نبود مسیرهای ایمن دوچرخه‌سواری یکی از مشکلات دوچرخه‌سواران قمی است، دوچرخه‌سوارانی که این روزها تعدادشان در این شهر رو به افزایش بوده و باید فکری اساسی برای مسیرهای ویژه آنان در سطح شهر شود.
کد خبر: ۹۱۹۷۲۸
تاریخ انتشار: ۰۸ آذر ۱۳۹۹ - ۱۱:۵۸ 28 November 2020

به گزارش تابناک قم، یکی از موضوع‌های بسیار مهم در توسعه ورزش‌های همگانی و ایجاد نشاط و سلامتی بین مردم انجام ورزش دوچرخه‌سواری و طی مسیرهای شهری با آن است، حمل‌ونقلی بی‌دود که تأثیر بسزایی در حفظ سلامتی شهروندان دارد.

قم از قدیم دارای سابقه طولانی در زمینه دوچرخه‌سواری بوده و علاوه بر توسعه این رشته به‌صورت همگانی، قهرمانان زیادی نیز در این رشته دارد.

 یکی از دغدغه‌های شهروندان قم به‌ویژه علاقه‌مندان به دوچرخه‌سواری، نبود مسیرهای ایمن دوچرخه است. مسیرهایی که بتوان با خیال راحت و در امنیت کامل در آن طی مسیر کرد.

 این درخواست امروز به یک مطالبه جدی تبدیل‌شده، مطالبه‌ای که از شهرداری قم درخواست ایجاد مسیر ویژه دوچرخه‌سواری ایمن را دارند که خوشبختانه شهرداری نیز گام‌های مؤثری در این زمینه آغاز کرده است که طرح جامع دوچرخه و ایجاد مسیرهای ایمن در برخی خیابان‌های اصلی شهر از این دست اقدامات است

این فعالان عرصه ورزش و شهروندان قمی، در نامه خود که نسخه‌ای در اختیار گروه ورزشی دفتر خبرگزاری تسنیم قم گذاشته‌شده، خطاب به شهردار قم اعلام کرده‌اند: تردد با دوچرخه یکی از راه‌های داشتن هوای پاک است، طی ماه‌های اخیر نیز با شیوع ویروس کرونا بسیاری از افراد به تردد با دوچرخه روی آوردند، چراکه استفاده از وسایل نقلیه عمومی مانند اتوبوس و تاکسی احتمال انتقال ویروس را افزایش می‌دهد.

بااین‌وجود در شهر قم مسیرهای مناسبی برای دوچرخه‌سواران وجود ندارد. لذا خواهشمندیم نسبت به ایجاد مسیرهای امن ویژه دوچرخه‌سواری اقدام فرمایید.

 خبرگزاری تسنیم نیز در این زمینه به بررسی موضوع و آخرین وضعیت ایجاد مسیرهای دوچرخه‌سواری در این شهر پرداخته است. مسیری که رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم نیز در برنامه سه‌شنبه‌های بدون خودرو هفته‌های گذشته، پس از طی مسیر منزل خود تا دانشگاه با دوچرخه‌ بر ضرورت ایجاد آن تأکید کرد.

قدیر خاطرنشان کرد: استفاده از دوچرخه نقش بسزایی در سلامتی مردم دارد و باید به یک فرهنگ تبدیل‌شده و اعضای شورای شهر و شهرداری نیز زیرساخت‌های لازم را فراهم آورند.

طرح جامع مطالعاتی ایجاد مسیرهای دوچرخه در قم عملیاتی شود

رئیس هیئت دوچرخه‌سواری استان قم در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم با تأکید بر تسریع ایجاد مسیرهای ایمن دوچرخه‌سواری در شهر اظهار داشت: طرح مطالعاتی توسعه مسیرهای دوچرخه توسط دانشگاه قم به همت و حمایت شهرداری صورت گرفته اما هنوز به مرحله اجرا نرسیده که درخواست داریم این مهم اتفاق افتد.

مصطفی امینی افزود: در این طرح ایجاد مسیرهای امن دوچرخه در خیابان‌هایی از جمله صدوق، باجک، بلوار امین و سایر نقاط شهری پیش‌بینی‌شده است که  تحقق آن نیازمند عزم و همت تمام سازمان‌های متولی شهری است.

این مربی دوچرخه‌سواری تصریح کرد: باید دیدگاه‌ها نسبت به دوچرخه‌سواری تغییر کند و با دعوت از سرمایه‌گذاران و ایجاد زیرساخت‌های لازم توسط شهرداری شاهد ایجاد مسیرهای دوچرخه‌سواری و پیست‌های دوچرخه در قم باشیم.

نقش دوچرخه در کاهش آلودگی هوا

رئیس هیئت دوچرخه‌سواری استان قم با اشاره به آلودگی هوای شهر قم در برخی از روزهای سال بیان کرد: با ایجاد مسیرهای دوچرخه‌سواری و تقویت فرهنگ استفاده از دوچرخه بسیاری از مشکلات آلودگی هوا برطرف می‌شود.

وی ابراز کرد: قم دارای معابر شهری مناسب، بدون پستی و بلندی بوده و مسافت‌های شهری آن نیز زیر شش کیلومتر است که ظرفیت لازم برای استفاده از دوچرخه به‌عنوان جایگزین حمل‌ونقل‌های غیرپاک مثل اتوبوس و به‌ویژه موتورسوارها را دارد.

امینی یادآور شد: در حال حاضر به خاطر شرایط کرونا مردم استفاده بیشتری از دوچرخه دارند و نسبت به سال گذشته شاهد افزایش آمار دوچرخه‌سواران بوده‌ایم که در کنار آن نیز متأسفانه حوادث و تلفات نیز بیشتر شده است.

وی با بیان اینکه  برای جلوگیری از تلفات و کاهش حوادث ، تسریع در ساخت مسیرهای دوچرخه‌سواری یک ضرورت انکارناپذیر است افزود: امیدواریم با نگاه ویژه شهردار، شورای شهر و سایر مسئولان این موضوع عملیاتی شود.

رئیس هیئت دوچرخه‌سواری قم تأکید کرد: فرهنگ‌سازی توسط رسانه‌ها به‌ویژه رسانه ملی در استان قم برای توسعه حمل‌ونقل هوای پاک به‌ویژه دوچرخه‌سواری از موضوع‌های مهمی است که درخواست داریم به آن توجه شود.

اجرای مسیرهای ویژه دوچرخه‌سواری در مناطق هشت‌گانه شهرداری قم  

مدیر حمل‌ونقل پاک شهرداری قم نیز با اشاره به برنامه‌های شهرداری در راستای توسعه حمل‌ونقل پاک و ایجاد مسیرهای دوچرخه‌سواری اظهار داشت: نخستین مسیر ایمن دوچرخه‌سواری در قم که از سواره جدا می‌شود، از بلوار امین تا میدان مفید به‌صورت رفت و برگشت در مسافتی به طول شش کیلومتر اجرا می‌شود.

وحید برزو ابراز کرد: عملیات اجرای این طرح از هفته آینده آغاز و امیدواریم در سه ماه آینده به پایان برسد و علاقه‌مندان به دوچرخه‌سواری بتوانند با خیال آسوده از دوچرخه استفاده کنند.

وی با بیان اینکه با برنامه‌ریزی صورت گرفته ایجاد مسیرهای ویژه و ایمن دوچرخه، در مناطق هشت‌گانه شهرداری قم پیش‌بینی‌شده که از سال آینده عملیاتی می‌شود گفت: هدف شهرداری به‌عنوان متولی شهر در توسعه حمل‌ونقل عمومی، اشاعه حمل‌ونقل پاک و پایدار است، به‌طوری‌که دوچرخه جایگزین خودرو شخصی مردم برای سفرهای درون‌شهری شود.

مدیر حمل‌ونقل پاک شهرداری قم تأکید کرد: استفاده از دوچرخه علاوه بر اینکه سلامت مردم را به همراه دارد، سبب کاهش آلودگی و صرفه‌جویی در مصرف سوخت می‌شود.

وی در مورد طرح جامع ایجاد مسیرهای دوچرخه‌سواری یادآور شد: متولی این طرح معاونت حمل‌ونقل ترافیک شهرداری قم است و معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه قم طرح مطالعاتی آن را در شبکه‌های معابری شهری انجام داده است.

برزو افزود: مطالعات این طرح  در 10 بخش انجام‌شده و در آن علاوه بر بررسی سوابق استفاده از دوچرخه در قم، راهکارهای مختلف در زمینه توسعه دوچرخه‌سواری ارائه چشم‌اندازهای مختلف نیز در نظر گرفته‌شده است.

منبع: تسنیم
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار