به مناسبت روز خبرنگار؛
بازگشایی انجمن صنفی روزنامه‌نگاران یکی از مهم‌ترین وعده‌های روحانی برای خبرنگاران و روزنامه‌نگاران در سال ۹۶ بود که محقق نشد.
کد خبر: ۸۸۴۹۳۷
تاریخ انتشار: ۱۷ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۴:۰۶ 07 August 2020

گزارش روز خبرنگار

به گزارش تابناک سمنان: بازگشایی انجمن صنفی روزنامه نگاران یکی از مهم‌ترین و اساسی‌ترین وعده‌های روحانی برای خبرنگاران و روزنامه‌نگاران در سال ۹۶ بود.

این انجمن در زمان رئیس دولت اصلاحات با مشکلاتی همراه بود حتی روزنامه نگاران و خبرنگاران در دولت احمدی نژاد هم سعی کردند تا قفل این انجمن شکسته شود، اما موفق نشدند.

با روی کار آمدن روحانی، روزنامه‌نگاران به شعار بازگشایی انجمن صنفی امیدوار شدند، به همین علت در بهمن سال ۹۲ حدود ۷۷۰ خبرنگار در نامه‌ای به رئیس جمهور خواستار بازگشایی انجمن صنفی روزنامه‌نگاران شدند.

 

گزارش روز خبرنگار

از دولت اصرار، از قوه قضائیه انکار!

روحانی در اولین نشست خبری خود از بازگشایی انجمن صنفی روزنامه‌نگاران به عنوان یکی از شاخص‌های رفع فضای امنیتی کشور یاد کرد؛ اما غلامحسین محسنی اژه‌ای، سخنگوی قوه قضائیه در آخرین روز‌های سال ۹۲ با بازگشایی انجمن صنفی مخالفت کرد.

این در حالی است که علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی دولت یازدهم هم یک سال بعد یعنی ۲۶ خرداد سال ۹۳ بیان کرد که دولت هیچ مشکلی در زمینه بازگشایی انجمن صنفی روزنامه نگاران ندارد.

همچنین حسام الدین آشنا مشاور فرهنگی رئیس جمهور هم در ۳۱ تیر سال ۹۳ درباره بازگشایی این انجمن بیان کرد که ممکن است بازگشایی انجمن صنفی روزنامه‌نگاران رخ ندهد‌.

آشنا معتقد است که جامعه‌ی روزنامه‌نگاران حق دارد که یک تشکل صنفی قدرتمند داشته باشد، توسط این دولت به رسمیت شناخته شده است.

با توجه به اینکه دولت اصرار بر بازگشایی انجمن صنفی روزنامه‌نگاران دارد، و كماكان اعلام می‌کند که‌ مشکلی برای بازشگایی انجمن ندارد؛ سوال اینجاست که چرا تا به امروز ارگان‌های مخالف با این بازگشایی دلیل مخالفت خود را مطرح نکردند؟ به هرحال خبرنگاران و روزنامه‌نگاران برای ادامه کار خود حداقل به خانه‌ای نیازمند هستند؛ خانه‌ای که نام آن «انجمن صنفی روزنامه نگاران است».

البته، علی ربیعی وزیر پیشنهادی کار دولت دوازدهم در ۲۶ مرداد سال ۹۶ درباره علت باز نشدن انجمن صنفی روزنامه‌نگاران بیان کرد که  طبق ۴ ملاقاتی که با دادستان کل کشور داشتم، نامه‌ای رسمی از سوی دادستان تهران ارسال شده که نمی‌توان انجمن صنفی را بازگشایی کرد.

گزارش روز خبرنگار

چرا بازگشایی انجمن صنفی برای روزنامه نگاران اهمیت دارد؟

با بازگشایی انجمن صنفی، بخشی از مشکلات حقوقی و صنفی روزنامه نگاران ایرانی پیگیری و یا در مواقعی رفع می‌شود و همچنین این انجمن می‌تواند با  وضعیت صنفی و امنیت روزنامه نگاران در ارتباط باشد؛ اکثر اعضای انجمن صنفی قصد داشتند به مشکلاتی همچون ناامنی شغلی،  مسائل رفاهی، بازنشستگی، بیمه و مسکن بپردازند.

طبق گفته برخی کارشناسان، «انجمن صنفی روزنامه نگاران ایران» تنها انجمن صنفی برای روزنامه نگاران است و هر انجمن صنفی دیگری غیر قانونی است.

وعده‌ای برای خبرنگاران که خبری از آن نشد!

وعده‌ای مهم اما در سایه فراموشی دولت!

وعده بازگشایی انجمن صنفی روزنامه نگاران تفاوت زیادی با دیگر شعارها و وعده‌های روحانی دارد و آن این است که دولت برای تحقق وعده خود حتی برنامه، جلسه، کارگروه و حتی تماس تلفنی هم با مسئولان ذیربط نداشته است زیرا تا به امروز خبری در ارتباط با تدابیر یا رایزنی دولت جهت بازگشایی انجمن صنفی توسط رسانه‌ها منتشر نشده است.

همچنین با توجه به اینکه روزنامه‌نگاران و خبرنگاران نقش بسیار مهم در روند کاری دولت و دیگر مسئولان برای بازنشر خبرهایشان دارند لازم است که رئیس جمهور حداقل به خواسته این قشر توجه ویژه‌ای داشته باشد و پاسخ به مطالبه روزنامه‌نگاران همراه با سکوت و بی اعتنایی نباشد.

امید است که دولت ، امسال پس از بزرگداشت روز خبرنگار در پی اتخاذ تدابیری جهت تحقق وعده روزنامه‌نگاران قرار گیرد تا در کارنامه وعده‌های خود نشانه‌ای از وجود خبرنگاران و اهمیت آنها در دولت تدبیر و امید نمایان شود.

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید:

اینستاگرام تابناک سمنان

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار