مدیرکل دامپزشکی استان ایلام:
مدیرکل دامپزشکی استان ایلام از وجود کانون‌هایی از بیماری تب سه روزه در ایلام خبر داد و گفت: دامداران محل تجمع حشرات را از محل نگهداری دام از بین ببرند.
کد خبر: ۸۸۸۰۲۴
تاریخ انتشار: ۲۶ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۳:۳۰ 16 August 2020

به گزارش تابناک ایلام؛ دکتر وهاب پیرانی اظهار کرد: در حال حاضر با توجه به تغییرات جوی و سبب‌شناسی بیماری، کانون‌هایی از بیماری «تب سه روزه» میان دام ها در استان وجود دارد و خوشبختانه با توجه به پاسخ مناسب این بیماری به درمان علامتی تلفات دام های مبتلا به این بیماری بسیار پایین است.

وی در خصوص علت شیوع بیماری گفت: بیماری تب سه روزه (BEF) یک بیماری ویروسی مختص گاو و گاومیش است که به وسیله حشرات منتقل می‌شود و بین انسان و حیوان مشترک نیست.

مدیرکل دامپزشکی ایلام تصریح کرد: بیماری تب سه روزه در نقاط گرمسیری و نیمه گرمسیری و متعاقب آغاز فصل گرما و فعالیت حشرات و بندپایان بروز می‌کند اما این بیماری گذرا بوده و قابل‌درمان است.

پیرانی ادامه داد: واکسیناسیون صرفاً به‌عنوان تنها روش مؤثر کنترل BEF در دنیا مطرح بوده و واکسن فعلی واکسن ویروس غیرفعال شده تب سه‌روزه است که که در حال حاضر در استان موجود است.

وی در خصوص احتمال سرایت بیماری به مناطق دیگر گفت: این بیماری یک بیماری عفونی و غیر واگیر است ولی با توجه به شدت گرمای هوا و همچنین رطوبت بالا و ازدیاد حشرات ناقل امکان رخداد بیماری وجود دارد و تنها راه انتقال محتمل بیماری از طریق نیش ناقلان است.

مدیرکل دامپزشکی استان تصریح کرد: انجام واکسیناسیون در دو نوبت قبل از شروع فصل گرما در دام‌های شیری و استقبال از واکسیناسیون به موقع، رعایت بهداشت دام و سم‌پاشی به موقع جایگاه نگهداری دام‌ها برای از بین بردن ناقلان از جمله اقدامات مؤثردر کنترل بیماری است.

پیرانی گفت: از بین بردن محل تجمع حشرات مانند آب‌های سطحی در اطراف مراکز نگهداری دام‌ها و ایجاد امکانات برای رفاه دام مانند دستگاه خنک‌کننده، از دیگر اقدامات مؤثر در این زمینه است.

وی تصریح کرد: پایش و مراقبت بیماری توسط اکیپ‌های شهرستانی به صورت روزانه، آموزش و ترویج دامداران، اطلاع رسانی به دامداران از طریق رسانه ها و صداو سیما و انتشار اینفوگرافی و بروشور در فضای مجازی، مکاتبه وبرگزاری جلسات با اتحادیه‌های دامداران و توزیع سم بین دامداران روستایی از جمله کارهای بوده که تاکنون برای مقابله با این بیماری انجام شده است./ح

 

ایسنا

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار