مدیرکل اقتصاد و امور دارایی با انتقاد از عدم ارائه گزارش از سوی بانک‌های خصوصی استان درباره نسبت مصارف و منابع اظهار داشت: اینکه بانک‌های خصوصی آمارهای خود را به مدیریت ارشد استان اعلام نمی‌کنند یک آسیب است منابع استان نباید از استان خارج شود بلکه این سرمایه‌های مردم باید در سطح استان هزینه شود.
کد خبر: ۸۹۶۱۹۳
تاریخ انتشار: ۱۶ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۴:۴۸ 06 September 2020

تابناک فارس به نقل از تسنیم: بابک دایی با بیان اینکه فراخوان عضویت در هیئت مدیره شرکت سرمایه‌گذاری استانی سهام عدالت منتشر شده است و شرکت در این فراخوان برای کسانی که روش غیرمستقیم را برای مدیرت سهام انتخاب کرده‌اند آزاد است اظهار داشت: این شرکت با بالغ بر 12 هزار میلیارد تومان سرمایه بزرگ‌ترین شرکت بورسی استان است بنابراین اعضای هیئت مدیره آن باید افراد توانمند و متخصص باشند که بتوانند ارزش سهام این شرکت را چند برابر و از سرمایه مردم نگهداری کنند.

وی با اشاره به فرمان تاریخی مقام معظم رهبری برای آزادسازی سهام عدالت گفت: سه میلیون و 320 هزار نفر سهامدار سهام عدالت در استان فارس داریم که تقریبا 40 درصد این افراد روش مستقیم مدیریت سهام را انتخاب کردند و مابقی روش غیرمستقیم را برگزیده‌اند.

دایی با بیان اینکه عده‌ای که درخواست فروش سهام خود را داشته‌اند اعتراض دارند که پول فروش سهام عدالت آنها به صورت یک جا به حساب آنها واریز نشده است توضیح داد: سهام عدالت هر فرد متشکل از سهام 36 شرکت است که بانک یا کارگزاری باید 30 یا 60 درصد سهام هر کدام از این شرکت‌ها را بفروش برساند و پول آن را ظرف 48 ساعت به حساب سهامدار واریز کند.

وی افزود: سهام همه 36 شرکت به صورت یک جا به فروش نمی‌رسد و کارگزای و بانک نیز اجازه ندارند که پول را بیشتر از 48 ساعت نگه دارند که به صورت تجمیعی به حساب سهامدار واریز کنند به همین دلیل است که پول فروش سهام عدالت به صورت تدریجی به حساب سهامداران واریز می‌شود.

دایی افزود: توصیه ما این است که کسانی که روش مستقیم مدیریت سهام را انتخاب و کد بورسی دریافت کردند خودشان از طریق کارگزاری اقدام به فروش سهام عدالت کنند تا پول مستقیما به حساب شبایی که اعلام کرده‌اند واریز شود.

 

تعداد شرکت‌های بورسی فارس به 32 شرکت افزایش می‌یابد

مدیرکل اقتصاد و امور دارایی استان فارس با بیان اینکه در حال حاضر 28 شرکت استان فارس در بورس فعال هستند که این‌ها کمتر از یک درصد از منابع بورس کشور را در اختیار دارد و این شایسته استان فارس که 7.5 درصد وسعت کشور و 6 درصد جی دی پی کشور را دارد نیست اظهار داشت: 10 شرکت دیگر در حوزه صنعت،گردشگری، خدماتی، کشاورزی و غیره که ظرفیت ورود به بورس دارند در استان شناسایی شده تا از منابع مالی که در بورس است استفاده شود.

وی با بیان اینکه تاکنون موافقت 4 شرکت استانی دیگر برای ورود به بورس گرفته شده است، افزود: ورود این شرکت‌های به بورس یعنی تبدیل کاغذ به پول که این پول می‌تواند در قالب سرمایه در گردش و سرمایه ثابت برای راه‌اندازی پروژه‌های استانی استفاده شود.

دایی با بیان اینکه باید از ظرفیت بالای نقدینگی در حوزه بازار بورس و سرمایه درست استفاده کنیم گفت: دولت باید به بازار سرمایه عمق بخشد و شرکت‌های زیادی را وارد بورس کند که منابع آن‌ها در تولید هزینه شود.

تخفیف یک میلیونی صندوق دارا دوم به مردم

مدیرکل اقتصاد و امور دارایی استان فارس با بیان اینکه از 5 میلیون تومانی که مرم می‌توانند ای تی اف (صندوق دارا دوم) بخرند، یک میلیون تومانش تخفیف است اظهار داشت: همه مردم می‌توانند از این تخفیف یک میلیون تومانی بهره‌مند شوند.

عدم همکاری بانک‌های خصوصی با مدیران استانی

مدیرکل اقتصاد و امور دارایی با انتقاد از عدم ارائه گزارش از سوی بانک‌های خصوصی استان درباره نسبت مصارف و منابع اظهار داشت: اینکه بانک‌های خصوصی آمارهای خود را به مدیریت ارشد استان اعلام نمی‌کنند یک آسیب است منابع استان نباید از استان خارج شود بلکه این سرمایه‌های مردم باید در سطح استان هزینه شود.

وی با تاکید بر اینکه منابع بانکی باید در جهت تولید استان هزینه شود گفت: اگر درصدی از منابع بانکی از استان خارج می‌شود استاندار و مدیریت استان باید اطلاعات داشته باشد نه اینکه بانک‌های خصوصی اصلا در این زمینه به هیچ کس در استان پاسخگو نباشند و این خود یک چالش بزرگ است.

دایی با بیان اینکه بانک‌های خصوصی اطلاعات مصارف و منابع خود را به استاندار فارس هم نمی‌دهند، عنوان کرد: در همه استان‌ها این چالش وجود دارد که نظام بانک خصوصی تابع دولت در استان نیست با وجود اینکه امنیت‌اش را از ما می‌گیرد، از دستگاه‌های خدمات‌رسان ما استفاده می‌کند و منابع مردم استان را دریافت می‌کند ولی در جای دیگر هزینه می‌کند.

وی افزود: بانک‌های خصوصی می‌گویند ما اطلاعات خود را فقط به بانک مرکزی می‌دهیم و این باعث شده 22 بانک و موسسه خصوصی اصلا تابع کسی در استان نباشند.

مدیرکل اقتصاد و امور دارایی استان فارس گفت: استان فارس از نظر جذب منابع بانکی از متوسط کشوری بالاتر است که بخش زیادی از منابع نیز در بانک‌های خصوصی است ولی این بانک‌ها منابع خود را در جایی خارج از استان هزینه می‌کنند.

 

کمتر از 10 درصد درآمد میراث فرهنگی به فارس بازمی‌گردد

مدیرکل اقتصاد و امور دارایی استان فارس با بیان اینکه کمتر از 10 درصد درآمدهای اماکن تاریخی، میراثی و فرهنگی فارس به این استان بازمی‌گردد و وزارت میراث فرهنگی و گردشگری از محل درآمد حافظیه، تخت جمشید، سعدیه و غیره می‌خواهد تمام کشور را بگرداند اظهار داشت: چرا دو هتل برای مجموعه‌های حافظیه و سعدیه ساخته نمی‌شود که از این طریق حضور توریست در این مجموعه‌ها درآمد دوچندان داشته باشد.

وی با بیان اینکه درآمد میراث فرهنگی استان فارس 34 میلیارد تومان است اما بخش اندکی از آن به استان بازمی‌گردد گفت: باید با تعامل سازنده بین مدیران استانی و کشوری و مجمع نمایندگان فارس در مجلس این مشکل برطرف شود.

نرخ بیکاری فارس زیر 7 درصد است

با بیان اینکه در هفته دولت سطح ملی و استانی پروژه‌های زیادی افتتاح شد که سبب ایجاد اشتغال و امید و کاهش نرخ بیکاری شده است اظهار داشت: نرخ بیکاری استان فارس در حال حاضر زیر 7 درصد است که این بی‌سابقه است و نشان می‌دهد که اقدامات خوبی در سطح استان برای کاهش نرخ بیکاری انجام شده است و عملکرد و آمارهایی که مرکز آمار اعلام می‌کند نیز صحت این موضوع را نشان می‌دهد.

وی با اشاره به نرخ تورم و سختی‌هایی که مردم از نظر معیشتی دارند گفت: دولت در حال تلاش برای رفع این مشکلات است ولی یکسری محدودیت‌ها وجود دارد به طور مثال پول نفت را نمی‌توان وارد کرد با توجه به این محدودیت‌ها انتقادهایی که از دولت و مسئولان می‌شود اگر عادلانه و سازنده باشد حتماً استقبال می‌شود.

فارس پایین‌ترین نرخ تورم را بین استان‌ها دارد

مدیرکل اقتصاد و امور دارایی با بیان اینکه نباید در نگارش خبر یک‌جانبه نگاه کرد بلکه باید در کنار انتقاد سازنده خدمات و زحمات دولت نیز بیان شود، افزود: به طور مشال استان فارس با نرخ تورم 23 درصد کمترین میزان تورم را در بین استان‌های کشور دارد 23 درصد برای تورم خیلی است ولی نسبت به استان‌های دیگر عملکرد بهتری داشتیم.

وی با بیان اینکه این‌ها دستاوردهایی است که مدیریت ارشد استان در حوزه اقتصاد، هماهنگی ستاد تنظیم بازار و غیره در جلسات مختلف به دست آورده‌اند گفت: این نشان می‌دهد که مسئولان سختی‌های مردم را می‌بینند و باوراندن این موضوع کار رسانه‌ها است.

دایی با بیان اینکه رسانه‌ها باید خدمات و دستاوردهای دولت را به مردم انتقال دهند و سختی‌ها و مشکلات را به مسئولان متذکر شوند خاطرنشان کرد: ارتباط بین رسانه‌ها و مدیران یک ارتباط دو سویه است و رسانه‌ها وظیفه دارند که ضعف‌ها را به ما تذکر دهند و امید را در جامعه ایجاد کنند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار