کد خبر: ۸۷۹۵۱۷
تاریخ انتشار: ۰۴ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۹:۰۶ 25 July 2020

سرپرست فرمانداری شادگان با بیان اینکه تامین آب نخیلات شادگان نیازمند رسیدگی فوری است گفت: بی‌آبی یک میلیون نفر نخل خرما را در شادگان تهدید می‌کند.

به گزارش ایرنا امید صبری‌پور پنجشنبه در نشست بررسی مشکل آبیاری نخلستان‌های شادگان با بیان اینکه مدیریت منابع آب باید نیاز آب کشاورزی این شهرستان را بصورت دائمی تامین کند افزود: دستگاههای متولی به منظور آبرسانی به نخیلات شادگان بصورت دائمی تا انتهای حوضه آبی شهرستان شادگان باید اهتمام ویژه ای داشته باشند.

وی افزود: برنامه ریزی برای مدیریت تامین آب نخیلات شادگان از سوی شبکه آبیاری پس از تکمیل کارهای فنی ضروری است و وجود هرگونه معارض برای تکمیل و یا جایگزین در سازه های کانال تامین حق آبه نخیلات در شادگان غیرقابل قبول است و از طریق مراجع قانونی برخورد خواهد شد.

سرپرست فرمانداری شادگان گفت: شادگان با ۲۳۱ روستا از بافتی روستایی برخوردار است و حیات و چرخه اقتصاد روستاها به آب بستگی دارد لذا کمبود آب کشاورزی معیشت مردم شادگان را به خطر انداخته است.

مدیر جهاد کشاورزی شادگان نیز در این نشست گفت: در فصل بهار به دلیل بارش باران مشکلی برای تامین آب نخیلات شادگان وجود نداشت ولی در تابستان مشکل کمبود آب کشاورزی جدی است.

خلیل منیعات افزود: از ابتدای فصل تابستان تنها ۲ بار حقابه به میزان۷۰ متر مکعب در ثانیه به نخلستان های شادگان اختصاص یافت که این میزان آب به زمین‌های کشاورزی و نخلستان های مناطق پایین دستی نرسید.

وی افزود: اگر این روند ادامه داشته باشد و حقابه افزایش نیابد بیش از یک میلیون اصله نخل با خطر نابودی مواجه می شوند.

منیعات تصریح کرد: شهرستان شادگان، قطب کشاورزی استان خوزستان محسوب می‌شود و اقتصاد این شهرستان بر پایه کشاورزی استوار است، یکی از مهمترین موانع توسعه کشاورزی شادگان، کمبود منابع آبی است از این رو توجه به کارگروه آب کشاورزی می‌تواند بسیاری از مشکلاتی که کشاورزان با آن دست و پنجه نرم می‌کند را برطرف کند.

مدیر جهاد کشاورزی شادگان گفت: زمین های کشاورزی و نخلستان‌های شادگان به دلیل کم آبی در حال نابود شدن هستند و این وضعیت موجب قطع تنها منبع درآمد اغلب کشاورزان منطقه می‌شود.

شادگان در جنوب خوزستان قرار دارد، اراضی کشاورزی این شهرستان ۳۰ هزار هکتار و مساحت نخلستان های آن ۱۲ هزار هکتار است.
گندم، انواع سبزیجات، بامیه و خرما از عمده‌ترین محصولات کشاورزی منطقه به‌شمار می‌روند و حیات اقتصادی مردم شادگان بر پایه کشاورزی است.
شهرستان شادگان و تالاب بین المللی شادگان در انتهای رودخانه جراحی چند سالی است که با تنش آبی روبه رو هستند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار