هدایت الله جمالی پور استاندار قزوین روز یکشنبه به همراه جمعی از مدیران از نیروگاه شهید رجایی در آبیک بازدید کرد و در جریان مسایل کمبود سوخت و مشکلات زیست محیطی آن قرار گرفت.
کد خبر: ۹۱۸۴۰۵
تاریخ انتشار: ۰۲ آذر ۱۳۹۹ - ۱۶:۰۵ 22 November 2020

یکی از مشکلات اصلی این نیروگاه در حال حاضر به دلیل فرارسیدن فصل سرما و کمبود نیروی گاز، مصرف سوخت مازوت است که همین موضوع موجب افزایش آلاینده‌ها در سطح شهرستان و ایجاد نارضایتی میان شهروندان می‌شود.

مدیرعامل نیروگاه شهید رجایی در این بازدید گفت: این نیروگاه نماد خودباوری و استقلال کشور بوده و جانمایی آن قبل از انقلاب صورت گرفته است.

علی فرهور افزود: این نیروگاه شامل نیروگاه بخار و سیکل ترکیبی با مجموع ظرفیت تولید ۲ هزار و ۴۲ مگاوات بوده و برای طرح توسعه آن نیز برنامه ریزی شده است.

وی اضافه کرد: هفت هزار مگاوات شبکه سراسری نیروگاهی ایران در هنگام پیروزی انقلاب بوده که بعد از پایان سال گذشته این رقم به ۸۲ هزار مگاوات رسیده و رتبه ایران در جهان ۱۳ تا ۱۴ است.

این مسوول گفت: نیروگاه به دلیل نزدیکی به تهران و تثبیت ولتاژ تهران و شبکه سراسری از اهمیت سوق الجیشی برخوردار است و فعالیت مستمر و منظم آن همواره مورد نظر قرار دارد.

فرهور در خصوص سوخت نیروگاه، اضافه کرد: سوخت اول تمامی نیروگاه‌های حرارتی منصوبه کشور به جز آبی‌ها با گاز طبیعی است و سوخت اول نیروگاه سیکل ترکیبی شهید رجایی نیز ابتدا گاز و بعد مازوت و گازوییل تعیین می‌شود.

این مسوول گفت: در برخی مواقع لاجرم اختیاری در مصرف سوخت مازوت نداریم و با وجود اینکه برای ما هزینه‌های زیادی دارد، مجبور به مصرف آن هستیم.

وی اضافه کرد: سالانه ۵۰۰ تا ۶۰۰ هزار لیتر گازوییل در این نیروگاه مصرف می‌شود که از طریق خط لوله از مرکز پخش فراورده‌های نفتی استان به نیرگاه انتقال می‌یابد.

این مسوول با اشاره به آسیب‌های جدیی که با مصرف سوخت مازوت به نیرگاه وارد می‌شود، افزود:با مصرف این سوخت از یک و نیم تا ۲ برابر هزینه تعمیرات نیروگاه بالا می‌رود و آسیب زیادی به تجهیزات نیروگاه وارد می‌شود.

فرهور گفت:همچنین جرایمی به نیروگاه تعلق می‌گیرد و تبعات پاسخگویی به قوه قضاییه و اعمال جرایم زیست محیطی نیز برای نیروگاه به دنبال خواهد داشت.

استاندار قزوین در ادامه از بخش مدیریتی این مجموعه همراه با نیروگاه سیکل ترکیبی و بخار بازدید کرد.

نیروگاه شهید رجایی قزوین با برخورداری از ۷۰۰ نیروی کار، ۴.۷ درصد برق کشور را تامین می‌کند.

این نیروگاه در کیلومتر ۲۵ آزاد راه قزوین-کرج در شهرستان آبیک قرار دارد و از سال ۱۳۷۱ آغاز به کار کرده است.  

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار