در شرایط بد اقتصادی امروز کشور، شهرداری قزوین سرمایه ای کلان را در قالب وامی که تا کنون هیچ سودی نداشته، بر باد می دهد و معلوم نیست چه کسی باید پاسخگوی این سرمایه سوزی باشد.
کد خبر: ۹۲۰۳۱۶
تاریخ انتشار: ۱۰ آذر ۱۳۹۹ - ۱۵:۴۷ 30 November 2020

 گروه استان‌ها: در زمانی که شهردار اسبق قزوین با اتکاء به سهام حدود ۷ درصدی شهرداری در یکی از بانک‌ها، دو فقره تسهیلات به مبلغ ۱۷۵ میلیارد تومان را برای شهرداری قزوین دریافت می‌کرد شاید هرگز تصور نمی‌کرد که این بدهی روزی به یکی از پرچالش ترین معضلات شهر قزوین تبدیل شود.

همه کارشناسان و مسئولین شهرداری و شورای شهر قزوین بدون شک امروز بدهی کلان شهرداری قزوین را که با احتساب دیرکرد و سود مرکب حدود ۴ برابر شده است مهم‌ترین دردسر شهرداری می‌دانند.

فرج الله فصیحی رامندی عضو شورای اسلامی شهر قزوین که از قضا در زمان دریافت این میزان تسهیلات نیز عضو شورای اسلامی شهر بوده است در گفتگو با خبرنگار مهر با تأیید دردسر این میزان بدهی برای شهر قزوین عنوان می‌کند: تا به امروز حدود ۲۳۰ میلیارد تومان بابت این تسهیلات به بانک پرداخت کرده‌ایم و همچنان رقمی بالغ بر ۵۰۰ میلیارد تومان بدهکار هستیم.

این در حالی است که شهرداری قزوین این تسهیلات را برای ساخت چند برج بزرگ دریافت کرده بود اما امروز نه تنها این برج‌ها به پایان نرسیده بلکه در کنار این برج‌ها بدهی شهرداری نیز روز به روز در حال افزایش است.

محسن حق شناس عضو شورای اسلامی شهر قزوین نیز در گفتگو با خبرنگار مهر قزوین با بیان اینکه امروز بانک عامل، اقساط این بدهی را روزانه برای شهرداری محاسبه می‌کند، تصریح کرد: این یعنی شهرداری قزوین روزانه ۲۰۰ تا ۲۵۰ میلیون تومان بدهی اضافه می‌کند.

سرمایه مردم هر روز در حال سوختن است

وی ادامه می‌دهد: نکته عجیب اینجاست که این این میزان بدهی نه از قسط شهرداری کم می‌شود و نه از اصل وام شهرداری، بلکه فقط شامل سود بانک است.

این عضو شورای اسلامی شهر تصریح می‌کند: شهرداری قزوین روزانه ۲۰۰ الی ۲۵۰ میلیون تومان از منابع این شهر را دور می‌ریزد و هر روز مشکل جدیدی بر روی مشکلات این شهر اضافه می‌شود.

اما اعضای شورای شهر برای کاهش این بدهی راهکار جدیدی اندیشیده‌اند. شورای شهر در جلسه اخیر خود با ۶ رأی مثبت و دو رأی مخالف مصوب کرده‌اند که یکی از برج‌های نیمه کاره برای تسویه بخشی از بدهی، با یک رقم کارشناسی شده به بانک واگذار شود.

این موضوع به این جلسه ختم نشد و فرج الله فصیحی رامندی عضو شورای اسلامی شهر قزوین با انتشار مطلبی در صفحه مجازی خود عنوان کرد: با تصویب شورای اسلامی شهر برج‌های متعلق به شهرداری قزوین با ۱۴۸۰۰ متر مربع زمین، ۱۱۰۰۰ متر بنا به ارزش ۳۲۹ میلیارد تومان در قبال بدهی شهرداری بسیار کمتر از قیمت واقعی به بانک واگذار خواهد شد، قیمت تعیین شده میزان قیمت زمین و پروانه ساختمانی بیشتر نیست.

وی اضافه کرده است: متأسفانه تذکرات و اعتراض بنده مسموع واقع نشد و اعضای محترم شورا به این لایحه رأی مثبت دادند، یقیناً پاسخگوی رأی خود خواهند بود.

تشکیک در نحوه قیمت گذاری کارشناسان بر روی برج

وی در پست دیگری با بیان اینکه تنها ارزش قیمت زمین این ملک ۳۰۰ میلیارد تومان و مجوز آن ۵۰ میلیارد تومان است از کارشناسانی که قیمت گذاری کرده‌اند خواست تا ملاک این ارزیابی را عنوان کنند.

این در حالی است که دو تن از کارشناسان، از معاونین استاندار بوده و همین امر نیز باعث شد تا اعتراض‌ها در فضای مجازی به این موضوع افزایش یابد.

فرج الله فصیحی رامندی در گفتگو با خبرنگار مهر نیز بیان می‌کند که این قیمت گذاری به هیج عنوان منطقی و واقعی نیست و حتی خود اعضای شورای شهر هم که به طرح رأی مثبت داده‌اند اعتراف می‌کنند که این رقم بسیار پایین‌تر از قیمت واقعی ملک است.

وی عنوان می‌کند: استدلال افرادی که به این طرح رأی مثبت داده‌اند این است که بانک بیشتر از این قیمت خریدار نیست و برای کاهش بدهی بهتر است این ملک واگذار شود.

محسن حق شناس دیگر عضو مخالف با این طرح نیز عنوان می‌کند: قیمت تعیین شده برای پروژه بسیار پایین است و وقتی رئیس کمیسیون مالی و اقتصادی که ماه‌ها این پروژه را بررسی و آنالیز کرده بگوید قیمت کارشناسی پایین است و مجدد باید قیمت گذاری شود باید پذیرفته شود.

سرمایه سوزی ۳۰۰ میلیاردی شهرداری قزوین در بورس

این عضو شورای شهر با بیان اینکه در حال حاضر بازار بورس افت شدیدی داشته است، افزود: مدتی قبل گفتم می‌توان بخشی از سرمایه در بازار بورس را برای پرداخت بدهی‌ها صرف کنیم که انجام نشد و حالا نزدیک به ۳۰۰ میلیارد تومان از این سرمایه در بورس پوچ شده است.

برج خریدار مناسبی ندارد

سید مهدیه قافله باشی دیگر عضو شورا و از اعضای موافق با اجرای این طرح اما نظر دیگری دارد. وی در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه قبول داریم قیمت ملک از این رقم بالاتر است عنوان کرد: به دلیل قیمت بسیار بالا توان خرید برای مشتری نیست و از سویی بدهی شهرداری به بانک نیز روز به روز در حال افزایش است و باید برای مهار آن فکری کرد.

وی تصریح کرد: حتی در دوره‌ای بحث دکوپاژ این ملک نیز در شورا مطرح شد اما به دلیل مقرون به صرفه نبودن شورا از انجام آن صرف نظر کرد.

این عضو شورای اسلامی شهر عنوان می‌کند: بانک عامل نیز زمان زیادی برای خرید این ملک تعیین نکرده و ما مشتری دیگری نیز به دلیل شرایط خاص این برج نداریم و از طرفی دست نگه داشتن برای فروش، ضرر بزرگ‌تری برای مردم شهر محسوب می‌شود.

وی معتقد است اصولاً این روش درآمدزایی برای شهر و ساخت برج و فروش آن بدین شکل کار اشتباهی بوده که انجام شده و حال باید برای توقف آن فکری جدی کرد.

به گزارش مهر بدون شک پرداخت این تسهیلات و تسویه آن باید یکی از دغدغه‌های اصلی مدیران شهری قرار بگیرد اما نباید این را به معنای تسویه به هر قیمتی تلقی کرد.

از سویی نظارت کامل دستگاه‌های نظارتی بر روی این نوع واگذاری‌ها و حتی نحوه تسویه بدهی باید در دستور کار قرار بگیرد تا شاهد تحمیل ضررهای هنگفت نباشیم.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار