مدیرکل غله قم گفت: بر اساس اعلام کارشناسان بهداشت و استاندارد، گندم، آرد و نان تولیدی در این استان همیشه بالاتر از استاندارد ملی کشور بوده است.
کد خبر: ۸۸۳۱۵۵
تاریخ انتشار: ۱۲ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۷:۰۲ 02 August 2020

به گزارش تابناک قم، بهزاد رادمنش افزود: کارشناسان معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و اداره استاندارد بر کیفیت گندم نظارت جدی دارند و به‌صورت مکرر مراتب مطلوب بودن کیفیت گندم و نان استان را مورد تاکید قرار داده‌اند.

وی اضافه کرد: نان تولیدشده توسط نانوایان قم نیز که حاصل آرد تولیدشده کارخانه‌هاست، همیشه در رتبه اول و دوم کشوری بوده است که حاصل پیگیری‌های اداره غله در تامین گندم باکیفیت می‌باشد.

وی ادامه داد: کارخانه‌ها مکلف به تولید آرد استاندارد متناسب با رسته نان هستند و سبوس سنگک ۱۲ درصد، لواش و تافتون ۱۵ درصد و بربری ۱۸ درصد است.

رادمنش ادامه داد: استان قم در بین ۳۱ استان کشور نسبت به پیگیری کاهش سبوس‌گیری گندم در کارخانه‌ها پیشرو می‌باشد.

وی با اشاره به تلاش برای تغییر فرهنگ مصرف نان در استان، گفت: اتحادیه نانوایان و نانواها در این زمینه مقاومت می‌کردند، زیرا هر چه درصد سبوس آرد افزایش یابد، فرآیند عمل‌آوری خمیر سخت‌تر می‌شود.

وی افزود: نانواها برای پخت نان خوشمزه باکیفیت باید نسبت به انجام عمل خمیر آرد زمان بیشتری صرف کنند، درحالی‌که برخی از جوهر قند و جوش‌شیرین برای تخمیر آرد استفاده می‌کنند.

رادمنش با تاکید بر این‌که هر کارخانه‌ای در تولید آرد برخلاف استانداردها عمل کند، تخلف کرده است، ادامه داد: کارشناسان بهداشت، استاندارد و اداره غله به‌صورت مرتب از کارخانه‌ها بازدید می‌کنند که در این بازدیدها بهداشت فردی، بهداشت محیط، تجهیزات و تولید آرد بررسی می‌شود.

وی با اشاره به این‌که برای تغییر فرهنگ مصرف نان، باید بستر آن فراهم شود، تصریح کرد: مردم تصور می‌کردند هر چه نان سفیدتری به منزل ببرند، ‌بیشتر به خانواده لطف کرده‌اند؛ درحالی‌که هر چه نان سفیدتر باشد ارزش غذایی کمتری دارد.

تمهیدات لازم برای تامین کالاهای اساسی در قم صورت گرفته است

وی با بیان این‌که ذخیره استراتژیک گندم باید ۲ ماه باشد، گفت: این مساله در استان قم با مشکل مواجه نشده و همواره در بدترین شرایط چهار ماه ذخیره موجود بوده است و مشکلی در زمینه حمل و توزیع نداشتیم.

مدیرکل غله قم ادامه داد: در زمینه تامین و افزایش موجودی کالاهای اساسی مثل برنج، روغن و شکر و تنظیم بازار این محصولات در سطح بازار، تمهیدات لازم را انجام می‌دهیم تا مشکلی به وجود نیاید.

وی با اشاره به کم‌توجهی‌های صورت گرفته برای تامین زیرساخت‌های مورد نیاز استان در انبار کالاهای اساسی،‌ گفت: استان قم فاقد انبار ذخیره‌سازی کالاهای اساسی است و با وجود این‌که انباری از نظر ملکی متعلق به اداره غله می‌باشد، ولی سازمان دیگری این ملک را تصرف کرده بود.

به گفته وی، این انبار باز پس گرفته‌شده و فرآیند نوسازی انبار قم در دست اقدام است که تا پایان تابستان جاری به بهره‌برداری می‌رسد.

رادمنش با بیان این‌که قم فاقد کارخانه روغن‌کشی و قند است، ادامه داد: ذخیره‌سازی اقلامی مانند کلزا و دانه‌های روغنی به دلیل نبود انبار مشکل است و این کالاها پس از خرید بلافاصله باید به کارخانه سایر استان‌ها منتقل شود.

وی خاطرنشان کرد: سیستم حمل‌ونقل غله نیز با مشکلات عدیده‌ای از نظر تعداد و نیاز به بازسازی و نوسازی خودروها مواجه است، به همین دلیل کامیون‌های حامل بدون فوت وقت تخلیه می‌شود و مجددا در سامانه حمل‌ونقل قرار می‌گیرد.

استان قم فقط یک سیلو دارد

وی با اشاره به وجود یک سیلو در استان قم، بیان کرد: استان قم با توجه به جایگاه ویژه‌ای که در سطح کشور دارد، نیازمند تعداد بیشتری سیلو است تا بتواند ذخیره کالاهای اساسی استان را تامین نماید.

رادمنش افزود: در این شرایط اگر حادثه غیرمترقبه‌ای رخ دهد، سیلو دچار مشکل خواهد شد.

‌وی اضافه کرد: بخش خصوصی برای ساخت سیلو اقدام کرد، ولی به دلیل مبلغ بالای عوارض درخواستی از سوی شهرداری، این فرد از ساخت سیلو انصراف داد.

وی ادامه داد: از سوی دیگر، در گذشته سیلو متصل به خط سراسری راه‌آهن بوده، ولی به دلیل بی‌تدبیری در سال‌های گذشته خط راه‌آهن از سیلو جداشده و با وجود مکاتبات متعدد و قول مدیر راه‌آهن، هنوز اقدامی صورت نگرفته است.

به گفته مدیرکل غله قم، یکی از مجهزترین آزمایشگاه‌های گندم کشور در سیلوی قم ایجاد شده و به دستگاه نمونه‌بردار اتوماتیک مجهز است که سرعت، دقت و کیفیت را افزایش می‌دهد.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار