کورش محمودیان در گفتگو با تابناک:
فرماندار شهرستان گیلانغرب گفت: مقاومت مردم گیلان غرب در جنگ ۸ ساله دفاع مقدس حماسه‌ای ماندگار در تاریخ ایران اسلامی است.
کد خبر: ۹۰۳۵۰۱
تاریخ انتشار: ۰۵ مهر ۱۳۹۹ - ۱۴:۰۰ 26 September 2020

کورش محمودیان در گفتگو با خبرنگار تابناک کرمانشاه اظهار کرد:در تاریخ 3 مهر سال1359 لشکر 4 عراق از سمت شهرستان قصرشیرین به سمت گیلانغرب هجوم اورد که با مقاومت نیرو های مردمی و نیرو های تازه تشکیل شده سپاه مواجه شد .

وی افزود :در آن زمان 24 گروه توسط نیرو های مردمی تشکیل شد که با ابتدایی ترین سلاح ها و امکانات (ژ سه، برنو ، ام یک و نهایتا سلاح شکاری ) در ورودی شهر راه نیرو های عراقی را سد کردند در بامداد روز 4 ام مهر نیرو ها درگیر شده و تصور عراق این بود در شهر لشکری در مقابله با انها گرد آمده اما نیرو های بومی شهر به همراه نهاد تازه شکل گرفته ی سپاه و هوانیروز با کمک دلیر مردانی چون شهید شیرودی ، کشوری و شهید شمشادیان که از مردم شهرستان صحنه بود وارد منظقه شدند و بسیاری از تانک های دشمن را هدف قرار داده و منهدم کردند.

فرماندار شهرستان گیلانغرب انهدام تانک های عراقی را موجب افزایش روحیه مردم دانست خاطرنشان کرد:بعد از انهدام تانک ها توسط هوانیروز ،کشاورزان اراضی دو طرف جاده منتهی به شهر را از سمت قصر شیرین به آب بستند که موجب شد بسیاری از تانک ها و نفربرهای عراقی در زمین های گِل آلود گرفتار شدند و باعث عقب نشینی نیرو های عراقی تا 10 کیلومتری شهر شد .

وی با اشاره به روایاتی مبنی بر ایستادگی مردم شهر گیلان غرب بیان کرد : مردم شهر گیلان غرب بر خلاف دیگر شهر های در گیر جنگ شهر را ترک نکردن و در حاشیه های شهر و در کوهای اطراف با برپا کردن کپر و چادر در 8 سال جنگ زندگی کردند و پشتیبانی جنگ را به عهده داشتند.

محمودیان تصریح کرد:از زمان مقاومت مردم گیلان غرب تاپایان جنگ امکان ورود نیرو های عراقی از این محدوده به خاک کشور وجود نداشت به همین دلیل دشمن شهر را بمباران میکرد که این شهرستان در زمان جنگ حدود 150 بار بمباران و گوله باران شد در طی آن دوران سه عملیات مهم به نام های مطلع الفجر ، انتقام و مسلم در شهرستان گیلانغرب صورت گرفت که سر انجام موجب تشکیل تیپ مسلم بن عقیل در این منطقه شد.

وی در ادامه وجود مطهر شهدا ،آزادگان ، جانبازان و رزمندگان را مایه ی خیر و برکت برای شهرستان دانست و افزود: شهرستان گیلان غرب حدود 12 هزار نفر رزمنده ،750 شهید و 141 آزاده ، 2400 نفر جانباز دارد و در طول 8 سال جنگ تحیلی با عراق مردم و رزمندگان در این شهرستان درگیر جنگ و مقاومت بودند نه تنها از شهر خود بلکه شهر های منتهی به شهرستان همچون قصر شیرین و سومار راهم تحت نظر داشتند و مرز داری کردند .

محمودیان نقش زنان را در دفاع مقدس پررنگ خواند و با اشاره به شیر زن گیلان غرب فرنگیس حیدر پور ابزار داشت: فرنگیس حیدرپور ساکن روستای گورسفید از توابع شهرستان گیلانغرب و از قهرمانان غیرنظامی جنگ ایران و عراق میباشد که رشادت و دلیری این شیر زن زبانزد خاص و عام بوده و تندیس وی در یکی از پارک های استان کرمانشاه و در میدان مقاومت گیلان غرب نصب شده است .

وی خدمات ارائه شده نظام جمهوری اسلامی ایران به این شهرستان را قابل تقدیر دانست و بیان کرد :بعد از جنگ با اعتباری بالع بر 26 میلیارد تومان شهر بازسازی شد که در آن زمان مبلغ قابل توجهی بود اما همچنان این شهرستان کمبود هایی دارد که نیازمند توجه مسئولین میباشدو در خواست عموم مردم این شهرستان ثبت روز 4 مهر به عنوان روز مقاومت مردم گیلان غرب در تقویم ملی میباشد که امیدواریم تحقق پیدا کند .

فرماندار گیلانغرب در پایان به خدمات ایجاد شده طی این سالها اشاره و عنوان کرد:ایجاد24 سد در شهرستان و تامین 9 هزار هکتار از اراضی شهرستان موجب آبادانی در شهرستان شده ،تعداد 24 معدن ثبت شده که اشتغالزایی را در این شهرستان به ارمغان آورده است .

 

وی در پایان گفت:از دیگر خدمات ایجاد شده در این شهرستان میتوان به ارائه ی تسلیلات قابل توجهی در حوزه ی اشتغال روستایی و عشایر که بیش از 85 میلیارد تومن ظرف دو سال گذشته ، ایجاد بازارچه و تغییراتی که در نقشه ی شهرستان که موجب قرار گرفتن حوزه استفازی این شهرستان به سمت مرز شد که بهبود معیشت مردم این شهرستان و رونق در بازارچه گیلان غرب را در پی داشت .

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار