وریا رحیمی در گفتگو با تابناک:
‌رییس اداره تحقیق، توسعه و آموزش‌های مردمی معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه گفت:وابستگی به مصرف مشروبات الکلی یکی از انواع اختلالات روانی است که ترک آن نیازمند مشاوره و درمان زیر نظر پزشک است.
کد خبر: ۹۰۲۱۷۲
تاریخ انتشار: ۰۱ مهر ۱۳۹۹ - ۱۵:۴۲ 22 September 2020

مصرف الکل زمینه ساز ناهنجاری‌های اجتماعی

وریا رحیمی در گفتگو با خبرنگار تابناک کرمانشاه گفت:الکل از شایعترین مواد سوء مصرف در دنیاست و به عنوان ماده آغازین نقش زیادی در ادامه مصرف مواد مخدر دارد. عوامل خطر متعددی برای مصرف الکل در افراد وجود دارد که وجود مواد الکلی (دسترسی)، بیماری روانی افراد، بیماری جسمی، علل اقتصادی، اعتماد به نفس پایین، از جمله این عوامل محسوب می‌شود.

وی همچنین افزود:عدم توانائی ابراز وجود، عدم توانایی نه گفتن در مقابل فشارهمسالان و دوستان، تزلزل در تصمیم گیری، گوشه گیری و انزوا طلبی، نگرش مثبت به مواد و عدم مسئولیت پذیری از دیگر عوامل مهم ابتلا به سوء مصرف مواد هستند.

رحیمی تصریح کرد:برخی مدعی هستند مصرف مشروبات الکلی اثرات حفاظتی در سلامت دارد و این گفته هیچ پایه علمی و تحقیقاتی ندارد و مطابق توصیه‌های سازمان جهانی بهداشت میزان مجاز مصرف روزانه مشروبات الکلی صفر است.

وی افزود: مطابق توصیه‌های این سازمان افرادی که در حال حاضر مشروبات الکلی مصرف می‌کنند می‌بایست مقدار آن را کم کرده تا ترک کنند. سالانه صد‌ها نفر از هم وطنانمان در سنین مولد فقط به دلیل مصرف مشروبات الکلی تقلبی، جان خود را از دست می‌دهند و ده‌ها هزار راننده به خاطر مصرف مشروبات الکلی در حین رانندگی جریمه شده اند، که چه بسا مسبب تصادف و مرگ خود و دیگران باشند، زیرا حوادث رانندگی درمصرف کنندگان مشروبات الکلی بیشتر است.

این مسئول با تاکید بر این موضوع که وابستگی به مصرف مشروبات الکلی یکی از انواع اختلالات روانی است که ترک آن نیازمند مشاوره و درمان زیر نظر پزشک است. ادامه داد:شواهد علمی نشان داده است که مصرف الکل به تدریج باعث فراموشی و اختلال شخصیت می‌شود و مصرف این مشروبات به تدریج با اثر بر سروتونین مغز باعث افسردگی می‌شود.

وی در پایان عنوان کرد:مصرف الکل با اثر بر مغز عامل خطری برای طیفی از اختلالات روانی از افسردگی تا خودکشی هست و آمار‌ها نشان می‌دهد، جرم و جنایت در گروه مصرف کنندگان الکل و مواد مخدر بیشتر است.
با توجه به پرونده‌های دادگاه‌های خانواده یکی از عوامل تضعیف بنیان خانواده و طلاق را وابستگی به مصرف الکل است. مصرف مشروبات الکلی بر کیفیت فرزندپروری نیز تاثیر می‌گذارد و خشونت خانگی را افزایش می‌دهد.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار