پژوهشگران اسپانیایی ابداع کردند
پژوهشگران اسپانیایی، روش جدید و کم‌هزینه‌ای برای کنترل کیفیت مواد غذایی ابداع کرده‌اند که با محیط زیست نیز سازگاری دارد.
کد خبر: ۸۸۱۷۳۲
تاریخ انتشار: ۰۹ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۹:۰۰ 30 July 2020

روش کم‌هزینه‌ای برای کنترل کیفیت مواد غذایی

به گزارش خبرگزاری تابناک قزوین و به نقل از فیز، "کوکسیدیا" (Coccidia)، نوعی بیماری روده‌ای است که گروه‌های متفاوتی از حیوانات را تحت تاثیر قرار می‌دهد. این بیماری، جذب مواد مغذی و رشد را مهار می‌کند و به مرگ حیوان منجر می‌شود؛ در نتیجه می‌تواند ضررهای مالی قابل توجهی را در صنایع دامی به همراه داشته باشد.

برای مقابله با این بیماری معمولا آنتی‌بیوتیک‌هایی مانند "کوکسیدیواستات‌ها" (coccidiostats) تجویز می‌شوند. اگرچه این داروها موثر هستند اما اگر تراکم آنها در محصولات غذایی و منابع حیوانی بالا باشد، می‌توانند به بروز بیماری‌های قلبی- عروقی در انسان منجر شوند.

گروهی از پژوهشگران "دانشگاه کوردوبا" (University of Cordoba) در اسپانیا، روش جدیدی برای شناسایی و استخراج این آنتی‌بیوتیک‌ها از غذاهای حیوانی ابداع کرده‌اند.

"سولداد گونزالز" (Soledad González)، سرپرست این پژوهش گفت: این روش می‌تواند همه گروه‌ آنتی‌بیوتیک‌های "یونوفر" (ionophore) را در همه منابع غذایی حیوانی شناسایی کند. این نخستین باری است که چنین کاری در این پروژه پژوهشی صورت می‌گیرد.

در این روش، از حلال‌های ابرمولکولی غیر سمی موسوم به "SUPRAS" استفاده شده است که ظرفیت بالایی در بهبود استخراج آنتی‌بیوتیک‌ها دارند و هزینه تولید را نیز کاهش می‌دهند.

گونزالز ادامه داد: این نوع حلال‌ها، امکان استخراج بقایای آنتی‌بیوتیک و پاکسازی نمونه را به طور همزمان فراهم می‌کنند.

وی افزود: این یک روش کم‌ هزینه و سازگار با محیط زیست است که حجم کمی از حلال‌های آلی را به کار می‌گیرد؛ در حالی که روش‌های متداول آزمایشگاهی، حجم گسترده‌ای از حلال‌ها را مورد استفاده قرار می‌دهند.

پس از به کار گرفتن این روش جدید در محصولات متفاوتی مانند تخم مرغ، شیر و گوشت ثابت شد که این روش، کارآیی لازم را برای کنترل کیفیت غذا دارد و می‌توان از آن در آزمایشگاه‌های کنترل کیفیت محصولات غذایی استفاده کرد.

این پژوهش، در مجله "Food Chemistry" به چاپ رسید.

منبع : مهر

برچسب ها: کیفیت ، نگهداری ، بیماری
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار