رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس، از افزایش ۶۱ درصدی تولید جو در استان فارس نسبت به سال گذشته نیز سخن گفت و افزود: این استان با تولید حدود ۴۷۹ هزار تن جو، رتبه دوم کشور را به خود اختصاص داده است.
کد خبر: ۸۹۸۸۱۱
تاریخ انتشار: ۲۳ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۶:۲۱ 13 September 2020

تابناک فارس به نقل از روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان فارس، محمد مهدی قاسمی با اشاره به اینکه خرید گندم در استان فارس، افزایش ۴۶ درصدی نسبت به سال گذشته داشته است، تصریح کرد: در ۲۵ شهرستان این استان خرید گندم روند افزایشی داشته و شهرستان‌های خرامه، شیراز، پاسارگاد و سپیدان به ترتیب بیشترین درصد افزایش را داشته‌اند.

به گفته قاسمی، تاکنون ۹۹ درصد از مطالبات گندم کاران پرداخت شده است که این مهم نسبت به سال گذشته با سرعت بیشتری محقق گردیده است.

او اظهار کرد: استان فارس رتبه دوم خرید و تحویل گندم توسط کشاورزان در سال جاری را به خود اختصاص داده است و شهرستان‌های شیراز، مرودشت و لارستان به ترتیب مقام اول تا سوم تحویل گندم را دارند.

افزایش ضریب مکانیزاسیون در فارس، ارتقای تولید را به دنبال داشت

قاسمی به ارتقا ضریب مکانیزاسیون به عنوان یکی از دلایل افزایش تولید اشاره داشت و گفت: ضریب مکانیزاسیون در استان فارس ۲.۰۶ اسب بخار در هکتار است و کاشت در ۷۲ درصد از مزارع آبی و ۶۳ درصد از مزارع دیم گندم به شکل کاملاً مکانیزه صورت گرفته است و تقریباً همه مزارع کاملاً مکانیزه برداشت شده‌اند.

وی با اشاره به اینکه در هفت سال اخیر حدود ۶ هزار و ۳۰۰ میلیارد ریال از خط اعتباری مکانیزاسیون برای خرید ادوات و دنباله بندها و ماشین آلات استفاده شده است، افزود: بالغ بر ۵ هزار و ۲۰۰ میلیارد ریال آن تسهیلات بوده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس تصریح کرد: تعداد کمباین‌های برداشت غلات در این استان از ۲ هزار و ۴۰۰ دستگاه در سال ۹۳-۹۲ به ۳ هزار و ۶۵۰ دستگاه رسیده است و تعداد کمباین مدرن (سنگین) نیز از ۳۵۰ به ۸۰۰ دستگاه رسیده است.

این مقام مسئول؛ اجرای ۹ طرح پی وی اس، برگزاری ۸۸ واحد الگویی شامل سایت الگویی، کانون یادگیری و مزرعه نمایشی و برگزاری ۸۳۱۹ نفر روز آموزش‌های ترویجی شامل کارگاه‌های آموزشی و بازدیدهای ترویجی را از اقدامات مؤثر در افزایش عملکرد و افزایش تولید گندم در استان فارس دانست.

قاسمی افزود: به منظور افزایش تولید سال زراعی گذشته، ۲۹ هزار تن بذر گندم در طبقات پرورشی ۳، مادری و گواهی شده بین کشاورزان توزیع شد.

وی؛ کاشت گندم در قالب نظام زراعی گندم بنیان؛ آزمون خاک و تغذیه بهینه، محلول پاشی تلفیقی ریز مغذی‌ها با قارچ کش، مبارزه اصولی با عوامل خسارتزا به ویژه علف‌های هرز، بیماری‌ها و آفات به خصوص سن گندم را از دیگر دلایل افزایش تولید گندم در استان فارس برشمرد.

فارس رتبه دوم تولید جو در کشور را دارد

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس، از افزایش ۶۱ درصدی تولید جو در استان فارس نسبت به سال گذشته نیز سخن گفت و افزود: این استان با تولید حدود ۴۷۹ هزار تن جو، رتبه دوم کشور را به خود اختصاص داده است.

وی تصریح کرد: استان فارس با اختلاف جزئی و حدود ۶ هزار تنی با استان خراسان رضوی در جایگاه دوم تولید جو قرار دارد. قاسمی ابراز کرد: در سال زراعی جاری متوسط عملکرد جو آبی از ۳.۵ به ۳.۹ تن در هکتار و جو دیم از ۱.۲ به ۱.۵ تن در هکتار افزایش یافته است.

وی افزود: سطح قابل برداشت جو در استان فارس حدود ۸۶.۶ هزار هکتار بود که از این سطح ۸۵ هزار هکتار آن به صورت کشت آبی و مابقی به صورت کشت دیم بوده است.

استان فارس رتبه سوم خرید تضمینی کلزای کشور را دارد

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس گفت: در فصل خرید امسال افزون بر ۲۲ هزار و ۶۰۰ تن دانه روغنی کلزا در این استان به شکل تضمینی از کشاورزان خریداری شدکه نسبت به سال گذشته رشد ۱۷ درصدی را داشته است.

قاسمی با اشاره به اینکه ۱۰۰ درصد مطالبات کلزا کاران پرداخت شده است، افزود: استان فارس با ۸.۶ درصد خرید تضمینی کلزای کشور رتبه سوم را به خود اختصاص داده است و با تولید بالغ بر ۲۸ هزار و ۵۰۰ تن کلزا به میزان ۹.۶ درصد تولید کشور مقام سوم کشور را در این زمینه نیز به خود اختصاص داده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس ابراز کرد: بیشترین تولید کلزا به ترتیب مربوط به شهرستان‌های مهر، فیروزآباد، فسا، داراب، رستم و مرودشت است.

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار