کد خبر: ۸۸۲۹۰۱
تاریخ انتشار: ۱۲ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۹:۰۱ 02 August 2020

 

رشته‌های منسوخ شده صنایع‌دستی گیلان احیاء می‌شود

تابناک/گروه استان‌ها- مدیرکل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری گیلان از احیاء رشته‌های منسوخ شده صنایع‌دستی خبر داد و گفت: توجه به صنایع‌دستی از مهاجرت معکوس روستائیان جلوگیری می‌کند.

مسعود حلاج‌پور در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در رشت، با بیان اینکه برای ایجاد اشتغال و نیز مهاجرت معکوس روستاییان در گیلان با توجه به نیروی کارآمدی که در این استان داریم، توجه به صنایع‌دستی می‌تواند نتیجه‌بخش باشد اظهار داشت: گیلان پتانسیل‌های وسیعی در بخش گردشگری دارد که باید از آن بهترین استفاده را ببریم.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی گیلان و گردشگری گیلان به یکی از روستاهای استان به نام روستای عنبران و پرونده گلیم‌بافی این روستا نیز اشاره کرد و ابراز داشت: در این روستا چیزی در حدود 880 کارگاه فعال گلیم‌بافی دایر است از سوی دیگر بیش از 900 نفر از بانوان در این روستا به حرفه بافت گلیم مشغول هستند.

حلاج‌پور با اشاره به اینکه با توجه به ظرفیت‌هایی که در گیلان وجود دارد این استان می‌تواند به محلی برای برگزاری دائمی نمایشگاه‌های هنرهای سنتی در سطح ملی و بین‌المللی تبدیل شود تصریح کرد: با ثبت روستای قاسم‌آباد در استان گیلان شاهد اتفاقات بسیار خوبی در این روستا هستیم که توانسته برای اهالی شغل و درآمد ایجاد کند.

وی یکی از موضوعاتی که به‌صورت جدی در استان گیلان به ویژه در حوزه صنایع‌دستی آن دنبال می‌شود را مهارت‌آموزی اعلام کرد و در همین زمینه ابراز داشت: موضوع آموزش با همکاری سازمان فنی و حرفه‌ای در استان گیلان به خوبی پیگیری می‌شود و میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری گیلان آن را در اولویت قرار داده است.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی گیلان و گردشگری گیلان به یکی از برنامه‌های این دستگاه در حوزه هنر صنایع‌دستی اشاره کرد و گفت: راه‌اندازی کارگاه‌ها، فروشگاه‌ها و نمایشگاه‌های دائمی در شهرهای گیلان با استفاده از ظرفیت‌های بالقوه و فضاهای بلااستفاده، به ویژه مدارس بلا استفاده یکی از اهداف ما محسوب می‌شود.

وی اقدامات میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری گیلان در زمینه صادرات صنایع‌دستی استان و راه‌های توسعه هر چه بیشتر آن را برشمرد و اظهار داشت: برگزاری سمینار تخصصی در مورد آشنایی با ظرفیت‌های موجود تولیدات صنایع‌دستی استان و توسعه صادرات آن از جمله اقداماتی است که انجام آن همچنان استمرار دارد.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری گیلان با بیان اینکه در حال حاضر تعداد 80 رشته صنایع‌دستی در سطح استان رایج است عنوان کرد: در راستای احیای رشته‌های منسوخ شده نیز برنامه‌های متنوع و گسترده‌ای مانند توانمندسازی جوامع محلی از طریق تسهیل‌گران و برگزاری دوره‌های آموزشی در استان گیلان اجرا می‌شود.

حلاج‌پور تجهیز کارگاه‌ها و برگزاری نمایشگاه‌های ترویجی را از دیگر اقدامات اداره کل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری گیلان برای احیاء رشته‌های منسوخ شده صنایع‌دستی ذکر کرد و افزود: نوآوری و به‌روزسازی صنایع‌دستی از طریق برگزاری دوره‌های آموزشی طراحی نیز از دیگر اقداماتی است که در دستور کار قرار دارد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار