این خودرو‌ها به تهران آمده‌اند، در خیلی از خطوط تاکسی‌ها هستند و چند همشهری یا بچه محل، یک خیابان را تصاحب کرده‌اند. پلاک‌هایی از شهر‌های مختلف و دور و نزدیک که به طور دائم یا برای مدت طولانی در تهران هستند.

کنجکاو شدم تا ببینم واقعا چه اتفاقی افتاده که این افراد به تهران می‌آیند، با اینکه تاکسی دار‌ها و کسانی که در تاکسی‌های اینترنتی مشغول کار هستند، از وضعیت درآمد خود رضایت ندارند.

به بلوار میرداماد رفتم تا ببینم با اینکه تاکسی‌ها در آنجا بسیار زیاد هستند، چرا روز به روز تعداد خودروهای پلاک شخصی بیشتر می‌شود؟ و واکنش‌ها نسبت به حضور این خودرو‌ها چیست؟!

آفتاب داغی در خیابان می‌تابد، به خاطر کرونا بیشتر مردم ماسک زده‌اند و عده‌ای نیز هنوز به این باور نرسیده‌اند که باید از ماسک استفاده کرد.

به دلیل وجود بیماری کرونا و تعطیلی مدارس و دانشگاه‌ها، ترافیک کمتر شده اما همچنان خیابان‌ها شلوغ و پرتردد هستند، در ساعاتی که ترافیک به اوج خود می‌رسد، وجود خودرو‌های پلاک شهرستان بر این ترافیک می‌افزاید.

جولان خودرو‌های پلاک شخصی در شهر تهران

تاکسی‌هایی که در خطوط ایستاده‌اند، به دلیل رنگ زرد و توقف پشت سر هم، خط طولانی یک رنگی درست کرده‌اند. بعضی از رانندگان این تاکسی‌ها محیط اطراف صندلی خود را از مسافران جدا کرده بودند و مسافرهایشان نیز بنا به دستور بیش از ۳ نفر نبود.

راننده‌ها منتظر افرادی هستند که هر چند دقیقه یکبار از ایستگاه مترو بیرون می‌آیند تا ۳ مسافر خود را سوار کنند.

هر کدام یک مسیر را تبلیغ می‌کند، مستقیم، ونک و جردن؛ که ظاهرا مسیر‌های پرتردد آن‌ها هستند، در همین گیر و دار ناگهان خودرو شخصی با پلاک شهرستان از راه می‌رسد و زحمت تاکسی‌ها را به باد می‌دهد، بخشی از مسافر‌ها را سوار می‌کند و می‌رود.

با امیر، راننده تاکسی ۳۲ ساله صحبت کردم، چون در نوبت سوار کردن مسافر ایستاده بود، فرصت داشت که برایم از مشکلاتشان بگوید.

امیر گفت از کجا شروع کنم، انگار دلش خیلی پر بود. از جایی شروع کرد که خودرو‌های شهرستانی به هنگام عصر، قسمتی از خیابان را در اختیار می‌گیرند و به تاکسی‌ها اجازه کار کردن نمی‌دهند.

جولان خودرو‌های پلاک شخصی در شهر تهران

امیر ادامه داد: اگر بخواهیم اعتراضی هم بکنیم، آن‌ها با ما درگیر می‌شوند و چون اکثرا با هم فامیل هستند، هوای یکدیگر را دارند.

این راننده تاکسی با اشاره به هزینه‌هایش گفت: من و رانندگان دیگر پول زیادی را پرداخت می‌کنیم تا بتوانیم تاکسی را خریداری کنیم، کلی هم مالیات و عوارض می‌دهیم، اما نمی‌توانیم به صورت عادی کار خود را انجام دهیم.

از امیر پرسیدم تاکسیرانی و پلیس راهنمایی و رانندگی چه اقدامی برای جلوگیری از فعالیت غیر مجاز این افراد انجام داده است؟

دوربین نصب شده برای نظارت را نشان داد که پس از نصبش خودرو‌های شهرستانی نمی‌توانند در آن قسمت توقف کنند، اما گفت آن‌ها به کوچه‌ پایینی و یا به انتهای بلوار می‌روند و کارشان را می‌کنند.

وعده‌ احداث محل مخصوص برای توقف تاکسی‌ها اقدام دیگری بود که به گفته او به آن‌ها داده شده است. به همراه امیر رفتم تا در انتهای بلوار خودرو‌های مسافرکش با پلاک شهرستان و محلی که قرار است ایستگاه شود را ببینم.

جولان خودرو‌های پلاک شخصی در شهر تهران

علیرضا قنادان مدیرعامل سازمان تاکسیرانی شهرداری تهران نیز پیش‌تر در مصاحبه‌ای گفت: سازمان تاکسیرانی شهرداری تهران نمی‌تواند به صورت شخصی با مسافربر‌های شخصی برخورد کند.

وی افزود: در قالب برخورد با مسافربر‌های شخصی مکاتباتی با نهاد‌های مربوطه انجام شد است تا بتوانیم اقدام‌های مناسبی در مسیر ساماندهی مسافربر‌های شخصی انجام دهیم.

قنادان تصریح کرد: این گونه به نظر می‌رسد که برخورد و ساماندهی آن‌ها از مسئولیت‌های پلیس باشد و مقام محترم قضایی نیز باید در حوزه جمع آوری آن‌ها ورود کند.

وی ادامه داد: سازمان تاکسیرانی شهرداری تهران تنها می‌تواند در حوزه نظارت بر تاکسی‌های رسمی عمل کند و به زبان ساده در برخورد با مسافر‌برهای شخصی، کاری از دست تاکسیرانی بر نمی‌آید.

به آمار‌ها و نمودار‌های بیکاری در کشور که نگاه کردم متوجه شدم، دقیقا پلاک خودرو‌های مسافرکش همان شهر‌هایی هستند که بیشترین نرخ بیکاری و مهاجرت را دارند.

به سراغ یکی از خودرو‌های شخصی که منتظر مسافر بود رفتم.

پیمان همزمان با اینکه به هر عابری که رد می‌شد می‌گفت مستقیم؟ به سوال‌های من جواب داد و گفت یک سال است که به تهران آمده و مجبور به این کوچ شده است.

جولان خودرو‌های پلاک شخصی در شهر تهران

بر خلاف سایر راننده‌های تاکسی‌ ماسک هم نداشت، همان طور که پیمان صحبت می‌کرد یکی از همشهری‌هایش از راه رسید.

قبول داشتند که کار تاکسیران‌ها را خراب کرده‌اند، اما گفتند آنقدر با تاکسی‌ها دعوا کرده‌ایم که آن‌ها مجبور شده‌اند ما را قبول کنند. به گفته پیمان و دوستش درآمد آن‌ها بیشتر از تاکسی‌ها است.

عده‌ای از خودرو‌هایی که پلاکشان متعلق به شهرستان است مثل تاکسی‌ها در گوشه‌ای از خیابان توقف می‌کردند و منتظر می‌شدند بعد از تکمیل ظرفیت خودرو حرکت کنند، ولی بیشتر آن‌ها به صورت گذری مسافر‌ها را سوار می‌کردند.

اگر بخواهیم تاکسی‌ها و خودرو‌های شخصی را مقایسه کنیم، می‌بینیم تاکسی‌ها محاسن زیادی دارند مثل امنیت بیشتر، پیگیری راحت در صورت بروز حادثه در تاکسی‌ها به دلیل فعالیت در مسیر مشخص راحت‌تر و همچنین کرایه‌ها نیز در تاکسی‌ها براساس قیمت مصوب و مشخص است.

از مسافری که از یکی این خودرو‌ها پیاده شد، پرسیدم که چرا این خودرو‌ها را برای رسیدن به مقصد انتخاب کردید؟ او در جواب من با اینکه از برخورد بد این راننده‌ها گله‌مند بود علت را معطلی زیاد در تاکسی‌ها می‌دانست و گفت: درست است تاکسی محاسن زیادی دارد، اما خب، خیلی طول می‌کشد پر شوند. با این حال این مسافر هم در مجموع ترجیحش سوار شدن تاکسی بود.

کسبه‌ اطراف ایستگاه مترو میرداماد نیز دل خوشی از خودرو‌های پلاک شهرستان نداشتند و شلوغی، ازدحام و سر وصدای به وجود آمده را دلیلی برای مختل شدن کسب و کار خود عنوان کردند.

حال باید دید که چه راه حل جامع و کاملی برای مردم، تاکسی دار‌ها و کسانی که به عنوان راننده به تهران می‌آیند انجام خواهد گرفت که دیگر شاهد چنین مشکلاتی نباشیم.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار