در مرکز درمان ناباوری جهاد دانشگاهی قزوین تاکنون مشکل ناباروری بسیاری از زوج‌ها حل شده و بیش از ۷۰۰ نوزاد به دنیا آمده است، مدیران این مرکز می‌گویند تلاش می‌کنند تا با توجه به دغدغه‌ها و مسائل جمعیتی در کشور، هزینه درمان ناباروری در قزوین را کاهش داده و تمام مراحل آن را نیز در استان بومی کنند.
کد خبر: ۹۱۳۲۵۲
تاریخ انتشار: ۱۰ آبان ۱۳۹۹ - ۱۴:۱۳ 31 October 2020

مجموعه جهاد دانشگاهی استان قزوین مجموعه‌ای موفق و متشکل از زیرمجموعه‌ها و مراکز مختلف است. همهٔ ما بارها تعاریف و تمجید رهبر عزیز انقلاب را از این نهاد جوان، علمی و انقلابی شنیده‌ایم. یکی از مراکز مهم و کم‌نظیر این مجموعه در قزوین، مرکز درمان ناباروری است که تنها مرکزی است که در استان قزوین در زمینه درمان ناباروری به روش های مختلف به زوج‌هایی که تمایل به فرزندآوری دارند کمک می‌کند و حتی در مبحث تعیین جنسیت نیز تاکنون خوش درخشیده است.

فرشاد پیله‌چی، رئیس جهاد دانشگاهی استان قزوین در گفت‌و‌گو با خبرگزاری فارس در قزوین می‌گوید: مرکز درمان ناباروری جهاد دانشگاهی استان قزوین از سال 92 فعالیت خود را در حوزهٔ ناباروری مردان و زنان آغاز کرده است. از ابتدای فعالیت این مرکز تاکنون بیش از 4 هزار پرونده تشکیل شده است که از میان آنان بیش از 700 فرزند متولد شده است. وی در رابطه با شیوه‌های مختلف درمان ناباروری در این مرکز اظهار می‌کند: ما در ابتدا تلاش می‌کنیم درمان ناباروری را از کم هزینه‌ترین حالت ممکن یعنی ویزیت درمانی و از طریق ارائهٔ داروهای موردنظر آغاز کنیم. اگر مرحلهٔ نخست نتیجه بخش نبود، در مرحلهٔ دوم به تزریق درون رحمی یا آی یو آی روی می‌آوریم که اگر این مرحله نیز موفقیت آمیز نبود، فرد وارد مرحلهٔ آی وی اف و عمل جراحی می‌شود.

پیله‌چی ادامه می‌‌دهد: آی وی اف یک دورهٔ 60 روزه دارد که این دورهٔ درمانی در استان انجام می‌شود و در نهایت برای عمل جراحی زوجین با توجه به انتخابی که از پیش داشته‌اند می‌توانند عمل جراحی خود را در تهران یا قم انجام دهند، زیرا در حال حاضر تجهیزات اتاق عمل در قزوین مهیا نشده است.

 

از هزینه‌های سادهٔ داوریی تا هزینه ۶ میلیونی

با توجه به این که در سال‌های اخیر به دلایل گوناگون اعم از وجود انواع آلودگی‌ها و تغییر سبک زندگی افراد و تغییرات عادات غذایی، نرخ ناباروری در کشور افزایش یافته است، مردم برای درمان این مشکل ناگزیرند به مراکز درمانی مراجعه کنند و یکی از مسائلی که معمولاً در این زمینه با آن مواجه هستند، مشکلات اقتصادی است، در واقع گاه هزینه‌های درمان ناباروری گزاف است.

امین خاکباز، معاون پژوهشی و فناوری جهاد دانشگاهی استان قزوین در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس در قزوین در رابطه با هزینه‌های درمان ناباروری در جهاد دانشگاهی قزوین می گوید: هزینه‌های درمان ناباروری در جهاد دانشگاهی با تعرفهٔ نیمه دولتی محاسبه می‌شود که هزینه‌های آن 20 الی 40 درصد از هزینه‌های مراکز خصوصی پایین‌تر است. هزینه‌های درمانی در مرحلهٔ نخست یعنی مرحلهٔ ویزیت درمانی کاملا تابع شرایط است که بیمار با هزینهٔ چند صد هزار تومان و با استفاده از دارو می‌تواند درمان شود.

هزینه‌های درمانی در مرحلهٔ دوم یعنی آی یوی آی، در هر سیکل در کنار هزینه‌های ویزیت و سونو، حدود 600 الی 700 هزار تومان است که البته این هزینه بستگی به تعداد دفعاتی که بیمار به مرکز مراجعه می‌کند دارد، زیرا ممکن است بیمار در سیکل نخست درمان شود و یا ممکن است نیاز باشد 4 الی 5 مرتبه این سیکل طی شود. هزینه‌های مرحلهٔ سوم یعنی آی وی نیز حدودا 5 الی 6 میلیون است.

 

از هر 5 زوج یک زوج نابارور هستند

با توجه به این که قزوین یکی از استان‌های صنعتی است و به همین واسطه دچار آلودگی‌های صنعتی بوده و فرهنگ نادرست استفادهٔ مداوم از انواع فست فودها و مواد غیر ارگانیک در میان مردم رواج یافته است، برخی آمارها نشان می‌دهد از هر 5 زوج، یک زوج دچار ناباروری هستند و این امری خطرناک و ناراحت کننده است. به‌ویژه اکنون که کشور در یک پنجرهٔ جمعیتی قرار دارد و نیازمند تجدید نسل و جمعیت است. به این معنا که کاهش نرخ رشد جمعیت در کشور، آیندهٔ ایران را از نظر اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و حتی امنیتی تهدید می‌کند و تنها پنج سال طلایی برای جبران این کاهش و جلوگیری از ورود به سیاهچاله جمعیتی زمان داریم.

 

کشور وارد پنجرهٔ جمعیتی شده است

فاطمه محمدبیگی نماینده مردم قزوین در مجلس شورای اسلامی می‌گوید: باید آینده‌نگری داشت و اجازه نداد کشور به یک بحران بزرگ در آینده دچار شود، سهم بیمه‌ها در این خصوص بسیار پر رنگ است، چرا که اگر سیاست‌های جمعیتی کشور تغییر نکند، در دهۀ 1420 به بعد شاهد کاهش شدید جمعیت و نیروی کار خواهیم بود و همین شرکت‌های بیمه را با خطر ورشکستگی در آینده مواجه می‌کند.

محمدبیگی عنوان می‌کند: باید بتوانیم تعداد پزشکان متخصص حوزه سلامت باروری و فلوشیپ‌های نازایی را افزایش دهیم این در حالی است که حدود 20 درصد نازایی در کشورمان داریم و یکی از کشورها در دنیا هستیم که میزان نازایی در آن زیاد است.

وی افزود: باید همۀ دغدغه‌مندان در این حوزه ورود جدی داشته و بسترهای لازم برای استفاده حداکثری از پنجره جمعیتی را ایجاد کنیم، بیمه‌ها نیز در حوزۀ افزایش جمعیت سرمایه‌گذاری کرده و با ورود جدی در حوزۀ مشوق‌های حمایتی و بیمه‌ای، آیندۀ خود را تضمین کنند.

پیله چی نیز در این رابطه عنوان می‌کند: با توجه به ابلاغیه‌ای که مقام معظم رهبری در حوزهٔ جمعیت داشته‌اند و نرخ نامناسب و رو به رشدی که در حوزهٔ ناباروری در استان وجود دارد، ما تمام تلاش خود را می‌کنیم تا بتوانیم به هموطنان استان قزوین و حتی سایر استان‌ها خدمت‌رسانی کنیم و امیدواریم در سال‌های آتی بتوانیم بخش اتاق عمل حوزهٔ ناباروری را نیز در استان تجهیز کنیم و خدمات کاملی را در استان به هم وطنان عزیز ارائه دهیم، زیرا با توجه به افزایش نرخ ناباروری، لازم است در استان قزوین مرکزی با تجهیزات کامل وجود داشته باشد که همهٔ مراحل درمان در آن انجام شود تا نیاز نباشد زوجین هزینه‌های مازاد جهت رفت و آمد و استرس مضاعفی را برای رفتن به استان دیگر برای انجام عمل جراحی متحمل شوند.

رئیس جهاد دانشگاهی استان قزوین عنوان می‌کند: بدون شک، تسهیل در درمان ناباروری، کمک به فرزندآوری زوج‌هایی که مشکل نازایی دارند و نیز کاهش هزینه‌ها و مشکلات آن‌ها نقش مهمی در رسالت‌ها و تکالیف ما به‌ویژه در شرایط پنجرهٔ جمعیتی دارد. ما می‌خواهیم نقش خود را برای حل دغدغه‌های جمعیتی کشور به نحو مطلوب به انجام برسانیم و این نقش و تکلیف درمان ناباروری زوج‌ها است.

مشکلات مرکز درمان ناباروری و هزینه‌هایی که چند برابر شده‌اند

خاکباز در رابطه با مشکلات مرکز درمان ناباروری جهاد دانشگاهی استان قزوین می‌گوید: با توجه به شرایط شیوع کرونا کرونا طی ماه‌های اخیر، مردم جهت پیگیری مباحث درمان ناباروری تمایلی به مراجعه به بیمارستان‌ها ندارند و ترجیح می‌دهند برای این امر به جهاد دانشگاهی مراجعه کنند. استان قزوین علیرغم این که مسافت زیادی تا تهران فاصله ندارد، اما به لحاظ وضعیت درمانی دارای شرایط مناسبی نیست. واقعیت این است که در شرایط فعلی، نیاز استان به مرکزی تحت عنوان مرکز درمان ناباروری را نمی‌توان نادیده گرفت، اما ما به دلیل کمبود امکانات و برخی عدم همراهی‌ها، تاکنون موفق نشده‌ایم خدمات کاملی را در این زمینه به هم وطنان عزیز ارائه کنیم.

وی عنوان می‌کند: با توجه به این که نیمی از درمان ناباروری‌ها در کشور توسط مجموعه جهاد دانشگاهی اتفاق می‌افتد و به لحاظ ظرفیت‌هایی که جهاد در این زمینه دارا است، لازم است دستگاه‌های مختلف همکاری بیشتری را با ما در این زمینه داشته باشند.

 

خاکبار اظافه می‌کند: طی 2 سال اخیر تعرفه خدمات درمانی 30 درصد افزایش پیدا کرده است، این در حالی است که قیمت ارز که هزینه عمده تجهیزات و زیرساخت‌ها توسط آن تعیین می‌شود 4 الی 5 برابر شده است. تجهیزات آزمایشگاهی مربوط به مرحله آی وی اف که در سال‌های گذشته با حدود 5 میلیارد تومان قابل خریداری بود، اکنون در این شرایط اقتصادی قیمت آن‌ها بسیار افزایش یافته است.

پیله چی نیز در این باره می‌گوید: بزرگ‌ترین مشکلی که در حال حاضر در مرکز درمان ناباروری جهاد دانشگاهی وجود دارد این است که بتوانیم خیری پیدا کنیم تا در تهیه و تکمیل تجهیزات مرکز جامع درمان ناباروری با ما همکاری کند که زوجین مجبور نباشند جهت انجام عمل جراحی، استرس و هزینه‌های سفر به استان‌های قم یا تهران را متحمل شوند و قطعاً اگر بخش جراحی نیز در استان قزوین انجام شود مفیدتر خواهد بود. زیرا برخی از مراجعین ما از استان‌های هم جوار جهت مداوا به مرکز ما مراجعه می‌کنند و امیدواریم شرایطی فراهم شود تا بتوانیم تجهیزات بخش جراحی را در استان تأمین کنیم.

به‌نظر می‌رسد همراهی دستگاه‌هایی مانند دانشگاه علوم پزشکی و سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی و نیز همکاری نهادهایی مانند راه‌وشهرسازی و شهرداری می‌تواند برای ساخت و تجهیز یک مرکز جامع درمان ناباروری در قزوین با اتاق عمل، لازم و ضروری باشد. به نحوی که نهاد انقلابی جهاد دانشگاهی بتواند تمامی مراحل درمان ناباروری را در خود قزوین انجام دهد و هزینه‌های درمان را بیش از گذشته کاهش دهد.

 

۷۰۰ نوزاد تاکنون در نتیجه روند درمانی در این مرکز متولد شده‌اند

در سال‌های گذشته بیمه‌ها مداخله‌ای در تأمین هزینه‌های درمان ناباروری نداشتند، اما خوش بختانه طی سال‌های اخیر برخی بیمه‌های تکمیلی پیشقدم شده و برخی از هزینه‌های این حوزه را تقبل می‌کنند و کار را برای بیماران آسان‌‌تر کرده‌اند.

خاکباز عنوان می کند: طی چند سال اخیر برخی بیمه‌های تکمیلی هزینه‌های درمان ناباروری را نیز جزو موارد تحت پوشش خود در آوره‌اند و این کار را برای مراجعین ما آسان‌تر کرده است. وی ادامه می‌دهد: خوش‌بختانه با توجه به پیشرفت علم و با عنایت خداوند، از 700 نوزادی که در مرکز درمان ناباروری جهاد دانشگاهی استان قزوین متولد شده‌اند چند مورد دو قلو و چند قلوزایی هم بوده است.

 

تعیین جنسیت‌هایی که صددرصد موفق بوده‌اند

اطبای طب سنتی بر این باورند که با روش‌های تغذیه‌ای می‌توان تا حدودی جنسیت جنین را به دلخواه مشخص کرد. طب نوین نیز در این راستا فعالیت می‌کند و با روش‌های درمانی مخصوص به خود در بحث تعیین جنسیت وارد شده است. معاون پژوهش و فناوری جهاد دانشگاهی استان قزوین در این رابطه بیان می‌کند: افرادی که بارور هستند و تنها قصد تعیین جنسیت فرزند خود را دارند، با برخی قیدها می‌توانیم در این زمینه به آنان خدمات ارائه کنیم. برای مثال افرادی هستند که فرزند نخست یا دو فرزند اول آن‌ها دختر است و تمایل دارند فرزندی از جنس مخالف نیز داشته باشند، و یا بالعکس، این افراد اگر بخواهند می‌توانند تحت درمان قرار بگیرند و صاحب فرزند جنس موردنظر شوند. وی ادامه می‌دهد: در روشی که ما در مرکز درمان ناباروری جهاد دانشگاهی انجام می‌دهیم، اگر خدمات تعیین جنسیت منجر به بارداری شود، تقریباً به طور صددرصد نتیجه بخش خواهد بود. هزینه‌های این خدمات به صورت میانگین 900 هزار الی 1 میلیون تومان است که البته بیمه‌های تکمیلی نیز این هزینه‌ها را پرداخت نمی‌کنند و پرداخت آن بر عهده مراجعه کننده است.

این مسؤول عنوان می‌کند: نکته بسیار مهمی که دغدغه بسیاری از خانواده‌ها است این است که مکانی که به آن جا مراجعه می‌کنند جایی باشد که بتوانند به آن اعتماد کامل داشته باشند، زیرا این موضوع دارای حواشی و مسائل شرعی است که خانواده‌های ایرانی به آن مقید هستند. در همین رابطه، ما اکنون تنها مرکزی هستیم که اتاق نمونه‌گیری با عنوان اتاق زوجین داریم، به این معنا که زوجین به همراه یکدیگر به اتاق نمونه‌گیری مراجعه می‌کنند تا مسائل شرعی نیز رعایت شود. خاکباز در ادامه می‌گوید: روش تعیین جنسیت در مرکز ما به این صورت است که از طریق جداسازی اسپرم‌ها، اسپرم جنسیت مورد نظر را تزریق کرده و به همین دلیل درصد موفقیت بسیار بالا است.

امتیازی که قزوینی‌ها در حال حاضر از آن محروم هستند

معاون پژوهشی و فناوری جهاد دانشگاهی استان قزوین در ادامه به یکی از امتیازاتی که زوج‌های نابارور قزوینی از آن محروم هستند اشاره کرده و می‌گوید: یکی از امتیازاتی که در حال حاضر استان ما از آن محروم مانده، این است که طی سال‌های اخیر در کشور امتیازاتی را برای درمان ناباروری قرار داده‌اند که عمده هزینه‌های درمانی در این حوزه از طریق دولت تأمین می‌شود، اما به دلیل این که ما یک مرکز کامل درمان ناباروری در استان نداریم اکنون هم استان‌های ما نمی‌توانند از این امتیاز استفاده کنند و اگر مسؤولین و خیرین محترم حامی ما باشند تا تجهیزات مرحله آی وی اف را تهیه کنیم، از این طریق مردم می‌توانند با خیالی آسوده و بدون نگرانی هزینه‌ها به مرکز مراجعه کرده و کارهای درمانی خود را به طور کامل در استان انجام دهند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار