مدیرکل انتقال خون استان کرمانشاه با ابراز نگرانی از وضعیت اهدای خون در استان، گفت: در حال حاضر ذخایر خونی استان به پایین‌ترین حد خود در ۲۰ سال گذشته رسیده است.
کد خبر: ۹۱۳۵۶۵
تاریخ انتشار: ۱۱ آبان ۱۳۹۹ - ۱۴:۰۸ 01 November 2020

به گزارش خبرگزاری تابناک کرمانشاه به نقل از ایسنا،دکتر پژمان صالحی فر  با اشاره به کاهش نگران کنند آمار اهدا کنندگان خون در آبان ماه امسال گفت: از زمان شیوع کرونا آمار اهدای خون در تمام جهان و به تبع ایران کاهش پیدا کرده و استان کرمانشاه هم در چند ماه گذشته این کاهش اهدای خون را تجربه کرده است.

وی افزود: متاسفانه با شروع آبان آمار اهداکنندگان به طرز عجیبی کاهش پیدا کرده و عملا تعداد اهداکنندگان خون در این ماه نسبت به مهرماه نصف شده است.

صالحی فر تصریح کرد: در مهر ماه روزانه 100 تا 120 نفر برای اهدای خون مراجعه می کردند که در آبان ماه امسال این تعداد به روزانه 60 نفر رسیده است.

وی افزود: در حال ذخایر خون استان به پایین‌ترین حد خود در 20 سال گذشته رسیده که جای نگرانی دارد.

مدیرکل انتقال خون استان کرمانشاه تصریح کرد: در حالت ایده آل باید ذخیره پنج روز هر گروه خونی را داشته باشیم که این میزان در استان به کمتر از سه روز و برای گروه های خونی منفی به کمتر از 1.5 تا دو روز رسیده است.

وی افزود: خون فرآورده‌ای نیست که بشود از جایی خرید یا تهیه کرد و تنها منبع تامین آن از اهداکنندگان خون است و از طرفی نمی توان بیماران نیازمند خون را معطل نگه داشت و عدم رسیدن خون می تواند جان آنها را به خطر بیندازد.

صالحی فر تصریح کرد: بسیاری مردم گمان می کنند در شرایط شیوع کرونا نیاز به خون کم می شود که این باور کاملا اشتباه است، چرا که تعداد بیماران تالاسمی، مادران باردار، بیماران مبتلا به سرطان و مصدومان حوادث ترافیکی نسبت به شرایط قبل از کرونا تغییری نکرده و این گروه ها همواره به خون نیاز دارند.

وی از مردم و خیران استان خواست تا اهدای خون را به خاطر نجات جان بیماران جدی بگیرند و اطمینان داشته باشند مراکز انتقال خون از امن ترین اماکن بعد از منزل خود افراد است و پروتکل های بهداشتی به طور کامل در این مراکز اجرا می‌شود.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار