کد خبر: ۸۸۱۳۰۶
تاریخ انتشار: ۰۸ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۹:۱۵ 29 July 2020
 

تابناک/ سامان بدر: سخنگوی وزارت بهداشت روز هفتم مرداد به طور رسمی گیلان را در بین استان هایی با وضعیت هشدار کرونا اعلام کرد. در دو ماه گذشته روسای علوم پزشکی گیلان به کرات از افزایش بستری شدگان در این استان و وضعیت هشدار خبر داده بودند، ولی در منابع رسمی وزارت بهداشت به آن اشاره نمی شد. البته مشخص است همچنان سیل بستری شدگان در اسفند و فروردین گذشته با وضعیت امروز قابل قیاس نیست، همان طور که اخبار غیررسمی نیز حکایت از آن دارد که تعداد فوت شدگان کرونا در گیلان نیز بسیار کمتر از گذشته است.

اما سوالی که اینجا مطرح است  که در مقابل چنین وضعیت هشداری چه برخوردی لازم است و آیا تنها قرار است به هشدارهای سطحی و آموزشی و تبلیغ ماسک بسنده شود؟ هرچند ماسک گذاشتن از جمله مواردی است که تمام دنیا به آن تاکید دارد، ولی به نظر می رسد در تاثیرگذاری آن در ایران اغراق نیز شده است و تا حدود زیادی تنها گذاشتن ماسک جای همه محدودیت های لازم را گرفته است. ابتدای شیوع کرونا که ماسک کمیاب شده بود صداوسیما برنامه های مختلفی را پخش می کرد که ماسک داشتن برای همه الزامی نیست. ولی حال ماسک تنها امری است که تبلیغ می شود. جالب است خود وزیر بهداشت می گوید «کرونا ماهیت شتر، گاو، پلنگی دارد و ویروسی پیچیده است» با این تفاسیر چگونه ماسک می تواند در این زمینه تنها سلاحی باشد که برای مقابله با ویروس کرونا به آن تاکید می شود.
آن چه بیشتر از همه در مورد کرونا به ویژه در استان گیلان ناراحت کننده است عدم شفافیت لازم در مورد مبتلایان است. این از همان ابتدای کرونا که علوم پزشکی تا روز انتخابات ورودش را تکذیب می کرد مورد نقد بود و حالا نیز ادامه دارد. زمانی دکتر قربانی نماینده وزیر بهداشت در استان از مرگ 200 نفر به دلیل ابتلا به کرونا خبر داد که چند ساعت بعد آن را به مرگ به دلیل بیماری های ریوی تغییر داد. مشخص است که بخش اعظم مرگ و میرهای ذکر شده متعلق به بیماران کرونایی بود، اما ظاهرا ایستادگی بسیاری برای عدم پوشش آن مطرح بود. همان طور که در مورد منشا کرونا در استان گیلان نیز ماه ها مسائلی مطرح شده بود که در نهایت از زبان رئیس جمهور اعلام شد که منشا آن دانشجویی(ورود دانشجوی بدون قرنطینه دانشگاه ووهان به گیلان) و ورزشی( احتمالا حضور مدرسین چینی در مسابقات وزنه برداری جام نامجو) است. هیچ کدام از سیزده نماینده گیلان هنوز از وزیر ورزش سوال نکره اند که علت اصرار بر حضور این مدرسین چینی در مسابقات به چه دلیل بوده است.

حالا هم که از وضعیت هشدار در استان گیلان صحبت می شود هیچکس نمی داند که منظور چیست. روسای علوم پزشکی هر روز همان اخبار روز قبل خود را کپی می کنند که تعداد مبتلایان و بستری شدگان افزایش پیدا کرده است. دیگر خیلی جزئی تر بگویند اعلام می کنند که بیست درصد بیماران از مسافران هستند. ولی نمی گویند که این تعداد بستری شده بیمارستان از کدام شهرستان ها هستند. چگونه مبتلا شدند و میانگین سنی آن ها چیست. هیچ بانک اطلاعاتی مناسبی به مردم اعلام نمی شود. علوم پزشکی هم سخنگو دارد، هم روابط عمومی، رئیس و معاون بهداشتی هم هر روز صحبت می کنند. استاندار و مقامات دیگر نیز هستند. ولی با همه این مدیران، ما  هنوز چیزی از کرونای «شترگاو پلنگ» مورد ادعای وزیر بهداشت نمی دانیم. خود وزیر می گوید« اگر در قم و گیلان پیک جدید داشته باشیم نشان از تفسیر متفاوتی است» احتمالا منظور وزیر این باشد که شاید در گیلان و قم به این نتیجه رسیده بودند که بسیاری از مردم به آن مبتلا شده بودند و حالا پیک جدید می تواند معادلات آن ها را تغییر دهد. این که چگونه وارد این پیک می شویم هم نامشخص است. فقط باید دعا کنیم که به قول وزیر بهداشت وارد «سیاهچاله» نشویم.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار