رییس دانشگاه علوم پزشکی اراک گفت: نانوایی ها، سرویس های حمل و نقل عمومی و کارخانه ها بهداشت را بیشتر رعایت کنند.
کد خبر: ۹۱۹۴۶۶
تاریخ انتشار: ۰۶ آذر ۱۳۹۹ - ۱۷:۱۷ 26 November 2020

حضور یک فرد ناقل حتی با ماسک در فضای سر بسته می تواند خطرناک باشد

رییس دانشگاه علوم پزشکی اراک گفت: نانوایی ها، سرویس های حمل و نقل عمومی و کارخانه ها بهداشت را بیشتر رعایت کنند.

به گزارش تابناک مرکزی، دکتر سید محمد جمالیان افزود: میزان ابتلا در این صنوف نسبت به بقیه بالاتر است و به همین خاطر از این افراد می خواهیم تا پروتکل های بهداشتی را بیش از پیش رعایت کنند.
وی اظهار داشت: طبق گزارش ها متاسفانه نانوایی ها جزو صنوفی هستند که کمترین میزان رعایت بهداشت را دارند که با توجه به برودت هوا و پیش بینی همه گیری این ویروس، از نانواهای و همکارانشان می خواهیم به هنگام پخت نان از ماسک استفاده کنند و با رعایت موازین بهداشتی به مشتریانی که از ماسک استفاده نمی کنند یا مسائل بهداشتی را رعایت نمی کنند خدمات ارائه ندهند و در مقابل به شهروندان توصیه می کنیم قبل از مصرف نان، آن را حرارت دهند.
رییس دانشگاه علوم پزشکی اراک اضافه کرد: همچنین بر اساس مصوبه قرارگاه پدافند زیستی مقرر شد تمام شهروندان اعم از رانندگان، تاکسی داران و اتوبوسرانان از ماسک استفاده کرده و رانندگان تاکسی از سوار کردن ۳ نفر در عقب و رانندگان اتوبوس از سوار کردن تعداد زیاد مسافر جدا خودداری کنند که با دعوت این افراد به رعایت این مصوبه از نیروی انتظامی و راهور نیز می خواهیم در صورت مشاهده تخلف برخورد کنند.
وی تاکید کرد: همچنین طبق گزارش های رسیده، متاسفانه میزان ابتلاء و درگیری کارگران در کارخانجات بالا است و نشان می دهد مدیران و خود کارگران قدری بیشتر باید به فکر سلامتی و حفظ جانشان بوده و در صحت و حفظ ایمنی بالاتری به کار و فعالیت مشغول باشند.
دکتر جمالیان در ادامه خطاب به مردم و مدیران دستگاه های اجرایی یادآورشد: به تهویه هوا بیشتر اهمیت دهید، چراکه با سرد شدن هوا و کاهش دما، حضور یک فرد ناقل حتی با ماسک در یک فضای سر بسته، در صورت نبود تهویه مناسب می تواند، خطرناک باشد.
وی همچنین به فعالیت مراکز ۱۶ ساعته و مراکز جامع سلامت شهری و روستایی هم اشاره کرد و گفت: خوشبختانه در روستاها، استفاده و مراجعه به این مراکز مورد استقبال قرار گرفته، اما در نقاط شهری استقبال چندانی از این مراکز نشده در صورتی که همشهریان و هم استانی های می توانند با مشاهده علائم اولیه و مراجعه به این مراکز از خدمات مناسب و با کیفیت و همچنین پیگیری های به موقع و حتی برخی خدمات رایگان بهره مند شوند.
متولی سلامت استان مرکزی هشدار داد: بیماران قلبی -عروقی، دارای فشارخون و یا دیابت به خاطر ترس از کرونا، روند درمان و مراجعه به بیمارستان و مراکز درمانی را متوقف نکنند، چراکه وقفه در انجام مراقبت های درمانی از ابتلا به کرونا برای این افراد خطرناک تر بوده و این افراد با حفظ کامل نکات بهداشتی می‌توانند به مراکز درمانی مراجعه کنند.
وی گفت: در سایر بیمارستان ها و مراکز درمانی به غیر از دو بیمارستان امیرالمومنین (ع) و آیت الله خوانساری هیچ بیمار مبتلا به کرونا بستری نیست، مگر بی علامت باشند که در صورت متوجه شدن و نیاز به بستری یا ایزوله خواهند شد و یا به سانترهای درمان کرونا منتقل می شوند، پس بنابراین دیگر مراکز پاک و با رعایت کامل نکات ایمنی و بهداشتی آماده ارائه خدمات به سایر بیماران است و مردم می توانند بدون هیچ واهمه ای برای درمان خود به آنها مراجعه کنند.
رییس دانشگاه علوم پزشکی اراک یادآور شد: انجام تست کرونا و اسکن ریه برای همه الزامی ندارد و فقط کسانیکه پزشک صلاح ببیند، باید تست شده و یا از ریه آنها اسکن گرفته شود.
دکتر جمالیان تاکید کرد: در محدودیت های دو هفته ای که چند روزی است اعمال شده، مقرر شده تنها صنوف درجه یک و خدمات رسان فعالیت داشته باشند و مابقی از جمله آرایشگاه ها، آبمیوه فروشی ها، قنادی ها و غیره تعطیل و رستوران ها فقط به صورت بیرون بر فعالیت کنند، اما متاسفانه برخی از کسبه و صنوف همچنان نیز به عدم رعایت مصوبات ملی، پافشاری می کنند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار