معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای استان کرمانشاه با بیان اینکه لایروبی رودخانه‌های اصلی کرمانشاه برای فصل بارندگی از اوایل امسال آغاز شده، گفت: کار لایروبی اکنون در برخی از رودخانه‌ها بیش از 90 درصد پیشرفت دارد.
کد خبر: ۹۰۲۵۲۷
تاریخ انتشار: ۰۲ مهر ۱۳۹۹ - ۱۳:۴۵ 23 September 2020

به گزارش خبرگزاری تابناک کرمانشاه به نقل از ایسنا،علی مرادی با بیان اینکه امسال از محل اعتبارات سیلاب نزدیک به 16.5 میلیارد تومان برای لایروبی رودخانه‌ها و ساماندهی تاسیسات آبی هزینه شده است، افزود: کار لایروبی بسیاری از رودخانه‌ها را از اردیبهشت ماه آغاز کردیم و روند کار همچنان ادامه دارد.

وی با اشاره به وجود نزدیک به 1700 کیلومتر رودخانه در استان کرمانشاه، یادآور شد: در شرایط کنونی اولویت کار را بر نقاطی قرار داده ایم که تمرکز جمعیت در نزدیکی آنجا زیاد است.

معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای استان کرمانشاه یکی از مهمترین نقاطی که کار لایروبی آن از اردیبهشت ماه آغاز شده را تنگ کنشت اعلام و خاطرنشان کرد: در این منطقه نزدیک به سه میلیارد تومان هزینه کردیم و تقریبا 90 درصد کار تکمیل شده است.

مرادی اضافه کرد: در برخی از نقاط که نیاز بود دیواره‌ها را با همکاری دستگاه‌های مربوطه جابجا و مسیر رودخانه‌ را باز کردیم.

به گفته این مسئول، کار لایروبی رودخانه تنگ کنشت از ابتدای تنگه تا راه آهن و حتی محوطه آن (با همکاری خود راه آهن) انجام شده است.

معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای استان کرمانشاه از لایروبی 95 درصد رودخانه رازآور و بازگشایی مسیرهای آن نیز خبر داد و با بیان اینکه مابقی کار نیز در دست انجام است، ادامه داد: برای لایروبی این رودخانه نیز سه میلیارد تومان هزینه شده است.

مرادی درباره لایروبی رودخانه "قره‌سو" نیز یادآور شد: برای این رودخانه نیز عمده تمرکز در محدوده شهرک کرناچی بود که با هزینه 300 میلیون تومان دیواره خاکی زدیم و با حکم قضایی نسبت به تخریب واحد مسکونی که در بستر فعال رودخانه قرار داشت، اقدام کردیم.

وی تاکید کرد: در سایر شهرستان‌ها نیز لایروبی رودخانه الوند در سرپل ذهاب و قصرشیرین با روند خوبی در حال انجام است و در محدوده سرپل ذهاب 200 متر دیواره بتنی و سنگی ایجاد کردیم.

به گفته این مسئول، در سایر نقاط نیز کار لاروبی در حال انجام است و به علاوه هرجا نیازمند لایروبی‌های موردی خصوصا بنا به درخواست فرمانداران باشد، تا حد امکان انجام خواهد شد.

معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای استان کرمانشاه با بیان اینکه بر اساس بند "و" ماده هشت قانون بودجه سال 1399 شرکت آب منطقه‌ای می‌تواند از محل فروش ماسه و سیمان مازادی که در بستر رودخانه‌ها وجود دارد برای تامین اعتبارات لایروبی اقدام کند، ادامه داد: کار دیگری که در این زمینه در دست انجام داریم شناسایی دقیقی مسیر رودخانه، تعیین حجم مصالح قابل برداشت و ... است که نقشه‌برداری آن در دست اقدام می‌باشد.

مرادی عنوان کرد: بعد از مزایده این طرح، می‌توانیم از اعتبارات حاصل از آن برای لایروبی و ساماندهی بخش بیشتری از رودخانه‌های استان اقدام کنیم.

وی معتقد است، این طرح برای رودخانه‌هایی مانند گاماسیاب، خرم رود کنگاور، دینورآب و ... قابل انجام است.

معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای استان کرمانشاه استفاده از سامانه پایش و مدیریت داده‌های آبی برای رصد وضعیت منابع آب در فصل بارندگی پیش رو را نیز از دیگر برنامه ها دانست و افزود: با کمک این سامانه می‌توانیم درباره باز و بسته کردن دریچه سدها در زمان بارندگی، حجم سیلاب پیش‌بینی شده در پیک بارش و ... تصمیم گیری کنیم.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار