افزایش بدون منطق بهای خانه در استان سمنان سبب شده تا به اذعان کارشناسان و اهل فن، بیش از هر زمان دیگری در این استان خانه‌های خالی موجود باشد.
کد خبر: ۹۰۱۲۷۷
تاریخ انتشار: ۳۰ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۱:۰۲ 20 September 2020

به گزارش تابناک سمنان به اذعان کارشناسان اقتصادی، ارتباط معنی داری بین افزایش خانه‌های خالی و گرانی بیش از اندازه خانه در سطح استان سمنان وجود دارد و امروز بیش از هر زمان دیگری خانه‌هایی که چراغ شأن خاموش است در شهرهای این استان دیده می‌شود. مسکنی که آرزوی دیر باور جوانان قومسی شده است.

آفت خانه‌های خالی به استان سمنان نیز رسید، رشد سرسام آور قیمت مسکن سبب شده تا تعداد زیادی از خانه‌های این استان خالی بمانند و کسی نه توان خرید و اجاره آنها را داشته باشد و نه صاحبان خانه رغبتی برای فروش و اجاره؛ زیرا باوری در جامعه وجود دارد که قیمت خانه روز به روز افزایش پیدا می‌کند پس نفروختن بهتر از امروز فروختن است!

قیمت‌های میلیاردی

این سکه روی دیگری هم دارد و آن هم مردم جویای مسکن هستند مردمی که اگر امروز قیمت یک آپارتمان معمولی در سمنان یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان باشد از ترس اینکه چند ماه بعد همین خانه به یک و نیم میلیارد تومان نرسد، حاضر هستند با هر قیمتی آن را از مالک، طلب کنند.

عرضه و تقاضا در استان سمنان کار را به سمتی برده که امروز فراوان خانه خالی و گران در شهرها و حتی روستاها وجود دارد و کسی توان خریدشان را ندارد اگر هم توانی وجود داشته باشد، از سمت فروشنده رغبتی برای معامله نیست و دولت با طرح‌هایی مانند مالیات بستن به خانه‌های خالی سعی در شکست این سد فولادی دارد.

تغییر ملاک قیمت گذاری

یک کارشناس مسکن در گفتگو با خبرنگار مهر، ضمن بیان اینکه مشکل مسکن مانند خودرو و برخی دیگر از اقلام دچار معضل تغییر نحوه قیمت گذاری شده است به عبارت دیگر شرایط مانند سابق نیست که انجمن مهندسان، کارشناسان ملک، بنگاه‌ها و عرف جامعه و … قیمتی را برای محلات تعیین کنند و همه با همان قیمت خانه‌ها را بفروشند یا اجاره دهند امروز قیمت گذاری به دست مالکان صورت می‌گیرد.

بسیاری از بنگاه‌ها وقتی مشتری را برای خانه‌ای می‌برند در راه قیمت روز و حتی ساعت را از مالک می‌پرسند زیرا ممکن است هر روز قیمتی که مالک بر روی خانه‌اش می‌گذارد تفاوت کندعلی امیری با بیان اینکه مانند بازار خودرو که مالک هر قیمتی دوست دارد بر روی خودروی خود می‌گذارد، خانه نیز چنین وضعیتی دارد، بیان کرد: بسیاری از بنگاه‌ها وقتی مشتری را برای خانه‌ای می‌برند در راه قیمت روز و حتی ساعت را از مالک می‌پرسند زیرا ممکن است هر روز قیمتی که مالک بر روی خانه‌اش می‌گذارد تفاوت کند.

وی می‌افزاید: بارها پیش آمده که ملکی در یک بنگاه به قیمت متری ۱۳ میلیون تومان سپرده شده و در ده روز سه الی چهار بار قیمت آن توسط مالک افزوده شده تا جایی که همان خانه به متری ۱۷ میلیون تومان هم رسیده است لذا اینکه عرف و قانون و حرف و حدیثی درباره قیمت گذاری وجود داشته باشد، خیر چنین نیست و هر کس هر مقدار قیمتی که می‌خواهد بر روی خانه‌اش می‌گذارد.

قیمت‌ها واقعی نیست

دیگر کارشناس مسکن اما با بیان اینکه قیمت‌ها اصلاً واقعی نیست، می‌گوید: بهترین ساختمان را امروز با متری چهار و نیم تا شش میلیون تومان می‌توان ساخت زمان آن هم متری ۱۰ میلیون تومان هم اگر باشد خانه باید متری ۱۴ تا ۱۶ میلیون تومان باشد حال آنکه همان خانه امروز متری ۲۵ میلیون تومان قیمت گذاری شده است حال این تفاوت قیمت از کجا پیدا شده است، مشخص نیست.

محمد تقی اعرابی با بیان اینکه مالکان امروز ریش و قیچی بازار مسکن را در دست دارند، بیان کرد: در گذشته بین خانه‌هایی که در یک کوچه بودند متری ۵۰ هزار تومان هم اختلاف نبود امروز خانه ابتدای کوچه متری ۲۳ میلیون تومان، خانه انتهای کوچه متری ۱۷ میلیون تومان است!

وی با طرح این پرسش که مسئولان امروز بگویند که قیمت گذاری مسکن طبق چه قاعده‌ای است، می‌گوید: خانه که پاییز ۹۷ متری شش میلیون تومان بود امروز متری ۲۴ میلیون تومان است حال مسئولان بگویند حقوق کدام کارمند با بازنشسته یا کارگری ۴۰۰ درصد افزایش یافته که بازار مسکن باید با تورم ۴۰۰ درصدی آن هم در یکسال و نیم روبرو شود؟

پیش بینی نمی‌توان کرد

یک مشاور املاک در استان سمنان نیز در گفتگو با خبرنگار مهر، درباره پیش بینی قیمت‌ها در آینده می‌گوید: همه چیز از ما بپرسید جز پیش بینی! هیچ کداممان نمی‌دانیم که فردا چه می‌شود زیرا هیچ چیزی از بازار مسکن در دست ما نیست امروز مالک است و مشتری می‌خواهد خانه‌اش را متری ۱۰ میلیون تومان بفروشد یا ۲۵ میلیون تومان، ما فقط قرارداد می‌نویسیم زیرا هیچکدام از پیشنهادات قیمت‌های ما اصلاً مورد قبول مالکان قرار نمی‌گیرد.

محمد رضا احمدی با بیان اینکه بازار مسکن هیچ قاعده‌ای ندارد، می‌افزاید: چیزی که قاعده‌ای ندارد را نمی‌توان پیش‌بینی کرد درست است که مصالح و.. گران شده‌اند اما چطور می‌شود خانه‌ای که چهار میلیون تومان بوده یکباره ۲۴ میلیون تومان قیمت گذاری شود چه چیزی هفت الی هشت برابر شده که خانه این گونه رشد کرده است؟ ما نمی‌گوییم سیمان و آهن و … رشد نکرده اما هشت برابر هم نشده‌اند.

وی می‌گوید: هیچ خانه‌ای تاکید می‌کنم هیچ خانه‌ای حتی اگر دستگیره‌هایش را از طلا بسازند در شهرهای استان سمنان از متری ۱۵ میلیون تومان گران‌تر نیست لذا قیمت‌هایی که امروز به ما مراجعه می‌شود شگفت‌انگیز هستند و جالب اینکه مالکان هم غمی از اینکه مشتری برای خانه شأن پیدا نشود ندارند زیرا معتقد هستند نمی‌فروشم تا قیمت خانه بیشتر هم شود! حتی مالکانی هستند که اصلاً می‌گویند مشتری نیاور!

مسئولان قادر به کنترل شرایط نیستند

دیگر کارشناس اقتصادی با بیان اینکه هیچ نظارت درستی بر روی بازار مسکن در استان سمنان نیست، می‌گوید: مسئولان اصلاً قادر به کنترل بازار مسکن نیستند همانطور که بازارهای هم عرض مانند سکه و خودرو و دلار و … را نمی‌توانند کنترل کنند.

مسئولان اصلاً قادر به کنترل بازار مسکن نیستند همانطور که بازارهای هم عرض مانند سکه و خودرو و دلار و … را نمی‌توانند کنترل کنندمحمد عمودی با بیان اینکه مسئولان باید ریشه مشکلات را در بالادست بیابند وگرنه برخورد با یک مالک و دو بنگاهی در شاهرود و سمنان دردی را دوا نمی‌کند، می‌افزاید: نگاه مالکان نگاه سرمایه‌ای است زیرا مسکن بازار هم عرض بورس و خودرو طلا و سکه و … محسوب می‌شود در نتیجه باید سرمایه گذاری در آن در کمتر از سه سال اصل پول را بعلاوه ۲۰۰ درصد سود بازگرداند که البته همین وضعیت هم در بازار مسکن رخ داده است.

وی افزود: وقتی تولید خوابیده و حمایتی هم صورت نمی‌گیرد از سوی دیگر تمام تولید کنندگان نیز در حال کاهش ظرفیت‌ها و یا حتی تعطیلی هستند در نتیجه نقدینگی از بازارهای سرمایه‌ای چون مسکن سر در می‌آورد آن هم توسط کسانی که عادت به سودهای ۳۰۰ درصدی در سرمایه گذاری دارند آن هم در همان چهار سال اول؛ در نتیجه ابر تورم بزرگ در بازار مسکن روی می‌دهد.

بورس هم زورش به خانه نرسید

این کارشناس می‌گوید: دولت با تشویق مردم به بورس سعی کرد تا بازار هم پایی برای جمع آوری نقدینگی مردم راه بیندازد که حدالامکان از سرمایه گذاری بر روی مسکن و طلا و ارز بکاهد اما بورس یک نوع قمار بد و باخت محسوب می‌شود و ان تضمینی که مسکن از سود پول شما دارد را هرگز به شما نمی‌دهد زیرا شما مطمئن هستید که خانه‌تان سال به سال دو برابر می‌شود در نتیجه چرا باید پولتان را در بورس بگذارید؟

عمودی می‌افزاید: بورس برای مردم عادی جواب داد که نهایت سرمایه شأن ۱۰۰ میلیون تومان است و کمتر میلیاردری سرمایه خود را به بازار لرزان و ترسان بورس هدایت کرد زیرا خانه یک جنس نامنقول است که سر جایش قرار دارد و روز به روز هم گران‌تر می‌شود.

وی می‌گوید: طرح مالیات بستن به خانه‌های خالی هم جواب نخواهد داد زیرا اولاً راه فساد را باز می‌گذارد و قول نامه‌های سوری بسیاری را پدید می‌آورد ثانیاً کسی که یک آپارتمان هشت واحدی را یک و نیم میلیارد تومان ساخته و آن را ۲۴ میلیارد تومان می‌فروشد در این بین ۲۰۰ تا ۳۰۰ میلیون تومان هم مالیات بدهد! برایش قطره‌ای در دریا هم نیست.

نظارت بر بازار ملک

تحقیقات خبرنگار مهر، نشان می‌دهد که اقدام مسئولان استان سمنان اعم از نظام مهندسی، اصناف، املاک، مسکن و شهرسازی و … درباره کنترل بازار مسکن به چند شعار منتهی شده است، تنها اقدام عملی صورت گرفته در این حوزه بازدید میدانی دادستان مرکز استان به همراه تمام مسئولان ذی‌ربط از بازار مسکن سمنان بود که مقرر شد پس از این بازدیدها نشست‌هایی برای راهکارهای کنترل بازار مسکن اتخاذ شود.

این بازدید که خرداد ماه سال ۹۹ انجام شد منتهی به برگزاری نشست‌هایی شد که بازرسی‌هایی را نیز در سطح اصناف و املاک به همراه داشت اما نتیجه‌ای عملی برای بازار مسکن تا کنون به همراه نداشته و مردم کماکان با بازار آشفته مسکن روبرو هستند.

این روزها در بهترین نقاط شهر شاهرود قیمت مسکن نوساز به متری ۲۳ الی ۲۵ میلیون تومان نیز در موارد خاص رسیده و در دور افتاده‌ترین نقاطی که خانه‌های مورد اقبال مردم واقع شده هم اکنون خانه نوساز متری شش میلیون تومان است در سمنان نیز وضعیت همین گونه است در بهترین نقطه مسکن تا ۲۱ و ۲۳ میلیون تومان هم فی می‌خورد حال آنکه این گرانی به اجاره خانه هم رسیده است.

قیمت‌های لجام گسیخته

در برخی نقاط شهر شاهرود آپارتمان‌های نوساز این روزها با ودیعه ۵۰ تا ۱۰۰ میلیون تومانی و اجاره ماهانه دو تا چهار و نیم میلیون تومانی معامله می‌شود و در مواردی حتی ودیعه ۴۰ میلیون تومان پیش و اجاره ماهی شش میلیون تومان هم به ثبت می‌رسد و در محلات پایین دست نیز اجاره خانه ۲۰ میلیون تومان ماهی ۹۰۰ هزار تومان است.

در شاهرود سه سال پیش با یک میلیارد تومان می‌شد سه واحد آپارتمان خرید اما امروز شما برای خرید یک واحد آپارتمانی ساده در یک محله متوسط شاهرود هم با یک میلیارد تومان همچنان قادر به خرید نیستیددر سمنان نیز با ودیعه ۱۰۰ میلیون تومانی امروز اجاره خانه دو تا سه و نیم میلیون تومان است و با ۱۰ میلیون تومان پول پیش باید چهار میلیون تومان برای یک خانه و تا هشت میلیون تومان ماهانه برای یک مغازه کوچک پول داده شود موضوعی که سابقاً در جدول قیمت‌های بالای شهر تهران دیده می‌شد!

نکته قابل تأمل اینجا است که یک آپارتمان که در سال ۹۸ متری دو میلیون و ۵۰۰ هزار تومان در خیابان امام خمینی (ره) شاهرود به فروش می‌رسید امروز ۱۵ میلیون تومان قیمت گذاری شده است و خانه‌ای که در بهترین نقطه شاهرود سه سال پیش متری سه و نیم میلیون تومان بود امروز به ۲۱ میلیون تومان رسیده است به عبارت دیگر سه سال پیش با یک میلیارد تومان می‌شد سه واحد آپارتمان خرید اما امروز شما برای خرید یک واحد آپارتمانی ساده در یک محله متوسط شاهرود هم با یک میلیارد تومان همچنان قادر به خرید نیستید.

این تنها نمونه‌ای از وضعیت آشفته بازار مسکن استان سمنان است بازاری که با رشد عجیب و غریب روبرو شده و هیچ توانی هم برای کنترلش وجود ندارد از سوی دیگر مردمی که به خانه به چشم سرمایه نگاه می‌کنند در پی پولدار تر شدن و آنانی که به چشم آرزو نگاه می‌کنند، از رویایشان دورتر می‌شود به نحوی که یک جوان ۲۰ ساله با حقوق ماهی دو میلیون تومان، بیش از ۶۰ سال باید کار کند تا بتواند خانه بخرد آن هم به شرطی که خانه با همین قیمت باقی بماند!

لطفا مارا در شبکه های اجتماعی یاری کنید:

اینستاگرام تابناک سمنان
Email: semnantabnak@gmail.com
منبع: مهر

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار