کد خبر: ۸۸۵۳۰۶
تاریخ انتشار: ۱۸ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۸:۰۹ 08 August 2020

آمارها می گوید؛ تهران بمب آسیب های اجتماعی شده است!

در این پژوهش پراکنش آسیب‌های جرم‌زا مانند سرقت، زورگیری، قتل، خودکشی، اعتیاد و انحرافات جنسی در شهر تهران مورد بررسی قرار گرفته است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی حزب تدبیر و توسعه ایران اسلامی، یافته‌های کلی این مطالعه نشان داد تراکم آسیب‌های اجتماعی به طور کلی در مناطق جنوبی شهر تهران بیشتر است و مناطق شمالی شهر آسیب‌های اجتماعی بسیار کم‌تری دارند.

در بین مناطق ۲۲گانه شهر تهران، به ترتیب مناطق ۱۵، ۱۲، ۱۸، ۱۷، ۱۹، ۲۱، ۱۶، ۱۱، ۱۳، ۱۰، ۹، ۸، ۷، ۵ و ۴ بیشترین آسیب‌های اجتماعی و مناطق ۱، ۲، ۳، ۶ و ۲۲ شهر تهران کمترین میزان آسیب اجتماعی را داشته‌اند.

➖بررسی پراکنش خودکشی نشان می‌دهد که منطقه ۱۵ بیشترین میزان خودکشی را به خود اختصاص داده است.
➖مناطق ۱۲ و ۱۷ دارای بیشترین میزان زورگیری هستند
➖از کل مناطق تهران فقط دو منطقه ۳ و ۶ دارای اعتیاد خیلی کم و سه منطقه ۵، ۴ و ۱۱ میزان اعتیاد کمی دارند و بقیه متوسط به بالا است.
➖مناطق ۲۱، ۲۲، ۹، ۱۵، ۱۶ و ۱۲ بیشترین میزان قتل را دارند.
➖انحرافات جنسی در مناطق ۴، ۵، ۸، ۱۵، ۱۷ و ۲۲ خیلی زیاد، در مناطق ۱، ۱۶، ۱۸، ۱۹ و ۹ زیاد، در مناطق ۲، ۶، ۷، ۱۳، ۱۴، ۲۰ و ۲۲ متوسط و در مناطق ۱۱ و ۱۲ کم و در منطقه ۳ خیلی کم گزارش شده است.

تفسیر خبر:
تحلیل مناسب الگو‌های فضایی آسیب‌های اجتماعی از مسائل حیاتی شهر‌ها است. پانزده منطقه از بیست و دو منطقه درگیر شدیدترین آسیب ها است.

۱- آسیب‌های اجتماعی در شهر تهران عمدتا هویت منطقه‌ای و محله‌ای دارند و دیگر از حالت فردی خارج شده است. این نشان دهنده ی وجود پتانسیل های هر منطقه است.

۲- رفع آسیب های اجتماعی که در طول زمان ایجاد شده اند در مدت کوتاه زدودنی نیست حتی اگر فاسدها و قاتل ها و دزدها پاکسازی شوند فساد و قتل و دزدی ریشه دار است. به قول محسن رضایی، عضو تشخیص مصلحت نظام سیاست های اقتصادی اشتباه ما فقیر زدایی است نه فقر زدایی!

۳- موارد متعددی میتواند به بهبود شرایط کمک کند مثلاً سالها پیش در یکی از نقاط شهرها در نزدیکی یک کتابخانه قدیمی که مرکز پخش مواد بود دولت با ایجاد یک پل و پارک مدرن توانست بازدارندگی از اعتیاد ایجاد کند چراکه پخش کننده ها محیط را برای خود ناامن دیدند و از منطقه متواری شدند. از همین رو، اقدامات متعدد نرم، نیمه سخت و سخت اگر چه نمی تواند شرایط را بهبود ببخشد ولی بازدارندگی ایجاد خواهد کرد و به نظر می رسد ممکن ترین اقدام دولت در شرایط فعلی باید بازدارندگی باشد تا درمان.

۴- باید توجه داشت شهر‌های بزرگ از نظر گروه‌های قومی، پایگاه اجتماعی و اقتصادی، بافت ناهمگونی دارند اما نمی توان با ساده سازی مشکل راه حل سریع را در دستور کار قرار داد. معیشت و اقتصاد یکی از مهمترین دلایل مشکلات فعلی است.

۵- اقدام تحقیقات تهران می بایست در تمام شهرها در دستور کار قرار بگیرد تا هم اطلاع جامعی از کل شرایط کشور بدست آورد و هم نقطه به نقطه بتوان اقداماتی را در دستورکار قرار داد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار