وزیر نیرو گفت: تصمیم‌های خوبی در اجلاس کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی ایران و قطر در زمینه توسعه روابط در بخش‌های مختلف از جمله تجارت، کشاورزی، حمل و نقل و گردشگری بویژه در زمینه سلامت گرفته شد.
کد خبر: ۹۱۹۰۱۲
تاریخ انتشار: ۰۴ آذر ۱۳۹۹ - ۲۱:۱۸ 24 November 2020

رضا اردکانیان روز سه شنبه در حاشیه هفتمین اجلاس کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی جمهوری اسلامی ایران و دولت قطر در اصفهان در گفت‌وگو با خبرنگاران افزود: سال گذشته در جریان سفر امیر قطر به ایران و تصمیم سران ۲ کشور برای توسعه روابط اقتصادی در کنار روابط خوب سیاسی، مسوولیت کمیسیون مشترک روابط اقتصادی ۲ کشور به وزارت نیرو محول شد.

وی با بیان اینکه در این مدت تدارک لازم برای برگزاری اجلاس کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی و همایش همکاری های تجاری و بازرگانی ۲ کشور در اصفهان با حضور فعال بخش های خصوصی دیده شد، اظهارداشت: به دلیل شرایط ناشی از شیوع ویروس کرونا این اجلاس بصورت محدود برگزار شد و در ۲ هفته گذشته در سفری که به دوحه برای تسلیم پیام کتبی رییس جمهوری به امیر قطر داشتم و در مذاکره با مقامات این کشور، مقرر شد که اجلاس به تعویق نیفتد اما به شکل محدود برگزار شود و همایش تجار و بازرگانان در آینده نزدیک و با فراهم شدن شرایط مناسب برگزار خواهد شد.

وزیر نیرو با تاکید بر اینکه تصمیم هایی که در این اجلاس گرفته شد در چارچوب تحقق اراده رهبران ۲ کشور در توسعه روابط اقتصادی است، تصریح کرد: دولت قطر پس از کشورهای ایالات متحده، انگلیس و فرانسه، وابسته بازرگانی را برای حضور در ایران نهایی کرد و ایران چهارمین کشوری است که قطر برای توسعه روابط اقتصادی به آن وابسته بازرگانی اعزام کرد که به معنی اراده قطعی و جدی برای توسعه روابط در بخش های مختلف است.

اردکانیان با بیان اینکه تصمیم های خوبی برای توسعه روابط در بخش های مختلف حمل و نقل، تجارت، کشاورزی و گردشگری بویژه در زمینه سلامت در این اجلاس گرفته شد، اضافه کرد: در بخش انرژی نیز با توجه به مسوولیت وزارت نیرو، زمینه های متنوعی از همکاری تعریف و کمیته های فنی مرتبط با آن تشکیل شده و مقرر است جلسه های منظمی در این عرصه در آینده برگزار شود.

وی با اشاره به اینکه قطر شرایط سختی را در ایام اخیر سپری کرد و ما در جنگ اقتصادی دشمنان کشور قرار داریم، تاکید کرد: در این شرایط ، همسایگان راستین بیشتر به قدر و ارزش خود واقف می شوند و فرصتی برای توسعه روابط است و امیدواریم در آینده نزدیک نتایج ملموس و خروجی تصمیم های گرفته در این اجلاس را به هموطنان گزارش کنیم.

۵۷ درصد از حجم صادرات خدمات فنی و مهندسی به صنعت آب و برق اختصاص دارد

وزیر نیرو در پاسخ به خبرنگار ایرنا درباره صادرات خدمات فنی و مهندسی توضیح داد: صادرات خدمات فنی و مهندسی مزیت نسبی جمهوری اسلامی ایران در زمینه منابع انسانی ارزشمند و کاراست که خود را نشان داده و وزارت نیرو در عرصه آب و برق در ۶ سال اخیر در صدر صادرات خدمات فنی و مهندسی بوده است.

وی با اشاره به اینکه حدود ۵۷ درصد از حجم صادرات خدمات فنی و مهندسی کشور در سال های اخیر مربوط به عرصه آب و برق بود، افزود: ارتباط مناسبی از نظر سخت افزاری و سازه ای در بخش برق با کشورهای همسایه داریم و حتی با کشورهای همسایه که دارای مرز آبی هستیم نیز امکان برقراری این ارتباط وجود دارد و از لحاظ فنی جزو زمینه هایی است که مد نظر داریم.

اردکانیان ادامه داد: در بخش آب بیشتر ظرفیت خدمات فنی و مهندسی ما در مشارکت شرکت های ارزنده ایرانی در طرح های بزرگ آبی، سدسازی و احداث تصفیه خانه ها در کشورهای مختلف از جمله همسایه است که از این لحاظ حضور جمهوری اسلامی ایران پر رنگ است.

وی با اشاره به اینکه بحث هایی از گذشته درباره همکاری در بخش برق با قطر داشتیم و جزو عرصه هایی است که زمینه همکاری در آن وجود دارد، گفت: دیروز مذاکره هایی بین مقام های ۲ کشور در زمینه برق آغاز شد و امید است تا قبل از پایان سال جاری به نتایج روشن و قابل گزارشی برسیم.

وزیر نیرو با بیان اینکه حمل و نقل ایران با قطر بصورت دریایی و هوایی است و در این زمینه ارتباطات وجود دارد، افزود: امیدواریم این ارتباطات توسعه پیدا کند و به میزانی که ارتباطات تجاری گسترش یابد موقعیت ویژه کشورمان به عنوان چهار راه ارتباطی برای کشورهایی مانند قطر جذاب خواهد بود.

وی اظهار امیدواری کرد که همکاری های عرصه ارتباطات ترابری نیز با دولت قطر توسعه یابد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار