مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی ایلام:
مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی ایلام گفت: کشاورزان گندم کار استان هیچ شتاب و عجله ای در دریافت بذر گندم نداشته باشند، عملیات توزیع بذر گندم تا اواسط آذرماه به اتمام می رسد و این روند کماکان ادامه دارد.
کد خبر: ۹۱۸۵۴۶
تاریخ انتشار: ۰۳ آذر ۱۳۹۹ - ۱۱:۴۵ 23 November 2020

به گزارش تابناک ایلام؛ علیرضا طولابی در این زمینه اظهار داشت: تاکنون ۱۷ هزار تن بذر گندم در بین کشاورزان گندم کار توزیع و پنج هزار تن دیگر نیز تا اواسط آذرماه به تدریج در میان کشاورزان گندم کار استان توزیع خواهد شد.

وی افزود: سه شرکت در استان ایلام عملیات ضدعفونی، سم پاشی، تقویت و بوجاری کردن بذر گندم مورد نیاز کشاورزان را بر عهده دارند که با تمام ظرفیت خود در حال اصلاح بذر گندم برای تحویل به کشاورز هستند.

مدیر زراعت جهاد کشاورزی ایلام یادآور شد: نرخ بذر گندم تضمینی سالم سازی شده پایین تر از نرخ بازار آزاد است و به همین دلیل کشاورزان تمایل زیادی به خرید بذر گندم با نرخ تضمینی دارند.

طولابی اضافه کرد: باتوجه به شروع بارندگی های پاییزه کشاورزان درصدد کشت بذر گندم خود هستند و مراکز عرضه بذر به تدریج و باتوجه به خروجی شرکت های سالم سازی، بذر را به کشاورزان متقاضی عرضه می کنند.

وی تاکید کرد: میزان بالای تقاضا و عجله کشاورزان برای دریافت بذر باعث شده که اختلال موقت در روند توزیع بذر ایجاد شود که این موضوع با سعه صدر و صبر کشاورزان روند عادی به خود می گیرد.

طولابی افزود: در این میان حضور واسطه ها و ایجاد بازار سیاه برای فروش بذر گندم با قیمت بالاتر از نرخ تضمینی به کشارورزان توسط این دلالان نیز مزید بر علت شده است.

وی پیش بینی کرد: در سال زراعی جاری ۶۰ هزار هکتار از اراضی آبی و ۸۸ هزار زمین دیم به زیر کشت محصول گندم برود.

 ایلام دارای ۳۴۰ هزار هکتار اراضی کشاورزی دیم و آبی است که ۸۶ هزار هکتار از اراضی دیم و ۵۵ هزار هکتار از اراضی آبی استان به کشت گندم اختصاص دارد.

در فصل برداشت سال زراعی گذشته ۳۴۰ هزار تن گندم از کشاورزان استان ایلام به نرخ تضمینی و مصوب خریداری شد که از این مقدار خرید تضمینی انجام شده نزدیک به ۲۶۴ تن گندم خوراکی و دروم و ۳۴ هزار تن نیز گندم بذری است./ح

 

ایرنا

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار