کوزران از شهرهای تابعه شهرستان کرمانشاه در فاصله ۵۲ کیلومتری مرکز استان قرار دارد؛ گویا همین فاصله برای فراموش شدن این شهرستان در عرصه ورزش کافی بوده و در عرصه ساخت و توسعه زیرساخت های ورزشی، این شهر با جمعیت ۵ هزار نفر متمرکز و مرکزیت روستاهای بسیار زیاد اطراف خود با مشکل مواجه است.
کد خبر: ۸۸۷۶۷۳
تاریخ انتشار: ۲۵ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۵:۱۵ 15 August 2020

به گزارش خبرگزاری تابناک کرمانشاه به نقل از فارس ،کمبود امکانات ورزشی در شهرهای کشور یک مشکل است و در شهرهای پر از استعدادهای ورزشی، یک معضل بزرگ.

در این خصوص «یزدان آسیبه» یکی از مربیان ورزش‌های رزمی در کوزران کرمانشاه می‌گوید: در این شهرستان امکانات رفاهی بسیار زیادی وجود ندارد وجود یک باشگاه ورزشی در بخش ورزش‌های انفرادی می‌توانند نونهالان و نوجوانان بسیار زیادی را به خود جذب کند.

آسیبه در سال های گذشته با اجاره یک سالن اقدام به راه اندازی یک باشگاه ورزشی در زمینه رشته‌های انفرادی کرده است وی در این خصوص می‌‍گوید: با زحمات فراوان و با حمایت چند مربی ورزشی در شهرستان کوزران یک ملک شخصی را اجاره کرده و اقدام به راه اندازی یک سالن ورزشی کردیم، این سالن با استقبال بسیار زیاد ورزشکاران و خانواده‌های استان همراه شد به نحوی که در مدت کوتاهی مجموع ورزشکاران این سالن در رشته‌های مختلف به بیش از ۸۰۰ نفر رسید اما به علت عدم موافقت مالک سالن نتوانستیم فعالیت خود را ادامه بدهیم.

این مربی رزمی با بیان پیگیری های انجام شده جهت فراهم آوری یک سالن دیگر در این شهرستان می‌گوید: پس از عدم همکاری مالک ساختمان، برای خرید و اجاره املاک دیگر شهر اقدام کردیم اما با عدم کسب توفیق در این زمینه مواجه شدیم، سالن‌های در ابعاد و اشکال مختلف در این شهر وجود دارد که می‌توانند به باشگاه ورزش‌های انفرادی تبدیل شده و همگان از آن استفاده کنند اما ممانعت مسئولین این سالن‌ها در بخش خصوصی و دولتی مانع این کار می‌شود.

آسیبه با تشریح سرانجام فعالیت خود اضافه می‌کند: با توجه به عدم موفقیت در پیدا کردن فضای مناسب، باشگاه ورزشیی «سردار مقتدر» سنجابی با دارا بودن بیش از ۸۰۰ ورزشکار در چندین رشته ورزشی، ۵۹ قهرمانی کشوری در سطح آقایان ۲۳ قهرمانی کشوری در سطح بانوان به فعالیت خود پایان داد و پس از آن ورزشکاران رشته‌های فعال در آن باشگاه دوران بدون سالن خود را شروع کردند.

تمرین بوکس بودن کیسه در سالن فوتسال

محمدرضا علی پناه مربی بوکس شهر کوزران پس تشریح احوالات این رشته ورزشی در این شهرستان می‌گوید: من ورزش بوکس را از شهر کرمانشاه شورع کردم اما در شرایط فعلی رفت آمد هر روزه به شهرکرمانشاه واقعا سخت است، در مدت کوتاهی که باشگاه ورزش رزمی در این شهر برپا شد علاقمندان زیادی در این رشته ورزشی در باشگاه حاضر بودند، اتفاقا هزینه بسیار زیادی نیز جهت احداث رینگ و خرید کیسه بوکس برای آن سالن ورزشی صورت گرفته اما با توجه به عدم همکاری مالک، باشگاه تعطیل شد.

به نظر می‌رسد عدم نیاز سنجی صحیح از سوی مسئولین سازمان ورزش و جوانان، علیرغم اقدامات آنان در ایجاد زیرساخت‌های ورزشی یکی از مشکلات اصلی ورزش استان باشد.

علی پناه ادامه می‌دهد: از ملزومات اصلی رشته ورزش بوکس تمرین با کیسه است، پس از تعطیلی باشگاه ورزش‌های انفرادی ما تمرینات خود را در سالن انقلاب شهرستان که متخص رشته‌های توپی است ادامه دادیم اما باتوجه به کارکرد، سالن اجازه نصب کیسه و یا رینگ را نداریم، همین مساله باعث شد تعداد ورزشکاران رشته بوکس شهر کاسته شده و به کمتر از ۵ نفر برسد و این در حالی بود که در زمان فعالیت باشگاه با حجم انبوهی از استعدادهای توانا در رده‌های مختلف سنی مواجه بودیم.

این مربی بوکس یادآور می شود: این شهرستان دارای استعدادها و علاقمندان بسیار زیادی در رشته رزمی است، این موضوع به وضوح در زمان فعالیت باشگاه برای ما اثبات شد اما آموزش و موفقیت این استعدادهای ورزشی نیازمند سالن و زیرساخت مناسب در شهر کوزران است و ما از این نعمت بی بهره هستیم.

برای تمرین به زمین کشاورزی و پارک‌ها پناه بردیم!

کاوه اسفندیاری مربی کاراته شهر کوزران با بیان این مطلب که برای تمرین در رشته ورزشی کاراته به زمین‌های کشاورزی پناه بردیم،گفت: پس از تعطیلی باشگاه ورزش‌های رزمی، مدتی در پارک‌ها تمرین کردیم، مدتی در زمین‌های کشاورزی تمرین کردیم، اما تمرین کاراته در فضای باز بدون امکانات و تاتمی واقعا سخت است و نمی‌توان آن را به مدت طولانی ادامه داد.

این مربی کاراته برای رساندن احوال ورزش رزمی در کوزران دست به دامان فضای مجازی می‌شود اما نتیجه نمی گیرد، اسفندیاری با بیان این مطلب می‌گوید: پس از مدتی از تمرین در زمین‌های کشاورزی یک فیلم از این قدام تهیه کرده و آن را در فضای مجازی منتشر کردیم اما هیچ عکس العمل از طرف مسئولین استان جهت حل مشکل رشته‌های انفرادی صورت نگرفت.

وی در خصوص استعداد نونهالان شهر در کاراته می‌گوید: در مدت کوتاهی که باشگاه ورزش‌های رزمی فعال بود توانستیم مدال‌های مختلفی کسب کرده و عناوینی در سطح استان در پیدا کنیم و در صورت ادامه می‌توانستیم شاهد موفقیت ورزشکاران استان در رده‌های ملی باشیم اما تعطیلی باشگاه همه اهداف ما را از بین برد.

اسفندیاری با اشاره به وضعیت مالی مردم منطقه می‌گوید: شاید عده‌ای فکر کنند که ما به علت مسائل مالی به دنبال احداث باشگاه و گسترش ورزش در کوزران هستیم اما همه می‌دانند که عموم مردم این منطقه از اقشار ضعیف و کم درآمد هستند و شرایط مالی به ما اجازه نمی‌دهد از بسیاری از آنها حتی شهریه دریافت کنیم و باقی هزینه های دریافت شده را نیز سعی می‌کنیم خرج خرید «میت» و یا سایر ملزومات تمرین کنیم و به نحوی که به جرات می‌توانم بگویم من ریالی از شهریه بچه‌ها را به خانه نبرده‌ام.

تمرینات ورزش ملی در یک بالکن انجام می‌شود!

ورزشکاران رشته کشتی فعالیت خود را در یک بالکن در سالن چند منظوره انقلاب که مختص رشته‌های توپی است ادامه می‌دهند، «رامین قنبری» مربی کشتی شهر با بیان این مطلب ادامه می‌دهد: با توجه به علاقه بسیار زیاد شهرستان به رشته ورزشی کشتی، تشک کشتی را نصف کرده و در فضای بالکن سالن انقلاب که کمتر از ۷۰ متر است پهن کرده و تمرینات خود را در این فضا ادامه می‌دهیم؛ اما با وجود این فضای بسیار کوچک در سال گذشته و پیش از تعطیلی باشگاه‌های ورزشی به علت شیوع بیماری کرونا، بیش از ۸۰ ورزشکار در سنین مختلف در سه زمان در این باشگاه تمرین می‌کنند.

قنبری ادامه می‌دهد: حجم علاقمندان به ورزش در کوزران به نحوی بسیار زیاد است که ما مجبور شدیم، یک زمان بزرگسالان را تعطیل کرده و به رده‌های پایین تر اختصاص بدهیم چرا که تمام سعی و تلاش ما این است که از دور شدن نوجوانان و جوانان از فضای ورزش جلوگیری کنیم اما این بالکن ما را با محدویت‌های بسیاری مواجه کرده است.

این مربی کشتی در گواه وجود استعدادهای شهر کوزران به موفقیت تیم کوزران در مسابقات لیگ استان اشاره می‌کند و می‌گوید: تیم شهرستان کوزران توانست درمسابقات لیگ برتر کشتی کوزران شرکت کرده وبا اقتدار قهرمان شود اما نبود سالن ورزشی مناسب رشته ورزشی باعث جلوگیری جذب مخاطبان به ورزش در شهرستان می شود.

رئیس شورای شهر: مساحت فضای ورزشی بانوان تقریبا صفر است

رئیس شورای شهر کوزران در واکنش به انتقادات مطرح شده در خصوص نبود زیر ساخت ورزشی در شهر کوزران می گوید: شهر کوزران علیرغم دارا بودن حدود ۵ هزار نفر جمعیت و مرکزیت بیش از ۱۱۰ روستا دور نزدیک اطراف تنها یک سالن ورزش چند منظوره توپی دارد و از لحاظ زیرساخت ورزشی در شرایط مناسبی به سر نمی‌برد.

«بهروز قبادی» در پاسخ به این سئوال که سرانه ورزشی در شهر کوزران به چه میزان است، می گوید: در کل منطقه ما تنها یک سالن ورزشی سقف بلند داریم به دلیل عدم وجود زیرساخت مناسب فضای مناسب بانوان، بسیاری از بانوان شهر از ورزش دور شده‌اند؛ البته در دوره کوتاهی که باشگاه سردار مقتدر احداث شد اقدمات خوبی در بخش بانوان شکل گرفت اما با توجه به فروش ملک و عدم تعامل مالک، این فعالیت‌ها ابتر ماند.

رفع مشکل زیرساخت ورزشی در شهر کوزران نیازمند حمایت مسئولین استانی است، قبادی با بیان این مطلب می‌گوید: در شهر کوزران زمین‌های مناسبی در جهت احداث ورزش‌های انفرادی وجود دارد و ما این امکان را داریم که در صورت حمایت مسئولین استان با مالکان خصوصی نیز گفت‌وگو کنیم و حتی می‌توان با تهیه یک نقشه مناسب از فضای اطراف سالن انقلاب استفاده کرده و مجموعه ورزش‌های انفرادی را احداث کرد.

قبادی یادآور می شود: درشهر کوزران تنها یک پارک وجود دارد و احداث زیرساخت‌های مناسب ورزشی می‌تواند زمینه تفریح سالم جوانان و نوجوانان شهر و روستاهای اطراف را در هر دو بخش بانوان و آقایان فراهم کند اما تخصیص و تامین بودجه احداث این سالن همت مسئولین استان را طلب می‌کند و مجموعه شورای شهر و شهرداری در صورت نیاز با تمام توان از این اقدام حمایت می‌کند.

به نظر می‌رسد عدم نیازسنجی صحیح از سوی مسئولین سازمان ورزش و جوانان، علیرغم اقدامات آنان در ایجاد زیرساخت‌های ورزشی یکی از مشکلات اصلی ورزش استان باشد.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار