اکبری خاطرنشان کرد که استان فارس با مرکزیت شیراز در زمینه عمل‌های پیوند کلیه، کبد، قلب، معده، روده، پانکراس، پوست و .... جایگاهی ویژه در کشور، منطقه و حتی جهان دارد.
کد خبر: ۸۹۰۶۱۷
تاریخ انتشار: ۰۱ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۸:۳۶ 22 August 2020

تابناک فارس به نقل از ایسنا:علی اکبری شنبه اول شهریور و به مناسبت روز پزشک، در جمع خبرنگاران، ضمن تبریک این روز به پزشکان، گفت: نقش تاثیرگذار و بسیار با اهمیت پزشک و کادر درمانی در جامعه را طی هفت ماه گذشته و با شیوع کروناویروس، شاهد بوده‌ایم.

او با بیان اینکه همانند سراسر جهان و نقاط مختلف ایران، کادر درمانی در استان فارس، با ایثار و از خودگذشتگی برای مقابله با کروناویروس، در صحنه حضور داشته است، گفت: هفت ماه گذشته نقطه عطفی در تاریخ پزشکی بود.

اکبری با اشاره به جایگاه با اهمیت شیراز در حوزه درمان، خاطرنشان کرد: اگر به پیام مدیرکل سازمان بهداشت جهانی به مناسبت روز پزشک دقت کنیم، مشاهده خواهیم کرد که دکتر تدروس، مشخصا از شیراز نام‌برده و این نشان دهنده اثرگذاری این شهر در حوزه پزشکی جهان است.

ایجاد بیمارستانها و توسعه تخت‌های بستری

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی شیراز با بیان اینکه طی هفت سال گذشته، تحولات خوبی در زمینه توسعه خدمات درمانی، ایجاد و بهبود زیرساخت‌ها و ارتقاء کمی و کیفی تجهیزات پزشکی در استان فارس حادث شده است و ضمن یادآوری اینکه در استان فارس ۴۳ بیمارستان دولتی و ۱۵ بیمارستان خصوصی تحت مدیریت دانشگاه علوم پزشکی شیراز قرار دارد، گفت: بیش از ۸ هزار تخت بستری عادی و هزار تخت بستری ویژه، در استان وجود دارد.

اکبری گفت: طی هفت سال گذشته شاهد راه‌اندازی ۹ بیمارستان دولتی و خصوصی و سه بیمارستان جایگزین در استان فارس احداث و افتتاح شده که موجب اضافه شدن ۱۲۷۲ تخت به ظرفیت درمانی این استان شده است.

شیراز قطب پیوند اعضا

وی جایگاه برتر استان فارس در زمینه پیوند اعضا را یادآور و متذکر شد: از ابتدای سال ۹۲ تا پایان سال ۹۸ تعداد ۱۰ هزار و ۶۲۳ مورد عمل پیوند عضو در فارس انجام شده است.

اکبری خاطرنشان کرد که استان فارس با مرکزیت شیراز در زمینه عمل‌های پیوند کلیه، کبد، قلب، معده، روده، پانکراس، پوست و .... جایگاهی ویژه در کشور، منطقه و حتی جهان دارد.

به گفته‌ی معاون علوم پزشکی شیراز، راه‌اندازی مرکز جامع درمان بیماری‌های صعب‌العلاج و مزمن نظیر تالاسمی، ام‌اس، پروانه‌ای و ... را به عنوان اقدامی تاثیرگذار در هفت سال اخیر دانست و گفت: طی این مدت، ۲۳ بخش دیالیز جدید با ۸۰ تخت در فارس افتتاح شده است.

اکبری از راه‌اندازی هفت بخش دیالیز صفاقی به عنوان یک اقدام تاثیرگذار در کاهش مراجعه مبتلایان به نارسایی کلیه یاد و اضافه کرد: در این روش با تعبیه دستگاهی در بدن بیمار، امکان انجام دیالیز روزانه توسط خود بیمار در منزل، فراهم می‌شود.

معاون درمان علوم پزشکی شیراز، ایجاد سامانه پایش مراقبت‌های درمانی یا MCMC و سامانه صدور پروانه در علوم پزشکی شیراز را از اقدامات مهم سالهای اخیر برشمرد و گفت: یکی دیگر از اقدامات مناسب اجرایی شده، راه‌اندازی مرکز جامع دندانپزشکی قطب‌الدین با ۱۱ یونیت است که به صورت شبانه روزی به بیماران خدمات ارائه می‌دهد.

اکبری با بیان اینکه طی سال‌های اخیر ۲۱ مرکز مراقبت پرستاری با مجوز و نظارت علوم پزشکی شیراز تاسیس شده است، گفت: اجرای ۲ برنامه برای کاهش مرگ و میر ناشی از سکته قلبی و مغزی، از اقدامات شاخص علوم پزشکی شیراز به شمار می‌رود که در قالب یک برنامه کشوری اجرایی شده است.

تحول در تجهیزات بیمارستانی

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی شیراز همچنین از خرید ۲۲۰ میلیارد تومان تجهیزات پزشکی شامل دستگاه‌های ام آر آی، سیتی اسکن، آنژیو، سونوگرافی، اکو، تشخیصی آزمایشگاهی و رادیولوژی طی هفت سال گذشته خبر داد و این اقدام را موجب ارتقاء کیفیت خدمات تشخیصی و درمانی به بیماران دانست.

راه‌اندازی دفتر یا واحد جلب مشارکت‌های توریست درمانی از دیگر اقداماتی بود که اکبری به آنها اشاره کرد که با اتکاء به آن، ضمن معرفی توانمندی‌های پزشکی فارس، زمینه جذب بیماران از سایر کشورها، فراهم می‌شود.

اکبری به ایجاد مرکز تشخیص زودهنگام و غربالگری سرطان هم اشاره و اضافه کرد: از سال ۹۳ با اجرای بسته‌های سلامت، شاهد کسب عناوین برتر از سوی بخش‌های مختلف دانشگاه علوم پزشکی شیراز در کشور بوده‌ایم.

انجام ۱۲۵ هزار زایمان طبیعی

او یکی از اقدامات مهم را ترویج زایمان طبیعی و تلاش برای کاهش تعداد زایمان‌ها به روش سزارین دانست و گفت: در این راستا شاهد انجام ۱۲۵ هزار زایمان به شکل طبیعی و در نتیجه کاهش مخاطرات ناشی از سزارین خصوصا در مادرانی که اولین زایمان خود را انجام می‌دهند، بوده‌ایم.

اکبری با اشاره به اینکه یکی از شاخص‌های ارزیابی وضعیت بهداشت کشورها، میزان مرگ و میر زنان باردار براثر عوارض بارداری است، گفت: برای ارتقاء این شاخص، یک تیم ارزیاب تحت نظارت علوم پزشکی شیراز راه‌اندازی شد که به شکل شبانه‌روزی به زنان باردار، خدمات ارائه می‌دهد و اگر یک مادر باردار به هردلیل دچار مشکل شود، یک گروه مراقبت و درمان را عهده دار خواهد شد.

کاهش ۵۰ درصدی مرگ مادران باردار

وی با یادآوری اینکه سال ۱۳۹۵ شیراز در این زمینه به عنوان دانشگاه برتر انتخاب شد، گفت: در نتیجه اقدامات و تلاش‌های انجام شده، سال گذشته شاهد کاهش ۵۰ درصدی مرگ و میر زنان باردار در استان فارس بودیم.

اکبری، حمایت از زوج‌های نابارور با راه‌اندازی مرکز آی وی اف در بیمارستان حضرت زینب(س) شیراز را هم یادآور شد و گفت: در مراکز بیمارستانی و زایشگاه‌های تحت نظارت علوم پزشکی شیراز، با هدف ترویج زایمان طبیعی، اتاقهای "ال دی آر" راه‌اندازی شد تا امکان حضور خانواده و بستگان نزدیک مادر باردار هنگام زایمان در کنار زائو، فراهم شود.

وی با بیان اینکه اختصاص ۶ دستگاه آمبولانس ویژه جابه جایی نوزادان نیازمند خدمات درمانی و پزشکی را از دیگر اقدامات شاخص علوم پزشکی شیراز طی هفت سال گذشته برشمرد.

به گفته اکبری، کاهش فرانشیز با هدف کاهش پرداختی شهروندان بابت خدمات پزشکی در مراکز دولتی از اقدامات موثر بوده به طوریکه میزان پرداختی بیماران بابت خدمات درمانی در مراکز دولتی بین ۳۰ تا ۴۰ درصد کاسته شده است.

معاون درمان علوم پزشکی شیراز همچنین از راه‌اندازی سه پایگاه اورژانس هوایی در شهرستان‌های آباده، شیراز و داراب تحت نظارت دانشگاه علوم پزشکی و راه‌اندازی این خدمت در شهرهای لار و جهرم، تحت نظارت دانشگاه یا دانشکده علوم پزشکی آن شهرستان‌ها به عنوان یک خدمت شاخص یاد کرد.

وی با اشاره به ایجاد مرکز آموزش احیاء از سه سال قبل در شیراز، راه‌اندازی مرکز دیس‌پچ اورژانس به عنوان یک مرکز کم‌نظیر در کشور را جزو یکی از خدمات بسیار مهم دانشگاه علوم پزشکی شیراز طی سال‌های اخیر دانست.

ابتلای ۱۵۰۰ نفر از کادر درمان به کووید۱۹ بدون فوتی

معاون درمان علوم پزشکی شیراز در ادامه ضمن قدردانی از کادردرمان استان فارس و کشور در هفت ماه گذشته و تلاش ایثار گونه انجام شده برای مقابله با کووید۱۹، گفت: طی این مدت ۱۵۰۰ نفر از اعضای کادردرمان در مناطق تحت مدیریت علوم پزشکی شیراز به کرونا مبتلا شدند.

اکبری با تاکید براینکه این آمار مربوط به شیراز و شهرستان‌های تحت مدیریت دانشگاه علوم پزشکی شیراز است، گفت: خوشبختانه تاکنون هیچ مورد فوت که علت آن ابتلا به کووید۱۹ باشد، در کادر درمانی این شهرستان‌ها ثبت نشده است.

معاون درمان علوم پزشکی شیراز با بیان اینکه طی ماه‌های گذشته خبر فوت ۲ همکار پزشک در فارس منتشر شد، گفت: اینکه علت فوت این همکاران ابتلا به کووید۱۹ بوده باشد، اثبات نشده است.

اکبری گفت: از کل ۱۵۰۰ نفر کادر درمان دانشگاه علوم پزشکی شیراز که به کووید۱۹ مبتلا شده‌اند، ۱۴۰ نفر نیروهای خدوم خدمات، ۳۴ نفر نیروهای تصویربرداری، ۵۰ نفر نیروهای آزمایشگاه، ۳۳۳ نفر سایر گروه‌های همکار و ۱۰۰ نفر پزشک بوده‌اند.

معاون درمان علوم پزشکی شیراز با قدردانی از خدمات پرستاران طی ماه‌های گذشته، خاطرنشان کرد: ۵۰ درصد از مبتلایان به کروناویروس در مراکز درمانی تابعه این دانشگاه، از کادر پرستاری بودند.

اکبری با تاکید براینکه انجام وظیفه خدمت رسانی به بیماران مبتلا به کووید۱۹، با پوشش حفاظتی، خصوصا در فصل تابستان بسیار سخت و طاقت فرساست، گفت: امیدوار هستیم که با همراهی مردم و همکاری تمام ارکان جامعه، شاهد قطع زنجیره انتقال بیماری کووید۱۹ و کاهش تعداد بیماران بستری باشیم و این فرصت را به کادر درمان بدهیم تا خستگی را از تن به در کنند.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی شیراز با بیان اینکه، کمبود دارو با همکاری وزارت بهداشت، برای بیماران مبتلا به کووید۱۹ وجود ندارند، گفت: مستهلک شدن توان مالی و انسانی، ۲ تهدید عمده‌ای‌ست که سیستم درمانی را در مواجهه با کروناویروس با مخاطره مواجه کرده است.

استهلاک نیروی انسانی و منابع مالی

اکبری با یادآوری اینکه روزانه یک میلیارد تومان برای تامین تجهیزات حفاظتی پرسنل و ملزومات تست کرونا در دانشگاه علوم پزشکی شیراز هزینه می‌شود، گفت: اگر منابع مالی با سرعت جبران و جایگزین نشود، به حتم مشکل ساز خواهد شد.

معاون دانشگاه علوم پزشکی شیراز، خستگی کادر درمان را یکی دیگر از مخاطرات جدی دانست و گفت: شهروندان متوجه باشند که خدمت رسانی با پوشش‌های حفاظتی توسط پزشکان و پرستاران و دیگر اعضای کادر درمان، بسیار سخت است.

اکبری با بیان اینکه کادر درمانی در شرایطی بسیار دشوار خدمات مطلوبی را تاکنون به بیماران ارائه داده‌اند، از مردم درخواست کرد که با رعایت اصول پیشگیری کننده از ابتلا به کرونا، ضمن حفظ سلامت خود، به بهترین شکل از کادر درمان و پزشکان، قدردانی کنند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار