اگر چه تعطیلی طولانی مدت باشگاه‌های ورزشی به دلیل شیوع کرونا مربیان ورزشی مازندران را با چالش درآمد مواجه کرده، ولی سبب بروز خلاقیت عده‌ای از آنها شده است تا بتوانند فعالیتشان را در فضای مجازی ادامه دهند.
کد خبر: ۸۸۵۶۶۰
تاریخ انتشار: ۱۹ مرداد ۱۳۹۹ - ۲۲:۳۱ 09 August 2020

یکی از نخستین مراکزی که همزمان با شیوع کرونا تعطیل شدند باشگاه‌های ورزشی بودند، پس از فروکش کردن موج نخست کرونا، باشگاه‌های ورزشی تقریبا ۲۰ روز مجدد شروع به فعالیت کردند هر چند که مراجعه‌کننده چندانی نداشتند. شاید از بیم کرونا، روزانه یک یا ۲ نفر به باشگاه می‌رفتند. با موج دوم کرونا، باشگاه‌های ورزشی دوباره تعطیل شدند. برخی مربیان ورزشی، فعالیت خود را به فضای مجازی منتقل کردند و برخی دیگر هم منتظر بازگشایی مجدد باشگاه‌ها هستند تا شغل از دست داده خود را دوباره به دست آورند ، اما تکلیف کرونا مشخص نیست.

تبدیل چالش به فرصت

یک مربی ورزشی در گفت و گو با ایرنا اظهار کرد: باشگاه‌های ورزشی جزو نخستین مراکزی بودند که همزمان با شیوع کرونا تعطیل شدند و این تعطیلی همچنان ادامه دارد.

مصطفی قلی‌زاده افزود: آن دسته از مربیان که شغل دوم ندارند و فعالیت ورزشی شغل ثابت آنها بود اکنون ماه‌هاست که تنها محل درآمد خود را از دست داده‌اند.

وی با اشاره به اینکه سعی کردیم چالش به وجود آمده را به فرصت تبدیل می‌کنیم، گفت: با تعطیلی باشگاه‌های ورزشی، فعالیت بدنی اغلب مردم کاهش یافت و با استفاده از فضای مجازی سعی کردیم ورزش در خانه را گسترش دهیم.

این مربی یوگا با بیان اینکه ویدئوهایی را در قالب آموزشگاه مجازی تولید کردیم، ادامه داد: معلوم نیست کرونا چه وقت قصد رفتن دارد و به همین دلیل به مربیان توصیه می‌کنیم برنامه‌های ورزشی خود را از طریق فضای مجازی در اختیار هنرآموزان خود قرار دهند و مردم هم باید خود را با این شرایط تطبیق دهند و از ورزش غافل نشوند.

وی با اشاره به اینکه مشکلات زیرساختی و همچنین مسائل مربوط به اینترنت برای اشاعه ورزش در فضای مجازی وجود دارد، یادآور شد: دولت در زمینه گسترش اینترنت پرسرعت اقداماتی انجام داده و امیدواریم اینترنت پرسرعت، دسترسی راحت‌تری برای عموم مردم داشته باشد.

قلی‌زاده گفت: همان طور که صدا و سیما برای بخش‌های مختلف آموزشی، زمان و برنامه اختصاص داده است برای ورزش هم زمان اختصاص دهد تا مربیان ورزشی با حضور در این برنامه‌ها فعالیت خود را ادامه دهند.

وی خاطرنشان کرد: در شرایط امروز بخش اعظمی از مربیان ورزشی، نیازمند نگاه ویژه دولت هستند و امیدواریم این اتفاق به زودی رخ دهد.

فضای مجازی بستر جدید ورزش همگانی

رئیس هیات ورزش‌های همگانی مازندران در گفت و گو با ایرنا اظهار کرد: همزمان با شیوع ویروس کرونا از اسفند ماه سال گذشته و تعطیلی باشگاه‌های ورزشی و بوستان‌ها، در هیات ورزش‌های همگانی هم تمامی مسابقه‌ها و رویدادها تعطیل شد.

رهام ابوطالبی با بیان اینکه از همان ابتدا به فعالیت در فضای مجازی روی آوردیم، افزود : تهیه ویدئوهای آموزشی و اجرای برنامه زنده در فضای مجازی از سوی مربیان ورزشی صورت گرفت.

رئیس هیات ورزش‌های همگانی مازندران با اشاره به اینکه برای جلب مشارکت بیشتر مردم، پویش "ورزش در خانه" را راه‌اندازی کردیم، گفت: در این پویش، از شهروندان درخواست کردیم از ورزش در خانه، ویدئو تهیه کرده و برای ما ارسال و جایزه دریافت کنند.

این مسئول با بیان اینکه با همکاری صدا و سیمای مرکز مازندران، در برنامه صبحگاهی "صواحی" آیتم "یک، دو، سه، ورزش" توسط هیات ورزش‌های همگانی انجام می‌شود، تصریح کرد: مربیان ما با حضور در این برنامه، برای مخاطبان حرکت‌های ورزشی اجرا می‌کنند.

ابوطالبی با اشاره به راه‌اندازی پویش "آوای ورزش در همسایگی"، ادامه داد: این طرح را به شکل پایلوت در ۲ مجتمع مسکونی زیتون و ۶۰۰ دستگاه ساری به مدت ۲ هفته در حال اجرا هستیم و پس از ارزیابی میزان موفقیت، در دیگر مجتمع‌های مسکونی هم گسترش می‌دهیم.

وی درباره این پویش گفت: مربیان ما با هماهنگی مدیریت مجتمع مسکونی، با استفاده از سیستم صوتی در فضای باز که قابلیت فعالیت بدنی دارد حاضر می‌شوند و حرکات ورزشی انجام می‌دهند، چنانچه افرادی مایل باشند می‌توانند با رعایت پروتکل‌های ستاد ملی کرونا و حفظ فاصله فیزیکی و یا از درون خانه‌های خود به ورزش بپردازند.

رئیس هیات ورزش‌های همگانی مازندران با اشاره به راه‌اندازی پویش "آماده باش"، اظهار کرد: در این پویش از طریق فضای مجازی به گسترش نشاط اجتماعی، کاهش استرس و افزایش تحرک بدنی می‌پردازیم.

وی با بیان اینکه در کمیته‌های مختلف مانند کمیته بازی کودکان، لیوان‌چینی، دومینو، پرواز کایت و دیگر موارد، ویدئوی آموزشی تهیه کرده‌ایم و از طریق فضای مجازی در اختیار شهروندان قرار می‌دهیم، خاطرنشان کرد: به عنوان نمونه ویدئوی آموزشی ساخت کایت را تهیه کرده‌ایم و خانواده‌ها با کمترین امکانات می‌توانند ساعاتی را فرزند خود را با ساخت کایت سرگرم کنند.

ابوطالبی با اشاره به اینکه در سطح ورزش حرفه‌ای هم مربیان ما در حال تولید ویدئو هستند، افزود: در زمینه ورزش یوگا و پیلاتز که حرکت‌های آرامبخش و بازسازی کننده دارند هم مربیان ما برنامه‌های متفاوتی برای سنین مختلف، طراحی کرده‌اند.

رئیس هیات ورزش‌های همگانی مازندران با بیان اینکه برای در خانه ماندن مردم، چالش‌های مختلفی راه‌اندازی کردیم، گفت: چالش‌هایی از قبیل بیشترین روپایی در یک دقیقه و یا حرکت‌های تعادلی که مورد استقبال قرار گرفت و جوایزی هم اختصاص دادیم.

وی با اشاره به برگزاری مسابقه نقاشی کودکان با رویکرد ورزش، سلامتی و مبارزه با کرونا، خاطرنشان کرد: تمام تلاش ما در این مسیر بود برنامه‌هایی تهیه کنیم که مردم در خانه‌های خود بمانند و به سهم خود با کرونا مبارزه کنیم.

برخی مربیان، چالش را به فرصت تبدیل کردند، اگرچه باشگاه ورزشی تعطیل بود اما سراغ دوربین موبایل رفتند، ویدئو ضبط کردند و یا با استفاده از بستر فضای مجازی، برنامه زنده ورزشی اجرا کرده و مردم را به ورزش در خانه تشویق کردند. هرچند که شاید در وضعیت درآمد آنها تغییری به وجود نیامده باشد اما کفش‌ها را آویزان نکردند و با تلاش مضاعف به اشاعه ورزش پرداختند.

بحران درآمدی مربیان ورزشی در کرونا

ابوطالبی در بخش دیگری از این گفت و گو با بیان اینکه بیش از ۹۰ درصد مربیان رشته‌های مختلف ورزشی که در یکهزار و ۷۰۰ باشگاه مازندران مشغول به کار هستند زیر پوشش بیمه تامین اجتماعی نیستند، اظهار کرد: این مربیان با تعطیلی باشگاه‌ها، تمامی منابع درآمدی خود را از دست داده‌اند و روزهای سختی را سپری می‌کنند اما همچنان با تهیه برنامه ورزشی در شبکه‌های مجازی برای سلامت مردم تلاش می‌کنند.

وی با بیان اینکه از مسئولان انتظار داریم برای وضعیت مربیان ورزشی، تدبیری بیندیشند، افزود: اگر مربیان ورزشی تصمیم به تعویض صنف خود کنند شرایط ورزش آحاد جامعه در آینده با مشکل مواجه می‌شود.

رئیس هیات ورزش‌های همگانی مازندران با اشاره به اینکه همزمان با شیوع کرونا، باشگاه‌های ورزشی جزو نخستین مراکزی بودند که تعطیل شدند، تصریح کرد: مربیان در باشگاه‌های ورزشی، درصدی از درآمد را دریافت می‌کردند و حقوق ثابت و بیمه ندارند.

این مسئول درباره تسهیلات اختصاص یافته به باشگاه‌های آسیب دیده ناشی از شیوع کرونا، گفت: اعلام شده باشگاه‌های ورزشی به تعداد نیروهای بیمه شده، تسهیلات دریافت می‌کنند البته چنانچه این افراد ترک کار نکرده باشند؛ اگرچه اعلام شده باشگاه‌هایی که نیروی بیمه شده هم ندارند می‌توانند از این طرح استفاده کنند اما بانک‌ها توجیه نیستند و طرح را اجرا نمی‌کنند.

وی با بیان اینکه بسیاری از باشگاه‌های ورزشی نتوانستند از این طرح استفاده کنند چون نیروی بیمه شده ندارند، خاطرنشان کرد: برخی مالکان باشگاه‌های ورزشی به دلیل تداوم روند تعطیلی ناشی از کرونا، با ضررهای هنگفت مالی مواجه شده و مجبور شدند از ادامه این کار منصرف شوند و لوازم گران قیمت را به ارزانی بفروشند.

ابوطالبی با اشاره به اینکه شکل ثبت نام مربیان برای دریافت بیمه بیکاری هم با انتقاد همراه بود، ادامه داد: مربیان باید به شکل حضوری مراجعه کرده و مدارک خود را ارائه می‌کردند ضمن اینکه زمان کافی و اطلاع‌رسانی مناسب هم به این کار اختصاص داده نشد و برخی مربیان نتوانستند ثبت نام کنند هرچند که تسهیلات چندانی هم به مربیانی که ثبت نام کردند پرداخته نشد و مبالغ بیمه هم ناچیز بود و به برخی مربیان هم چیزی اختصاص نیافت.

وی خاطرنشان کرد: کسانی که برای سلامتی مردم زحمت کشیده و عمر خود را در راستای توسعه فعالیت‌های بدنی گذراندند امروز در بحران به سر می‌برند و در گذران مسائل روزمره زندگی با چالش مواجه هستند و دستشان به جایی نمی‌رسد، ما هم امکانات و بودجه‌ای برای حمایت از این افراد نداریم.

بحران مربیان بیکار و بدون درآمد و کم تحرکی بخش زیادی از جامعه، نیازمند توجه ویژه است تا اثرات زیانبار آن در آینده گریبانگیر جامعه نشود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار