برخلاف مصوبه ستاد کرونا مبنی بر پذیرش 20 درصد بیماران در بیمارستان‌های غیر دولتی، هنوز بخش خصوصی برای پذیرش بیماران کرونایی تمایلی از خود نشان نمی‌دهد و به اعتقاد سهامداران این نوع مراکز درمانی، این مصوبه تیر خلاص بر پیکره بخش خصوصی در نظام سلامت است.
کد خبر: ۹۰۸۷۵۸
تاریخ انتشار: ۲۲ مهر ۱۳۹۹ - ۰۹:۳۵ 13 October 2020

کسی گمان نمی کرد خبری که  12 دسامبر 2019 در ووهان به جهان مخابره شد؛ همچنان بر صدر خبرها جا خوش کندو  بحران دیروز چشم بادامی ها، امروز بزرگترین اقتصادهای جهان را با چالشی به نام کرونا مواجه کند و دردسری تازه برای دولت ها ایجاد کند.

هر چند در موج نخست اپیدمی نسخه‌های متفاوتی عرضه شد و عده‌ای از کارشناسان حوزه سلامت بر مبنای اطلاعات ارائه شده از کشور مبدا، آن را در حد یک سرماخوردگی ساده تقلیل دادند؛ ولی افزایش روز افزون آمارهای مبتلایان و جانباختگان جهان را در بهت فرو برد و تا امروز تصمیم گیران حوزه سلامت در جهان  سعی کرده‌اند با استفاده از داده‌های دریافتی از مبتلایان به  شیوه‌های جدید برای مقابله دست یابند.

کادر درمان خسته کرونا

طولانی شدن دوره حضور این ویروس و تاثیر قرنطینه‌ها بر اقتصاد شهرها باعث شد؛ فاصله گذاری اجتماعی با رعایت پروتکل‌های بهداشتی در دستور کار کشورها قرار گیرد؛ ولی در کشور ما کرونا تحت تاثیر روزهای تعطیل تقویم  به بهانه‌های مختلف و بی‌تفاوتی مردم به پروتکل‌های بهداشتی،  موج‌های تازه‌ای از اوج گیری این ویروس را روی نمودارها ثبت کرد.

حالا در رویارویی با موج سوم و قرمز شدن وضعیت بیشتر استان‌ها؛ زیر ساخت‌های محدود دولتی توان مقابله با حجم مبتلایان که روزانه وارد بیمارستان های دولتی می‌شوند را ندارند و از این‌رو؛ پای نظامی‌ها برای راه اندازی بیمارستان صحرایی برای دومین بار در این جنگ نابرابر به میدان سلامت باز شد.

اما در قزوین؛ نرخ پائین سرانه تخت بیمارستانی در کنار فرسودگی زیر ساخت‌های درمانی شرایط را در موج سوم همه گیری این ویروس برای این استان پیچیده‌تر کرده است.

جواب نه بخش خصوصی درمان به بیماران کرونا

برخلاف مصوبه ستاد کرونا مبنی بر پذیرش 20درصد بیماران در بیمارستان‌های غیر دولتی، هنوز بخش خصوصی برای پذیرش بیماران کرونایی تمایلی از خود نشان نمی‌دهد و به اعتقاد سهامداران آن این مصوبه تیر خلاص بر پیکره بخش خصوصی در نظام سلامت است؛ چرا که کرونا خود به تنهایی بخش خصوصی را به گوشه رینگ برده است و این تصمیم آمار اندک پذیرش های این بخش را تحت تاثیر قرار خواهد داد.

بیمار 40 ساله کرونایی بستری شده در بیمارستان بوعلی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا درباره دلایل حضورش در بیمارستان دولتی با وجود داشتن بیمه مکمل درمانی گفت: با وجود مراجعه به دو بیمارستان خصوصی استان هیچ‌کدام بعد از نشان دادن برگه بستری پزشک حاضر به پذیرش نشدند و مجبور شدم به این بیمارستان مراجعه کنم.

حسن رضایی افزود: با وجود اعلام خبر پذیرش بیماران کرونایی در بخش خصوصی دلیل این اقدام برایم روشن نیست و اگر موضوع سلامت سایر بیمار‌ان است نباید بخش خصوصی تنها به فکر خدمات لاکچری به بیماران باشد و در این مواقع باید در کنار مردم قرار گیرد.

ترس مراجعه کنندگان بخش خصوصی از حضور کرونایی‌ها در بیمارستان

این صحبت ها در کنار اظهار نظر برخی از مراجعه کنندگان به بیمارستان‌های خصوصی که تنها دلیل حضورشان در این شرایط اقتصادی در بخش خصوصی را عدم حضور بیماران کرونایی در این بیمارستان‌ها اعلام می‌کنند ، در نوع خود جالب است.

یک بانوی 42  ساله  که در کمتر از دوماه دو عمل برداشتن توده سینه در بیمارستان دهخدای قزوین  داشته،  به ایلنا گفت: در بدو ورود هنگامی که بر تن کادر اورژانس بیمارستان گان‌های ویژه حفاظتی دیدم از بستری در بیمارستان صرف نظر کردم و وقتی پزشک معالجم که از سهامداران بیمارستان است؛ علت را جویا شد این اطمینان خاطر را داد که هیچ بیمار کرونایی در بیمارستان نیست و همین موضوع مرا مجاب به عمل کرد.

مریم محمدخانی افزود: برخی از عمل‌ها و خدمات درمانی ضروری است و در وضعیت فعلی که بیمارستان‌های دولتی پر از بیماران کرونایی است و توصیه به عدم حضور در این فضاهاست؛ باید بیمارستان‌های خصوصی همچنان بر عدم پذیرش بیماران کرونایی اصرار داشته باشند؛ تا سایر بیماران با خیال آسوده تر از خدمات دراین بخش استفاده کنند.

دل پُر درد بخش خصوصی از دولت

تا پایان تهیه این گزارش هیچ‌کدام از مسئولان بیمارستان خصوصی استان حاضر به مصاحبه نشدند و تلاش‌های خبرنگار ما برای دلایل عدم پذیرش بیماران کرونایی بی‌نتیجه ماند تا اینکه سهام دار یکی از بیمارستان های خصوصی استان که نخواست نامی از او در این گزارش  آورده شود؛ گفت: تعرفه های بیمارستانی  در سال های اخیر رشد ناچیزی داشته  و این میزان به هیچ عنوان با نرخ تورم و تجهیزاتی که با دلار 30هزار تومانی باید در بازار خرید کرد همخوانی ندارد و  این روند بیمارستان‌های خصوصی را تحت فشار مشکلات اقتصادی بسیار جدی قرار داده است.

کرونا

این پزشک افزود: تعرفه‌های پایین و پرداخت نشدن به موقع بدهی‌های شرکت‌های بیمه در این سال‌ها و بحران شیوع کرونا تیر خلاص را به پیکره بخش خصوصی در حوزه درمان زده و دیگر سرمایه‌گذاری در این حوزه توجیه اقتصادی ندارد.

وی یادآور شد: با شیوع ویروس کرونا این واقعیت نشان داده شد که باید یک تجدید نظر اساسی در سیستم تعرفه‌گذاری گذاشته شود تا بیمارستان‌های خصوصی بتوانند هر چه بیشتر به خدمات پایه، ویزیت بیماران داخلی،اطفال و عفونی بپردازند. چرا که اگر بیمارستان‌های خصوصی تعرفه‌های کافی برای ویزیت بیماران عفونی را داشتند، بحران کرونا نه تنها موجب ورشکستگی آنها نمی‌شد بلکه کار ادامه پیدا می‌کرد و به خاطر تعرفه‌هایی که دریافت می‌کردند اقتصادشان بهتر می‌شد ؛ از نظر تعداد مراجعان هم بهتر بود  اگر بیماری نیاز به بستری در‌ آی‌سی‌یو پیدا می‌کرد شامل  تعرفه‌گذاری‌های اداره بیمه هم  می‌شد.

این سهام دار بخش خصوصی  ادامه داد: دولت می خواهد بخش خصوصی را در موضوع کرونا با خود همراه کند در حالی که هیچ ارگانی در این شرایط بحرانی ناشی از کرونا به بیمارستان‌های خصوصی کمک نمی کند. بانک ها وام کم بهره نمی دهند، و اداره کل تامین اجتماعی، پول بیمه های کارکنان را عقب نمی اندازد و میزان مالیات بیمارستان ها تغییری نکرده است.

او اضافه کرد: حتی تا چند وقت پیش وسایل ایمنی به بیمارستان های خصوصی داده نمی شد و مجبور بودیم موارد مورد نیاز را در بازار آزاد تهیه کنیم.

این پزشک گفت: وقتی بیماری در تخت آی سی یو بستری می‌شود، هزینه وسایل حفاظتی هر پرستار در سه شیفت کاری نزدیک به  500 هزار تومان است در حالی که تعرفه خدمات به بیمار در آی سی یو با خدمات پزشک، پرستار و هتلینگ حدود دو میلیون تومان است.

بدنه ضعیف درمان نیازمند حمایت بخش خصوصی

مدیرکل مدیریت بحران استان راه اندازی بیمارستان صحرایی را منوط به پر شدن ظرفیت بیمارستان‌های خصوصی کرد.

قدرت‌الله مهدیخانی گفت: با بیمارستان‌های خصوصی در استان رایزنی انجام شده و در صورت بالا رفتن آمار و پر شدن ظرفیت بیمارستان‌های خصوصی چاره ای جز راه اندازی بیمارستان صحرایی نخواهیم داشت.

ولی به نظر می رسد رئیس دانشگاه علوم پزشکی قزوین خیلی امیدوار به تحقق مصوبه ستاد مقابله با کرونا مبنی بر پذیرش بیمار در بخش خصوصی نیست و نگران روی زمین ماندن بیماران کرونایی است.

به گفته پیمان نامدار ظرفیت بیمارستان‌های تامین اجتماعی و دولتی به پایان رسیده است و  با توجه به قرمز شدن وضعیت استان، تصمیم ستاد استانی مقابله با کرونا برای پذیرش بخش خصوصی و محقق شدن این موضوع در شهرهای بزرگ ، این تخصیص  بایستی محقق شود.

 نامدار گفت: قزوین از نظر وضعیت بیمارستان ها وسرانه تخت بیمارستانی بسیار فقیر است و جز چهار استان پایین کشور است و در حال حاضر بیمارستان دولتی با حداکثر ظرفیت در اختیار بیماران قرار گرفته ولی این میزان کافی نیست.

وی  با اشاره به افزایش آمار مبتلایان نسبت به اسفند ماه سال گذشته خاطرنشان کرد: 60درصد بیمارستان‌های استان دولتی است و اگر بخش خصوصی در این بحران به کمک نیاید باید به فکر راه اندازی بیمارستان صحرایی دراستان باشیم.

این مقام مسئول با اشاره به مشکلات بخش خصوصی نیز گفت: طبق مصوبه ستاد مقابله با کرونا امروز باید 20درصد بیماران کرونایی دراستان توسط بخش خصوصی پذیرش شوند که امیدواریم همکاری لازم با وجود تمام مشکلات انجام شود.

طبق آمار‌های اعلام شده توسط ستاد کرونا در استان تنها نیمی از جمعیت استان پروتکل های بهداشتی را رعایت می کنند و همین امر استان قزوین را برای چندمین ماه در وضعیت پر خطر قرار داده است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار