رئیس اداره تامین و ارتقای سلامت دبیرخانه کارگروه سلامت و امنیت غذایی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه از کرونا به عنوان یک بیماری مزمن فرسوده کننده یاد کرد و افزود: این بیماری درمانی ندارد و باید همه افراد برای مقابله با آن با جدیت و صبر پروتکل های بهداشتی را رعایت کنند.
کد خبر: ۸۸۰۴۷۶
تاریخ انتشار: ۰۶ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۱:۵۰ 27 July 2020

به گزارش خبرگزاری تابناک کرمانشاه به نقل از ایسنا،دکتر رامین رضایی اظهار کرد: تاکنون اطلاع رسانی های متعددی در زمینه پیشگیری از بیماری کرونا در رسانه ها و شبکه‌های مجازی صورت گرفته، ولی به نظر می رسد مجموعه این اقدامات یا کافی نبوده و یا از اثربخشی لازم برخوردار نبوده است.

وی افزود: واقعیت این است مبتلایان به کرونا در دنیا امروز از مرز ۱۶ میلیون نفر عبور کرده‌اند و ۶۵۰ هزار مورد مرگ در اثر کرونا در دنیا به ثبت رسیده است.

رضایی تصریح کرد: متاسفانه در ایران نیز تا کنون ۲۹۰ هزار مبتلا به کرونا شناسایی شده و ۱۵ هزار و ۵۰۰ نفر در اثر ابتلا به کرونا جان خود را از دست داده اند.

رضایی با بیان اینکه کرونا محدودیت هایی برای سیستم بهداشتی درمانی ایجاد کرده گفت: ماه هاست پرسنل سیستم بهداشت و درمان نتوانسته اند به مرخصی کافی بروند و خستگی و فرسودگی شغلی و کمبود تجهیزات و... بار مضاعفی بر بخش درمان کشور وارد کرده است.

وی افزود: در این شرایط می طلبد که مردم همکاری بیشتری داشته باشند، چرا که با یک بیماری مزمن فرسوده کننده مواجه‌ایم که درمانی هم ندارد و ممکن است در دراز مدت سیستم بهداشت و درمان توان پاسخگویی خود را در مقابل آن از دست بدهند.

رضایی کمبود مراکز ۱۶ ساعته، کمبود تخت های بستری و تخت های مراقبت ویژه، محدودیت توان غربالگری و ابتلای کادر بهداشت و درمان به ویروس کرونا را از موارد نگران کننده در مقابله طولانی مدت با کرونا عنوان کرد.

وی افزود: تاکنون بیش از ۱۵۰ نفر از کادر بهداشت و درمان کشور به علت ابتلا به کرونا به شهادت رسیده اند و بضاعت نیروها نیز کاسته می شود و هر روز هزینه های تامین سلامت بیشتر خواهد شد. این شرایط می طلبد که مردم همکاری بیشتری داشته و رعایت پروتکل های بهداشتی را داشته باشند.

وی افزود: اگر پروتکل ها را رعایت نکنیم، شرایط از کنترل خارج می‌شود، بنابراین اصرار داریم که همه مردم پروتکل های بهداشتی را رعایت کنند.

رضایی تصریح کرد: حتی در وضعیت سفید هم باید دستورالعمل های بهداشتی را رعایت کنیم و به همین دلیل در بسیاری از کشورها (حدود ۱۲۰ کشور در دنیا) که در شرایط سفید هم قرار دارند استفاده از ماسک اجباری است.

وی افزود: در همین راستا از همه مردم می‌خواهیم در موارد غیر ضروری از منزل خارج نشوند، حتماً فاصله‌گذاری اجتماعی رعایت شود، شستشوی مکرر دست‌ها با آب و صابون صورت گیرد و رعایت بهداشت مواد غذایی در کنار رعایت بهداشت فردی انجام شود.

رضایی تصریح کرد: همچنین توصیه می شود مردم از ترددهای غیرضروری و عدم تماس با بیمار یا فرد ناقل خودداری کرده و حتما از ماسک استفاده کنند.

این مسئول افزود: ضد عفونی کردن وسایلی مانند انگشتر، موبایل، عینک و سطوح از سایر موارد قابل توصیه است. همچنین باید از مسافرت کردن تا اطلاع ثانوی خودداری شود.

رضایی از مردم خواست تا از رها کردن ماسک و دستکش در محیط کوچه و خیابان خودداری کرده و حتما این لوازم را در نایلون یا کیسه فریزر در بسته قرار داده و در سطل زباله بیندازند.

این مسئول خاطرنشان کرد: به نظر می رسد 65 درصد مردم رعایت پروتکل های بهداشتی را دارند، اما این عدد باید افزایش یافته و تمام مردم جامعه این پروتکل ها را رعایت کنند.

رضایی به رتبه ششم استان کرمانشاه در بحث غربالگری اشاره کرد وافزود: کادر بهداشت و درمان در این زمینه نهایت همکاری را دارند و مردم نیز باید در این زمینه مدافعان سلامت خود را یاری کنند.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار