در نامه‌ای به رهبر معظم انقلاب اسلامی؛
جمعی از مردم، گروه‌های مردمی و غیر دولتی، هیئات ورزشی، دوست‌داران محیط زیست، خانواده معزز شهدا، روحانیان و دیگر اقشار مردم در نامه‌ای به رهبری، خواستار تعطیلی کامل معدن بوکسیت شدند.
کد خبر: ۸۹۷۳۹۵
تاریخ انتشار: ۱۹ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۵:۰۷ 09 September 2020

جمعی از مردم شاهرود خواستار تعطیلی معدن بوکسیت شدند

به گزارش تابناک سمنان: جمعی از مردم شهرستان شاهرود و شهرهای بسطام، مجن، رویان و کلاته خیج با امضای نامه‌ای محضر رهبر معظم انقلاب اسلامی خواستار رسیدگی مبرم به شرایط تخریب‌های محیط زیستی و منابع آبی در قله شاهوار شاهرود و توقف معدن‌کاوی غیر اصولی در بلندترین قله البرز شرقی شدند.

معدن بوکسیت تاش از سال ۸۹ با اخذ پروانه از صنعت و معدن و بدون استعلام از محیط زیست اقدام به تخریب و پاک تراشی قله شاهوار، این کانون آب ساز و حیات بخش کرده و طبق گزارش‌های واصله از سوی منابع طبیعی اقدام به قطع هزاران اصله بوته و درخت ممنوع القطع اورس با ساخت جاده و همچنین پاک تراشی و تصرف عدوانی کوه شاهوار، کرده است.

در این نامه آمده است: در سال ۸۹ پروانه اکتشاف معدن بوکسیت تاش برای بهره برداری از کارخانه آلومینای جاجرم بدون اخذ مجوزهای محیط زیستی صادر و طی سالیان گذشته تا کنون مکرر از سوی مدیران محیط زیست عدم وجاهت قانونی و فعالیت بهره برداری از معدن مذکور و مخالفت با فعالیت غیرقانونی شرکت آلومینا در باب حمل بوکسیت به جاجرم به سازمان صمت اعلام می‌گردد که پیوست این نامه‌ها و اسناد ارسال می‌شود.

در ادامه این نامه آمده است: از ابتدای فعالیت این معدن اقدام به تصرف عدوانی ۱۶۵ هزار و ۲۲۰ متر مربع اراضی ملی شده و قطع گسترده و وسیع گونه‌های گیاهی کمیاب به ویژه درخت اورس، خاکبرداری به مقدار ۲۲۵ هزار و ۳۰۰ متر مکعب و ساخت جاده تا ارتفاع بیش از سه هزار متر و ساخت سوله در کوه شاهوار کرده است در سال ۹۷ نیز از سوی کمیته نظارت بر فعالیت‌های عمومی و عمرانی استان سمنان اعلام می‌گردد که شرکت آلومینا به هیچیک از تعهدات خود عمل نکرده است.

نگرانی جمعی از شاهرود

در این نامه می‌خوانیم: از نگرانی‌های عمیق مردم دپوی دو میلیون تنی باطله و نخاله در مسیر آب‌ها و دره‌ها است بر اساس بازدید کارشناسان شرکت منابع آب و منابع طبیعی، وقوع سیلاب مخرب بر این اثر قابل پیش بینی است بررسی و گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس تخلفات را تأیید و بر وجود چالش‌های محیط زیستی و اجتماعی معدن و عدم پایبندی به تعهدات از سوی آلومینای ایران را در طول سالیان گذشته تاکید ورزیده که به پیوست ارسال می‌شود.

در ادامه این نامه خطاب به رهبر معظم انقلاب اسلامی آمده است: بر اساس گزارش منابع آب، تحت عنوان معدن بوکسیت که به پیوست ارسال می‌شود، هرگونه فعالیت خارج از اصول و شرایط اکولوژیک منطقه و از بین بردن پوشش گیاهی، حوزه آبخیز (ثروت خدادادی شاهوار و عمده‌ترین منطقه تولید و تأمین آب بسطام و منابع آب آهکی و قنوات شهرستان شاهرود) به عنوان یکی از عوامل مهم در نگهداشت و نفوذ نزولات جوی و ورود صدمات قابل پیش بینی به منابع آب زیرزمینی شاهرود به عنوان تنها شهر با تنش آبی استان سمنان را در پی خواهد داشت.

در این نامه می‌خوانیم: شکایت مردم، امام جمعه و نماینده شاهرود و میامی به سازمان بازرسی کل کشور موجب بررسی و بازدید میدانی قرار گرفته و تخلفات عدیده و نقض عهد مکتوب متولیان معدن مبنی بر تعطیلی معدن در صورت تخلف از تعهدات تأیید و گزارش مکتوب به معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان محیط زیست ارسال شده است.

در پایان نامه نیز آمده است: معدن گرچه تا تعیین تکلیف حقوقی از ابتدای سال ۹۸ تعطیل است اما بازدیدهای میدانی گویای فعالیت معدن است و برخی مسئولان اصرار به فعالیت مجدد معدن با توجه به داشتن معادن متعدد جایگزین و رشد تولید در شرکت آلومینا داشته و گزارش خلاف واقع به مسئولان ارشد نظام و دفتر ارتباطات مردمی معظم‌له ارسال نموده‌اند که به پیوست این مدارک ارسال می‌شود.

مردم شهرستان شاهرود همچنین در آخرین اقدامات دو گردهمایی را مقابل دفتر امام جمعه شاهرود و بسطام طی هفته جاری انجام داده‌اند حال باید دید مسئولان در نهایت چه تصمیمی برای فعالیت یا عدم فعالیت معدن بوکسیت تاش می‌گیرند آن هم در شاهواری که طبق اعلام مجلس شورای اسلامی، معادل سد کرج در خود آب دارد آن هم در یکی از خشک‌ترین استان‌های کشور.

لطفا مارا در شبکه های اجتماعی یاری کنید:
اینستاگرام تابناک سمنان
Email: semnantabnak@gmail.com
منبع: مهر
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار