فوق تخصص گوارش و کبد و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی البرز در مورد تاثیر کرونا بر دستگاه گوارش گفت: تحقیقات نشان می دهد نیمی از مبتلایان کرونا یک علائم گوارشی داشته اند، اگر تغییرات گوارشی بیشتر از 5 تا 6 روز در فردی ادامه پیدا کرد فرد حتما به پزشک مراجعه کند.
کد خبر: ۹۱۶۰۹۸
تاریخ انتشار: ۲۲ آبان ۱۳۹۹ - ۱۰:۵۷ 12 November 2020

علائم گوارشی بیماری کووید 19/ عوارض خطرناک سی تی اسکن بی رویه برای بانوان

به گزارش «تابناک البرز» دکتر امیرعباس واعظی اظهار کرد: ویروس کرونا بیشتر دستگاه گوارش را تحت تأثیر قرار می دهد و در مطالعاتی که انجام شده بیشتر از 50 درصد افراد مبتلا به کووید حداقل یک علامت گوارشی را داشته اند بی اشتهایی از همه علائم شایع تر است و سپس اسهال که 16 در صد بیماران با این علائم گوارشی دیده شده است.

وی تصریح کرد:علائم گوارشی بی اشتهایی، اسهال، درد شکمی، نفخ، سوزش سر دل، تهوع و استفراغ بعد از بی اشتهایی و اسهال بسیار شایع هستند.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی البرز تصریح کرد :  اگر علائم گوارشی بیشتر از 5 تا 6 روز در فردی ادامه پیدا کرد مانند تهوع، اسهال و افت فشار و بی حالی به واسطه از دست رفتن آب بدن حتما بیمار به پزشک مراجعه کند و در صورت استفاده از داروهایی مثل ناپروکسن که مردم زیاد مصرف می کنند و عامل خطر خونریزی گوارشی است و مدفوع بیمار تیره رنگ شده  یکی از موارد  اورژانسی است که بیمار باید حتمأ به پزشک مراجعه کند.

دکتر واعظی در ادامه درباره سی تی اسکن ریه در بیماران مبتلا به کووید 19 گفت: خیلی افراد  با اصرار به پزشک در همان روزهای اولیه  بیماری تقاضای انجام سی تی اسکن را دارند در صورتی که اسکن ریه در روزهای اول شدت بیماری را نشان نمی دهد و برای بیمار اطمینان کاذب ایجاد می کند و باعث مراجعه دیر هنگام بیمار می شود در صورتی که بیماری در حال پیشرفت است.

وی خاطرنشان کرد: سی تی  اسکن بی رویه و تکرار آن مخصوصأ در خانم های جوان خطراتی مثل ایجاد سرطان سینه را ممکن است در سالهای آینده افزایش دهد.

این مسئول در پایان تدکید کرد: اگر فردی تعداد تنفس های بالا دارد ( بیشتر از ۲۴ عدد در دقیقه )  و دچار کاهش اکسیژن خون شده است معمولأ در آن صورت پزشک تصمیم به انجام سی تی اسکن می گیرد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار