سخنگوی وزارت بهداشت
نکته‌ای که آمار‌ها و تحلیل‌ها نشان می‌دهد این است که هرجا رعایت پروتکل‌ها کاهش پیدا کند، آمار ابتلا افزایش پیدا می‌کند و هرجا پروتکل‌ها بیشتر رعایت شود، شیوع کاهش پیدا می‌کند. متاسفانه به رغم همه نگرانی ها، میزان رعایت پروتکل‌ها در کشور کاهش یافته تا جایی که شاهدیم بر اساس آمار‌های اخیر استفاده از ماسک ۱۶.۴۵ درصد کاهش یافته است.
کد خبر: ۹۰۱۸۴۵
تاریخ انتشار: ۳۱ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۶:۱۱ 21 September 2020
به گزارش تابناک سمنان سخنگوی وزارت بهداشت گفت: متأسفانه در شرایطی که در بعضی از استان‌ها وارد موج سوم کرونا می‌شویم رعایت بهداشت و استفاده از ماسک کاهش داشته و این موضوع بسیار خطرناک است.
سیما سادات لاری سخنگوی وزارت بهداشت در نشست خبری آنلاین با اصحاب رسانه گفت: حدود ۷ ماه است که درگیر بیماری کرونا هستیم و هم پای سایر کشور‌ها با این بیماری مقابله می‌کنیم، تا به امروز این بیماری ۹۶۵ هزار نفر از جمعیت جهان را به قربانی گرفته که ۲.۵ درصد قربانیان مربوط به ایران است. خط قرمز ما رعایت پروتکل‌های بهداشتی است، متأسفانه در شرایطی که در بعضی از استان‌ها وارد موج سوم کرونا می‌شویم رعایت بهداشت و استفاده از ماسک کاهش داشته و این موضوع بسیار خطرناک است.
 
وی در پاسخ به سوال تابناک در خصوص میزان رعایت پروتکل ها گفت: نکته ای که آمارها و تحلیل ها نشان می دهد این است که هرجا رعایت پروتکل ها کاهش پیدا کند، آمار ابتلا افزایش پیدا می کند و هرجا پروتکل ها بیشتر رعایت شود، شیوع کاهش پیدا می‌کند. متاسفانه به رغم همه نگرانی ها، میزان رعایت پروتکل ها در کشور کاهش یافته تا جایی که شاهدیم بر اساس آمارهای اخیر استفاده از ماسک 16.45 درصد کاهش یافته است. البته این میزان در استان‌های متخلف، متفاوت است. مدیریت ستاد‌های استانی و جدی بودن مردم در رعایت پروتکل‌های بهداشتی و استفاده از ماسک در این زمینه تاثیر مستقیم دارد. مردم باید بدانند که مجبوریم سبک زندگی را تغییر بدهیم تا راحت‌تر و سلامت‌تر زندگی کنیم.
 
سخنگوی وزارت بهداشت افزود: در پی این نگرانی ها و به رغم آنکه قرار شده بود نظارت ها در خصوص رعایت پروتکل ها به دستگاه ها واگذار شود، وزیر بهداشت پیگیری هایی را در دستور کار قرار داد تا نظارت ها افزایش پیدا کند و حتی تصمیم گرفته شده که به دلیل کمبود نیروهای بهداشت محیط، از نیروهای حراست وزارت بهداشت هم برای این منظور بهره گرفته شود که این موضوع در دستور کار قرار گرفته است. ۷۵۰۰ نیروی بهداشت محیط و بهداشت حرفه‌ای داریم که بسیار زحمت می‌کشند و هر اتفاقی که در کشور می‌افتد، مثل کنکور و مراسم عزاداری و بازگشایی مدارس، این همکاران ما باید بر اجرای پروتکل‌های بهداشتی نظارت داشته باشند. برنامه ریزی شده که آموزش‌هایی به ۱۵ هزار نفر از نیرو‌های حراست هم داده شود تا بر رعایت پروتکل‌های بهداشتی نظارت داشته باشند. 
 
رعایت پروتکل‌ها بیش از ۱۶ درصد کاهش یافته/ جزئیات پیش خرید واکسن کرونا/ ورود برخی استان‌ها به موج سوم کرونا/ توزیع واکسن آنفلوانزا در خانه‌های بهداشت؛ اولویت با مادران باردار روستایی است

در حال حاضر ۱.۵ میلیون دوز واکسن آنفلوآنزا داریم


لاری در پاسخ به سوالی در خصوص میزان واردات واکسن آنفلوانزا گفت: سال گذشته ۲۵۰ هزار تا ۳۰۰ هزار دوز واکسن آنفلوآنزا در اختیار معاونت بهداشتی بود و امسال پیش بینی ما ۲.۵ میلیون دوز واکسن آنفلوآنزا برای معاونت بهداشتی است. در حال حاضر در کشور ۱.۵ میلیون دوز واکسن آنفلوآنزا برای گروه‌های پرخطر داریم که در حال توزیع در معاونت بهداشتی بوده و اولویت اول مصرف آن هم با خانم‌های باردار روستایی است.

وی ادامه داد: البته آماری که از نیمکره جنوبی رسیده، امیدبخش است و در هیچ جای دنیا این طور نیست که واکسن آنفلوآنزا همه مردم را تحت پوشش قرار بدهد. واکسن آنفلوآنزا ۳۰ تا ۶۰ درصد ایمنی‌زایی ایجاد می‌کند و اولویت با افراد آسیب پذیر است. یکی از رسالت‌های رسانه‌ها این است که در این زمینه به مردم اطلاع رسانی شود که خانم‌های باردار، افرادی که بیماری زمینه‌ای دارند، سالمندان بالای ۶۵ سال از واکسن آنفلوآنزا استفاده کنند.

معاون وزیر بهداشت بیان کرد: البته مشکل ارز در زمینه تامین واکسن آنفلوآنزا وجود داشت که ارز آن تامین شد، اما تحریم‌ها در این زمینه تاثیر گذاشته است. در حال حاضر ۱.۵ میلیون دوز واکسن هلندی در کشور موجود است. بر اساس دستورالعمل معاونت بهداشتی، برای خانم‌های باردار، سالمندان در روستاها، کادر بهداشت و درمان با اولویت بندی حضور در قسمت‌های پرخطرتر، نیرو‌های مسلحی که در مراکز بهداشتی و درمانی کار می‌کنند از این واکسن استفاده می‌شود. این واکسن به اسم افراد در گروه‌های پرخطر ثبت شده و در همان مرکز بهداشتی تزریق می‌شود.
 

طراحی سامانه جدید برای توزیع واکسن آنفلوانزا


لاری گفت: واکسنی که قرار است در داروخانه‌ها توزیع شود هم کیو آر کد دارد و به هر نفر یک واکسن تحویل می‌شود تا از کلاهبرداری جلوگیری شود. برخی صحبت‌ها درباره پیش فروش واکسن آنفلوآنزا انجام می‌شود که اصلا صحت ندارد و چیزی به اسم پیش فروش واکسن آنفلوآنزا نداریم. راه‌های پیشگیری از آنفلوآنزا شبیه کووید ۱۹ است و با شستن دست‌ها و استفاده از ماسک می‌توانیم از ابتلا به این بیماری در افرادی که در گروه‌های پرخطر نیستند، جلوگیری شود. هنوز واکسن آنفلوآنزا بین داروخانه‌ها توزیع نشده است. سامانه مربوطه طراحی شده که اسم بیمار و کد ملی او ثبت شود تا واکسن به اسم شخص باشد. به هر حال عده‌ای ممکن است موج سواری کرده و از واکسن آنفلوآنزا سوء استفاده کنند.

وی افزود: تحریم‌ها بسیار ظالمانه است. یک بیماری همه جهان را درگیر کرده و ما از برخی دارو‌ها و واکسن محروم می‌شویم. حتی ارز مورد نیاز تامین می‌شود و کشور‌ها به خاطر ترس از تحریم ممکن است برای تامین دارو یا واکسن همکاری نکنند. جان مردم برای ما اهمیت دارد و همه تلاش‌ها برای تامین واکسن آنفلوآنزا انجام می‌شود. هنوز دیر نشده و ۱.۵ میلیون دوز موجود برای افراد آسیب پذیر تزریق می‌شود. ماندن واکسن خود به خود باعث از بین رفتن اثر آن نمی‌شود. معمولا دو هفته اول مهر تا آخر آبان این واکسن تزریق می‌شود.
 
لاری درباره دو قیمتی بودن واکسن آنفلوآنزا گفت: قیمت این واکسن بستگی به تبادل ارز دارد. ۲.۵ میلیون دوز که در اختیار معاونت بهداشت قرار می‌گیرد، رایگان است. پزشکان و دندانپزشکان اعتراضاتی داشتند که چرا در این محدوده قرار نگرفته‌اند. این موضوع به میزان تامین واکسن آنفلوآنزا بستگی دارد. زیرا حتی برای کادر بهداشت و درمان هم با توجه به خطر محل خدمت، اولویت گذاری شده است. بر اساس آخرین تصمیم‌گیری‌ها، قرار بر این شد که حدود ۱۲ میلیون دوز واکسن آنفلوآنزا با ارز دولتی خریداری شده و حدود ۴۲ هزار تومان قیمت داشته باشد و اگر تقاضا بیشتر باشد، ممکن است با ارز نیمایی خریداری شود که قیمت آن در بازار بیشتر خواهد بود. تلاش بر این است که با ارائه کد ملی و ثبت آن، جلوی دلالی‌ها و سوء استفاده‌ها گرفته شود.
 

جزییات پیش خرید واکسن کرونا


سخنگوی وزارت بهداشت در پاسخ به پرسشی درباره پیش خرید واکسن کرونا اظهار داشت: در کشور خودمان گروه‌هایی مشغولند و دارند کار انجام می‌دهند و وزیر بهداشت نیز شخصا این موضوع را رصد می‌کنند و موفقیت‌ها را خودشان اطلاع می‌دهند. در مجموع ایران نیز پا به پای دنیا در زمینه تولید واکسن کرونا فعالیت می‌کند. در عین حال منطقی نیز آن بود که ما هم سبد خود را برای خرید واکسن بگذاریم. در این زمینه مجمعی به نام کووکس فعال است که ۱۸۰ کشور در آن ثبت نام کرده اند و ۱۸ سازمان و شرکت در زمینه تولید واکسن در آن مشارکت دارند. ایران هم در لیست این ۱۸۰ کشور است.

لاری با اشاره به شرط شرکت‌ها برای فروش واکسن گفت: شر پیش فروش این است که کشور متقاضی ۱۵ درصد پیش پرداخت برای این واکسن داشته باشد و اگر موفق هم نشدند، این پول به ما عودت نمی‌شود. در عین حال در آخرین جلسه ستاد ملی مقرر شد که این ۱۵ درصد پرداخت شود و فکر می‌کنم ۱۰ سپتامبر این مبلغ پرداخت شود. در مجموع ما نیز سبدمان را برای خرید واکسن کووید-۱۹ گذاشتیم و ثبت نام کردیم؛ واکسن آکسفورد، چند شرکت چینی و شرکت‌های مختلفی که معتبرند در این گروه قرار دارند.

وی با تاکید بر اینکه ما همه تخم مرغ‌ها را در یک سبد نگذاشتیم اظهار داشت: همانطور که وزیر بهداشت گفتند، با یک فرد ایرانی الاصل در هند برای خرید واکسن مذاکره کردیم. استراتژی ما برای خرید بیشتر انتقال تکنولوژی است و به نوعی قرارداد می‌بندیم که بتوانیم انتقال این دانش تولید واکسن را داشته باشیم. البته برآورد‌ها نشانگر این است که قطعا زودتر از شش ماه دسترسی به واکسن نخواهیم داشت و این واکسن هم شامل گروه‌های آسیب پذیر می‌شود. این موضوع در همه دنیا هست و باید همچنان پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنیم.
 

جدا شدن کارانه از اضافه کار و پرداخت پاداش کرونا


سخنگوی وزارت بهداشت در پاسخ به سوالی درباره جدا شدن کارانه از اضافه کار بیان کرد: یکی از دغدغه‌های همکاران ما همواره بحث کارانه‌ها بود که دانشگاه‌های علوم پزشکی از پرداخت کارانه عقب بودند. در اسفند ۹۸ وزارت بهداشت اعلام کرد که کارانه از اضافه کار جدا شود. پرداخت کارانه همواره با تاخیر مواجه است. این اقدام جدید وزارت بهداشت باعث می‌شود که اضافه کار با حقوق پرداخت شود. از طرفی کارانه وابسته به درآمد اختصاصی بیمارستان‌هاست. متاسفانه در شرایط حاضر، درآمد اختصاصی بیمارستان‌ها کاهش یافته است. از طرفی بار بیماران کرونایی هزینه بردار است. در نتیجه کارانه هم کاهش یافته است.

وی افزود: آنچه از طرف سازمان برنامه و بودجه و وزارت بهداشت بر آن اصرار شده این است که بدهی کارانه تا آخر سال ۹۸ صفر شود. تا آخر هفته اول مهر ماه قرار است ۲ هزار و ۷ میلیارد تومان واریز شود تا بدهی کارانه تا آخر سال ۹۸ صفر شود.

لاری در پاسخ به سوال دیگری درباره پرداخت پاداش کرونا نیز بیان کرد: ۸۸۶ میلیارد تومان پاداش در سه قسمت پرداخت شده است. دانشگاه‌های علوم پزشکی این پاداش‌ها را با الگو‌های متفاوتی پرداخت کردند. برنامه ریزی ما این است که معوقات پرداخت شود و با توجه به این‌که کارانه از درآمد اختصاصی بیمارستان‌ها تبعیت می‌کند، حداقل‌هایی تعریف شود تا این فشار مالی جبران شود.
 

قدرت سرایت بیماری کرونا بین ۵ تا ۱۰ برابر افزایش یافته است


معاون وزیر بهداشت در پاسخ به سوالی درباره پیش بینی روند بیماری کووید ۱۹ در کشور گفت: بیماری کووید ۱۹ ناشناخته است و هیچ کدام از ما فکر نمی‌کردیم در تابستان هم با شیوع این بیماری مواجه شویم. رفتار اجتماعی ما بسیار موثر است. این ویروس بسیار هوشمند است و هرجا که فاصله گذاری رعایت نشده و رفتار اجتماعی ما تغییر می‌کند، نقش خود را در افزایش آمار ابتلا و بستری نشان می‌دهد.

وی افزود: در حال حاضر تنها چیز اثبات شده این است که قدرت سرایت بیماری کرونا بین ۵ تا ۱۰ برابر افزایش یافته است. البته هنوز اثبات نشده که شدت بیماری افزایش یافته باشد. انستیتو پاستور و یک مرکز تحقیقاتی دیگر روی این موضوع در حال کار هستند. فاصله دو موج بیماری در استان قم بیشتر بوده و در مورد نمونه‌ها در حال تحقیق هستند تا ببینیم آیا تغییری روی شدت بیماری زایی ایجاد شده است یا خیر.
 
سخنگوی وزارت بهداشت در پاسخ به سوالی درباره بازگشت محدودیت‌های کرونایی اظهار کرد: همان طور که دبیرکل سازمان جهانی بهداشت هم اعلام کرده، همه جهان به سمت بازگشایی‌ها حرکت کرده‌اند. محدودیت‌ها باید در ستاد ملی کرونا مصوب شود. از نظر وزارت بهداشت، هر چیزی که باعث شود فاصله گذاری دچار اختلال شود، می‌تواند آمار ابتلا را افزایش بدهد. وزارت بهداشت طرح‌های خود را به ستاد ملی مقابله با کرونا می‌برد و اگر بر اساس تصویب ستاد ملی مقابله با کرونا قرار به بازگشایی باشد، باید پروتکل‌هایی تدوین و سپس نظارت کنیم. در حال حاضر افت میزان رعایت پروتکل‌ها را شاهد هستیم که در بدترین جا‌هایی که این پروتکل‌ها رعایت نمی‌شود، نانوایی‌ها و پاساژ‌ها و فرودگاه‌ها هستند.

وی افزود: از طرفی سازمان‌ها و اداره‌ها باید به سمت الکترونیکی شدن خدمات بروند. همچنین مسئولان باید از سازمان‌ها و اداره‌ها بخواهند که چه برنامه‌هایی اضافه شده و چقدر به سمت زندگی همراه با کرونا حرکت کرده‌اند. قانون باید به یاری افرادی بیاید که پروتکل‌های بهداشتی را رعایت می‌کنند و قانون درباره رعایت یا عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی جدی‌تر وارد صحنه شود. از طرفی اگر استانی دچار مشکل شود، باید پروتکل‌ها جدی‌تر رعایت شود. در حال حاضر در استان قم، مدارس غیرحضوری شده و وقتی جایی شیوع بیماری بالاتر می‌رود، محدودیت‌های قابل انجام باید اعمال شود. به هر حال خط قرمز ما رعایت پروتکل‌هاست.
 
رعایت پروتکل‌ها بیش از ۱۶ درصد کاهش یافته/ جزئیات پیش خرید واکسن کرونا/ ورود برخی استان‌ها به موج سوم کرونا/ ۱.۵ میلیون دوز واکسن آنفلوانزا وارد شده است؛ اولویت با مادران باردار روستایی است

میزان ابتلا و بستری کودکان به کرونا


سخنگوی وزارت بهداشت درباره ابتلا و بستری کودکان به علت کووید ۱۹ نیز گفت: بر اساس اعلام سازمان جهانی بهداشت، بستری و فوت با PCR مثبت کرونا اعلام می‌شود. درصد کل موارد بستری بیماری‌های شدید تنفسی در سنین ۶ تا ۱۸ سال از ابتدای شیوع بیماری کرونا در کشور تا ۱۵ شهریور، ۲.۶۴ درصد بوده که از این میزان، تست کرونای ۱.۲۴ درصد مثبت بوده و نیم درصد از این میزان فوت کردند. در نیمه شهریور، درصد کرونا مثبت بستری‌ها ۱.۵ شده و میزان فوتی ۰.۰۷ افزایش داشته است.

وی افزود: اینکهه بدانیم بازگشایی مدارس چقدر تاثیر داشته، باید سه تا چهار هفته از این موضوع بگذرد. باید درصدی از حضور دانش آموزان در مدارس داشته باشیم تا بدانیم چقدر از دانش آموزان در مدارس حضور پیدا کردند و در این زمینه در حال رایزنی با وزارت آموزش و پرورش هستیم. در مجموع در ۱۵ روز اخیر تغییر چندانی در ابتلای این سنین نسبت به گذشته نداشتیم. نمی‌توانیم تاثیر بازگشایی مدارس را فعلا ارزیابی کنیم. همچنان الگوی بیماری به شکلی است که افراد آسیب پذیر و سالمندان را بیشتر درگیر می‌کند.

لاری اظهار کرد: در موج دوم بیماری دیدیم که افراد ۳۵ تا ۴۵ سال بیشتر مراجعه می‌کردند، زیرا بازگشایی‌ها انجام شده بود و این سنین کار می‌کنند. اوایل شیوع کرونا، سالمندان بیشتر رعایت می‌کردند و از منزل خارج نمی‌شدند و فاصله را حفظ می‌کردند و دیگران یا جوانان سراغ آن‌ها نمی‌رفتند، اما الان عادی انگاری شده و فاصله گذاری حفظ نمی‌شود و فوتی در بالای ۷۰ ساله‌ها بیشتر اتفاق می‌افتد.


بهبود شرایط دستیاران پزشکی


معاون وزیر بهداشت در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار سلامت ایرنا درباره بهبود شرایط دستیاران پزشکی گفت: دستیاران پزشکی مثل سربازان خط مقدم مقابله با کرونا هستند و بار زیادی بر دوش آنهاست. شورای صنفی دستیاری داریم که مشکلات آن‌ها را مطرح کرده‌اند. در این زمینه قدم‌هایی برای بهبود شرایط دستیاران برداشته شده است. یکی از مطالبات، تغییر در تعهدنامه دستیاران بود که شاید اجرا نمی‌شد، اما بار ذهنی منفی در این زمینه ایجاد کرده بود. معاونت حقوقی در این زمینه کمک زیادی به ما کرد تا تعهدنامه دستیاران تغییراتی داشته باشد.

وی افزود: دریافتی دستیاران پزشکی، حق الزحمه است که بین یک میلیون و ۸۰۰ هزار تومان تا دو میلیون و ۲۰۰ هزار تومان است. برای رزیدنت که سن بالای ۳۰ سال دارد و اکثر آن‌ها تشکیل خانواده داده اند، این مبالغ واقعا اندک است. به تازگی وزیر بهداشت تصویب کرد که حق الزحمه این افراد تا ۵۰ درصد افزایش پیدا کند که از مهر ماه اجرایی می‌شود. همچنین در تخصیص بودجه، ۳۰ میلیارد تومان برای وام دستیاری در صندوق رفاه دانشجویان در نظر گرفته شد و ۳۰ میلیارد تومان هم صندوق رفاه اضافه می‌کند و بر این اساس قرار شده به ۱۰ هزار رزیدنت، وام ۱۵ میلیون تومانی داده شود که از آبان ماه اجرایی می‌شود.

لاری ادامه داد: در مجموع ۱۷ هزار رزیدنت داریم که با دکترای حرفه‌ای، ۲۲ هزار نفر شامل این وام می‌شوند. اولویت آن با سال آخری‌ها بوده و با سود ۴ درصد است.

سخنگوی وزارت بهداشت اظهار کرد: از طرفی این افراد بیمه سلامت نداشتند. بسیاری از دستیاران دچار بیماری کووید ۱۹ شده‌اند، اما تاکنون از دستیاران شهید نداشتیم و نکته مهم این بود که این افراد بیمه درمانی نداشتند. در این زمینه تفاهم نامه‌ای با بیمه سلامت امضا شد که تعداد زیادی از این افراد بیمه پایه شدند. برای بیمه پایه هم قرار است همین هفته با بیمه آتیه سازان حافظ صحبت کنیم تا بیمه تکمیلی آن‌ها نیز اجرایی شود.

وی افزود: برای بیمه تامین اجتماعی نیز با تامین اجتماعی صحبت شده تا ۹ درصد بیمه سلامت کم شده و حدود ۳۶۰ هزار تومان از طرف دستیاران پرداخت شود تا به شکل اختیاری یا خویش فرما، بیمه تامین اجتماعی شوند. اگر خودشان بتوانند این هزینه را پرداخت می‌کنند و اگر نتوانند، صندوق رفاه دانشجویان این مبلغ را به صورت وام در اختیار آن‌ها می‌گذارد.

معاون وزیر بهداشت گفت: مشکل دیگر این افراد، پاویون یا محل استراحت بود. سقف کشیک دستیاران ۱۲ شب است و اگر بیش از این، کشیک بدهند باید دریافتی داشته باشند. در نتیجه دستیاران مجبور بودند در پاویون‌ها استراحت کنند. در این زمینه وزیر بهداشت حمایت کرده و حدود ۲۷ میلیارد تومان برای هر دانشگاه علوم پزشکی در نظر گرفته می‌شود تا شرایط پاویون‌ها بهبود پیدا کند. با این حال، دستیاران سرمایه‌های کشور هستند و باید به شرایط آن‌ها توجه ویژه‌ای داشته باشیم.


آخرین آمار شهدای سلامت


لاری درباره آخرین آمار ابتلای کادر بهداشت و درمان به کووید ۱۹ و شهدای سلامت بیان کرد: هر وقت شیوع بیماری بیشتر شده، ابتلا هم بیشتر می‌شود. میزان مراقبت‌ها افزایش پیدا کرده است. این طور نیست که بگوییم تعداد بیشتری از کادر درمان به بیماری کرونا مبتلا شده‌اند. وقتی میزان بیماری بیشتر می‌شود، به هر حال کادر بهداشت و درمان هم با بیماران بیشتری سروکار دارند.

وی افزود: دستورالعمل شهدای سلامت هم به صورت کامل تصویب نشده، اما بر اساس این دستورالعمل افرادی شهید سلامت محسوب می‌شوند که درگیری مستقیم با بیماران کووید ۱۹ داشتند. آخرین بار این عدد حدود ۱۶۴ نفر اعلام شده بود و این موضوع باید بر اساس دستورالعمل شهدای سلامت تایید شود.

معاون وزیر بهداشت همچنین در پاسخ به سوالی درباره ادامه طرح تحول سلامت گفت: تغییری در طرح تحول سلامت ایجاد نشده و همچنان ادامه دارد. کاهش اعمال الکتیو (غیر اورژانسی) باعث کاهش درآمد بیمارستان‌ها شده است. ولی تغییری در دریافت هزینه بیشتر از بیمارستان‌ها اتفاق نیفتاده است.
 

۲۰ درصد افزایش بستری در تهران


لاری درباره وضعیت کرونا در تهران گفت: در هفته گذشته ۲۰ درصد افزایش بستری در تهران داشتیم. یک علت این است که شاید مردم دیر مراجعه می‌کنند. این موضوع باعث شده که در حال حاضر بیماران بدحال‌تر مراجعه کنند. مهمترین خواسته‌ای که دکتر زالی هم به دنبال آن است، اجرای دورکاری در تهران است تا در ستاد ملی مقابله با کرونا مطرح شود. تهران اهمیت زیادی دارد، زیرا چهارراه تبادل است و رفت و آمد‌ها می‌تواند با توجه به وسعت، روی استان‌های شمالی هم تاثیر داشته باشد.

وی افزود: در حال حاضر ۶۰ تا ۷۰ درصد ضریب اشغال تخت در تهران، بستری هستند. وقتی تعداد بیماری از حد بستری بالا برود، کمیته‌ای تشکیل شده و بلافاصله امکانات بیماران کووید ۱۹ در بخش دیگری ایجاد می‌شود تا بتوانیم این بیماران را در بخش دیگری بستری کنیم. از طرفی بخش خصوصی و تامین اجتماعی هم همکاری مناسبی دارند.

سخنگوی وزارت بهداشت در پاسخ به سوالی درباره تامین و توزیع ماسک اظهار کرد: مسئول سامانه مربوط به ماسک، وزارت صمت است. بر اساس آخرین مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا نیز بر تولید و توزیع ماسک تاکید شده است. متولی تامین و توزیع ماسک، وزارت صنعت است و وزارت بهداشت فقط باید ماسک را برای پرسنل بهداشت و درمان تامین کند. با این حال از رسانه‌ها می‌خواهیم که به مردم بگویند همچنان بهترین راهکار محافظت در برابر ویروس کرونا، استفاده از ماسک است.

وی در پاسخ به سوالی درباره ایجاد محدودیت برای سفر‌ها بیان کرد: به هر حال پیش بینی می‌شد که در تعطیلات تاسوعا و عاشورا، سفر‌ها بیشتر می‌شود و اگر پروتکل‌ها رعایت نشود، سفر‌ها می‌تواند تشدید کننده بیماری باشد.


برخی استان ها یک موج از کرونا را تجربه کرده‌اند


سخنگوی وزارت بهداشت در پاسخ به سوالی درباره موج‌های کرونا در کشور گفت: کشور ما بسیار پهناور است و اقلیم‌های متفاوتی دارد. برخی استان‌های بزرگ از لحاظ جمعیت و وسعت برابر با یک کشور اروپایی است. در جایی مثل قم، در اسفند موج اول بیماری را داشتیم و در حال حاضر موج دوم بیماری را داریم. برخی استان‌ها در اسفند موج بیماری نداشتند. یکی از این استان‌ها که به خوبی بیماری را مدیریت کرد، استان فارس به علت انجام غربالگری مناسب بود. نگرانی‌ها درباره برخی استان‌هایی مثل قم، اصفهان، لرستان، اردبیل، آذربایجان شرقی و تهران وجود دارد. با این حال هر استانی وضعیت خودش را دارد. در خوزستان از ۲۹ شهرستان، حدود ۵ شهرستان در شرایط قرمز کرونا قرار دارند.

وی افزود: برخی استان‌ها فقط یک موج بیماری را تجربه کرده‌اند و برخی در موج دوم قرار دارند و برخی در حال ورود به موج سوم بیماری هستند.
لطفا مارا در شبکه های اجتماعی یاری کنید:
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار