کد خبر: ۸۸۴۹۸۶
تاریخ انتشار: ۱۷ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۴:۴۲ 07 August 2020

 

تابناک/خبرگزاری مهر – گروه استان‌ها: در چرخش ایام به ۱۷ مرداد روز خبرنگار رسیدیم، روزی که مسئولان، خبرنگاران را بازوهای توانمند دستگاه‌های اجرایی، وجدان بیدار، زبان گویای جامعه و … می‌نامند، اما چه بسیار جلساتی که پس از برگزاری، مسئول عنوان کرده رسانه‌ای نشود، بخشی انعکاس پیدا نکند و گاه جلسه‌ای بدون حضور خبرنگار برگزار شده است.

اینها درد دل اکثر خبرنگاران استان است، استانی با بیش از ۲۰۱ نشریه مکتوب، ۱۸۸ پایگاه خبری و ۱۶ خبرگزاری. از نظر آماری گیلان جز استان‌های برتر کشور در زمینه‌های رسانه‌ای و فرهنگی است و بسیاری از نویسندگان و روزنامه نگاران صاحب نام و صاحب قلم کشور به این دیار تعلق دارند.

عدم برخورداری از امنیت شغلی، بیمه، سختی کار، مشکلات اقتصادی، تأمین معیشت و عدم پاسخگویی برخی مسئولان به پرسش‌های مطرح شده بخش بسیار کوچکی از مشکلات خبرنگاران گیلانی و ایرانی است. حال که امسال به دلیل کرونا مراسم تجلیل از خبرنگاران گیلانی به روز نامعلومی موکول شد، درد خبرنگار در دلش ماند و گوشی برای شنیدن دردهایش نیافت. این امر بهانه‌ای شد تا گوشی باشیم برای شنیدن اندکی از مشکلات این قشر که انعکاس دهنده مشکلات مردم به مسئولان هستند.

گزینشی عمل کردن روابط عمومی ادارات

همچنین یکی از خبرنگاران فعال و جوان خبرگزاری فارس در انزلی با گلایه مندی از گزینشی عمل کردن برخی مسئولان روابط عمومی‌های ادارات، گفت: برخی از این روابط عمومی‌ها برای پوشش اخبار دستگاه‌های خود سلیقه‌ای عمل کرده و برای پوشش اخبار مهم از خبرنگاران فعال دعوت نمی‌کنند و ارتباط لازم را با رسانه‌ها نمی‌گیرند.

امیر حسین ضیایی بی ثباتی شغلی، بیمه، برخوردهای سلیقه‌ای و عدم انتقاد پذیری برخی مسئولان را بخش کوچکی از مشکلات خبرنگاران عنوان و متذکر می‌شود: خبرنگاران نیز باید با مطالعه بیشتر و تجربه اندوزی بر دانش خود بیافزایند تا در انتقال درست اخبار موفق عمل کنند.

وی در ادامه خواستار تشکیل انجمن صنفی و اتحادیه خبرنگاران شد و افزود: تشکیل انجمن صنفی علاوه بر ساماندهی و سازماندهی خبرنگاران می‌تواند کمک مؤثری برای احقاق حق فعالان این عرصه باشد.

بی ثباتی شغلی مشکل خبرنگاران

خبرنگار صدا و سیما در رضوانشهر نیز که از سال ۹۵ وارد این حرفه شده است به خبرنگار مهر گفت: بسیاری از خبرنگاران برای پرداخت هزینه‌های اولیه خود مانند حق بیمه در مضیقه هستند و برخی با قطع سرانه درمان چشم امیدشان به روزهای بازنشستگی است.

هادی طهماسبی افزود: اگر پای درد دل اکثر خبرنگاران که بنشینید از درآمد اندک، افزایش هزینه‌های زندگی و عدم ثبات شغلی می‌نالند.این بی ثباتی شغلی را می‌توان در وضعیت پیچیده «مهتاب ره» یکی از خبرنگاران فعال استان که با بیماری سختی دست به گریبان است به خوبی مشاهده کرد. این خبرنگار فعال مدتها است در بستر بیماری است و باید هزینه‌های گزافی برای درمان بپردازد به همین منظور و به بهانه روز خبرنگار نماینده مردم تالش، رضوانشهر و ماسال، فرماندار و جمعی از مسئولان شهرستانی دیداری با این بانوی خبرنگار داشتند.

او که در خانه‌ای استیجاری با اجاره‌ای بالا زندگی می‌کند دل نوشته‌ای را به مناسبت روز خبرنگار قرائت کرد و از دردها و رنج‌های بیماری اش گفت.

ره گفت: ما دسترنج زحمات خود را می‌خوریم و وامدار کسی نیستیم، اما محبت دوستانی که دستمان را گرفتند فراموش نمی‌کنیم. احوالپرسی‌ها و یاد کردن‌های مسئولان و همکاران عرصه خبر مایه دلگرمی است.

رایزنی برای پرداخت حق بیمه تکمیلی خبرنگاران گیلانی

معاون امور فرهنگی و مطبوعاتی ارشاد گیلان در گفتگو با خبرنگار مهر به پرداخت ناکافی حقوق و دستمزد از سوی نشریات و بنگاه‌های خبری به خبرنگاران، پرداخت حق بیمه، عدم ثبات شغلی و … اشاره کرد و گفت: بسیاری از خبرنگاران مستاجرند و تا پاسی از شب مشغول کار، آنها در بسیاری از جلسات صبح و عصر حضوری فعال دارند اما با این وجود با مشکلات اقتصادی زیادی مواجه هستند.

حسین ابراهیمیان افزود: به دلیل مراجعات هر روزه و ارتباط تنگاتنگی که با خبرنگاران دارم مشکلات آنها به بخشی از دغدغه‌های روزانه‌ام تبدیل شده است.

وی با بیان اینکه مدیران نشریات از حمایت و مزایای بیشتری نسبت به خبرنگاران برخوردار هستند و از سوبسیدها، یارانه و تسهیلات بهره می‌برند، ادامه داد: صاحبان نشریات در صورت بیمه پنج نفر از خبرنگاران خود می‌توانند از سایر مزایایی که دولت برای آنها در نظر گرفته نیز استفاده کنند.

ابراهیمیان با اشاره به اینکه خبرنگاری به عنوان مشاغل سخت و زیان آور به تأیید و تصویب رسیده است، افزود: آن دسته از خبرنگارانی که از طریق دفاتر نشریات خود بیمه شده‌اند از مزایای بازنشستگی پس از ۲۰ سال فعالیت برخوردار می‌شوند.

وی در ادامه با اشاره به اینکه مدیران نشریات اگر تا ۱۰ نفر از خبرنگاران خود را بیمه کنند مزایای بیشتر به آنها تعلق می‌گیرد، اضافه کرد: متأسفانه اغلب از این کار سرباز می‌زنند و خبرنگاران زیر نظر صندوق اعتباری هنر خود حق بیمه‌هایشان را پرداخت می‌کنند.

معاون فرهنگی و مطبوعاتی ارشاد گیلان تاکید کرد: سال‌های گذشته رایزنی‌هایی با استانداری گیلان جهت پرداخت بیمه‌های تکمیلی خبرنگاران صورت گرفت و قول‌های مساعدی نیز داده شد اما اجرایی نشد.

ابراهیمیان در خصوص پرداخت تسهیلات تا سقف ۱۵ میلیون تومان برای خبرنگاران نیز اظهار کرد: بازپرداخت بالای این تسهیلات و در آمد اندک خبرنگاران امکان بهره گیری از این تسهیلات را سخت کرده است و خانه مطبوعات گیلان به دنبال راه حلی برای این مشکل است.

پیگیری مطالبات خبرنگاران از مسئولان استانی و کشوری

مدیر عامل خانه مطبوعات گیلان نیز تأمین معیشت و بیمه خبرنگاران را عمده ترین مشکلات فعالان این عرصه عنوان و در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: رسانه‌های محلی و کوچک توانایی لازم برای استخدام و پرداخت کارمزد مکفی به خبرنگاران فعال ندارند و اغلب تعداد کمی را تحت پوشش بیمه قرار می‌دهند.

کریم خرسندی به حمایت صندوق اعتباری هنرمندان برای بیمه بخش زیادی از جامعه رسانه‌ای استان اشاره کرد و گفت: متأسفانه اغلب رسانه‌های گیلان علی رغم استفاده از معافیت حق بیمه با مشکل مواجه هستند در حالی که رسانه‌های بزرگ کشوری از منابع دولتی و درآمدهای جانبی بهره می‌برند.

وی با بیان اینکه پس از شیوع ویروس کرونا وضعیت رسانه‌های گیلان مطلوب نیست، اظهار کرد: متأسفانه به دلیل شرایط موجود، آگهی‌های برندهای بزرگ به رسانه‌ها قطع شد و هم اکنون رسانه‌ها از محل آگهی‌های دولتی، ثبتی و گزارش آگهی روزگار می‌گذرانند.

خرسندی با اشاره به اینکه کرونا شرایط را برای فعالیت خبرنگاران سخت‌تر و محدودتر کرده و موجب شده درآمدها تقلیل یابد، ادامه داد: در این ایام همه کسب و کارها متحمل خسارت شده‌اند اما این خسارت‌ها در رسانه‌ها مشهود تر بود به همین منظور یکی از درخواست‌ها و انتظارات ما از مسئولان مربوطه تقویت این حوزه است.

وی همچنین پرداخت تسهیلات با بهره کم را یکی دیگر از مواردی عنوان کرد که باید پیگیری و عملی شود، عنوان کرد: پرداخت این گونه کمک‌های موردی، مسکنی بر روی درد خبرنگاران است استفاده از مزایای بازنشستگی از عمده ترین مطالبات فعالان این عرصه می‌باشد.

عضویت ۲۹۰ خبرنگار گیلانی در خانه مطبوعات

خرسندی در ادامه با بیان اینکه تعدد نشریات و رسانه‌های ارتباط جمعی به غنای فرهنگی جامعه کمک می‌کند، افزود: این رسانه‌ها از فضای بازی که ایجاد شده برای اعتلا و کیفیت سازی محتوای رسانه‌های خود استفاده کنند.

وی با اشاره به اینکه کیفیت‌ها از دل کمیت‌ها زاده می‌شوند، آنچه باقی می‌ماند باید مورد حمایت مسئولان قرار گیرد، گفت: در حال حاضر استان گیلان حدود ۲۰۰ پایگاه خبری دارد که تعدادی از آنها فعال هستند به صورت پراکنده و موضوعی به اطلاع رسانی مشغولند.

مدیرعامل خانه مطبوعات گیلان با بیان اینکه این خانه در سال ۷۶ تأسیس و در سال ۸۴ به ثبت رسید و از اولین خانه‌های مطبوعات کشور است که در حال حاضر ۲۹۰ عضو دارد، ادامه داد: برگزاری جشنواره ملی مطبوعات به میزبانی منطقه آزاد، اعزام ۴۲۰ نفر از خبرنگاران به سفر مشهد مقدس و پرداخت هدایای مناسبتی و حمایت‌های مادی و معنوی و معیشتی از خبرنگاران برخی از اقدامات خانه مطبوعات گیلان در این سال‌های بوده است.

بی شک اگر «مهتاب ره» و بسیاری از خبرنگاران این دیار از امنیت شغلی و درآمد مکفی برای اداره یک زندگی داشتند، شرایط الان به گونه‌ای دیگر بود. خبرنگاران زحمت کش گیلان نیاز دارند صدایشان شنیده شود و قوانینی برای حمایت از این قشر زحمت کش تدوین و تصویب شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار