به گزارش تابناک تبریز،  حسن روحاني روز چهارشنبه ١٥ مرداد در جلسه هيات دولت گفت: "در جلسه دیروز سران قوا تصمیمات و نتایج مهمی گرفته شد که پس از به نتیجه رسیدن در هفته آینده و موافقت مقام معظم رهبری اعلام می شود که گشایشی اقتصادی در کشور بوجود می آید"

هر چند در اين اظهارات سربسته روحاني اشاره اي به جزييات اين موضوع نشده بود اما اظهارات رييس مجلس ، در روز بعد مهر تاييدي بود بر خبري كه رييس جمهور از دستور كار جلسه اخير سران قوا داده بود.  

محمد باقر قاليباف روز پنجشنبه  در گفت‌وگوی زنده تلویزیونی، با اشاره به اولویت مجلس برای بهبود معیشت مردم در ماه‌های آینده، گفت: "ما بحث اقتصاد مردمی را به عنوان مهم‌ترین موضوع  در دستور کار داریم و با قوای دیگر این هماهنگی کامل هست که دست به دست هم دهیم  و مشکلات معیشتی و در حوزه مربوط به اشتغال و ثبات اقتصادی که یک ضرورت جدی است را حل و فصل کنیم.
"
وی افزود: "مهار کردن شرایطی که امروز واقعا شرایط قابل قبولی نیست و مردم را به زحمت انداخته و حتی در جاهایی مردم را به سختی انداخته است، اولویت ماست" 

قاليباف تصريح كرد : "طرح‌هایی در دستورکار است که خبرهای خوبی را در این زمینه در حوزه سامان‌بخشی اقتصاد، چه در حوزه بازار بورس، بازار ارز و چه در حوزه ریال و بازار پول، اولویت‌هایی است که مدنظر است و مطمئن هستم که آینده خوبی را پیش رو داریم، البته راه سختی هم پیش روی ماست"

با اين حال در سخنان رييس مجلس هم اشاره مستقيمي به طرح تدارك ديده شده براي وعده مورد نظر ديده نمي شود و همين امر هم طبيعتا رسانه ها و برخي كارشناسان اقتصادي را در اين زمينه به گمانه زني واداشت. 

برخي از برنامه دولت براي دادن سهام عدالت به جاماندگان اين سهام گفتند. برخي هم با استناد به اظهارات رييس دفتر رييس جمهور طبق معمول از گشايش ديپلماتيك در روابط خارجي و حتي پذيرش اف اي تي اف گفتند! 

رییس دفتر رییس جمهور گفته بود: با علامت‌هایی که از کشورهای اروپایی و آسیایی و دیگران دریافت کرده‌ایم، در ماه‌های پایانی تحریم قرار داریم.

واعظی همچنین با اشاره به تحریم‌ها نيز گفت: امیدواریم در ماه‌های آینده شرایط تحریمی کشور تغییر کند زیرا هدف آنهایی که ما را تحریم کردند تسلیم شدن ایران طی ۳ الی ۴ ماه بود اما الان ۲.۵ سال گذشته است و ما در این مدت علاوه‌بر اینکه تسلیم نشدیم، اتکایمان به خودمان نیز افزایش یافت. 

با اين حال برخي رسانه هاي اقتصادي در اين زمينه به  فروش اوراق ارزی با پایه نفت و یا همان پیش فروش نفت ااشاره مي كنند كه بر اساس آن دولت نفت دو سال آتی را به مردم می فروشد و در تاریخ سررسید با نرخ دلار روز و قیمت نفت روز اقدام به بازپرداخت به مردم می‌کند؛ نكته اي كه به اعتقاد اين رسانه ها هر چند ممكن است اقدام مثبتي تلقي شود اما در اينكه گشايش بزرگي باشد ترديد وجود دارد.

با توجه به مجموعه اظهارات رييس جمهور و رييس مجلس به نظر مي رسد طرح دولت فارغ از جزييات آن مشاركت دادن مردم و سهيم كردن آنان در فعاليت هاي اقتصادي و دارايي هاي دولت باشد كه روند تدريجي آن در قالب عرضه هاي اوليه در بورس آغاز شده است و احتمالا قرار است در طرح جديد شدت بگيرد. موافقان اين گمانه به اين بخش از سخنان رييس جمهور استناد مي كنند:

"عرضه‌های اولیه در هفته آتی بسیار مهم است و از وزرای دولت تقاضا دارم که این مهم را انجام دهند که در یک عرضه ۶۲۰ و در عرضه دیگر ۷۶۳ میلیارد عرضه شد. از همه وزرا تقاضا می‌کنم عرضه‌های اولیه را انجام دهند و در هفته‌ای که گذشت در یک عرضه ۶۲۰ میلیارد و در یک عرضه ۷۶۳ میلیارد سهام عرضه شده مردم خریدند و باز هم این کار انجام می‌گیرد و ان‌شاءالله شاهد یک تحول و تحرک بسیار خوب در زمینه مسائل اقتصادی خواهیم بود"

در هر حال بايد تا روز موعود منتظر ماند و ديد كه دولت چگونه و با چه پيشنهادي مي خواهد گره از كار فروبسته معيشت مردم بگشايد؟!/الف